Domein controller en eigen website (DNS probleem)

Status
Niet open voor verdere reacties.

sirmokiem

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2008
Beste Forum leden,

Via een hostingprovider heb ik het domeinnaam voorbeeld.nl.

Zelf heb ik exchange 2003 op windows 2003 draaien, waar ik als domein ook voorbeeld.nl gebruik. Mijn workstation heeft als primaire DNS server het ip adres van de win 2003 machine, en als secundaire dns server de dns ip van mijn provider (xs4all).

Op zich werkt dit prima, enkel heb ik het volgende probleem;

Als ik mijn website www.voorbeeld.nl wil benaderen, dan kan hij de pagina niet vinden en krijg ik verbindingsfouten. Ik heb op de win 2003 machine een Host record aangemaakt in de DNS server, www Host (A) en dan het ip server van de website. Dit werkt prima, ik kan www.voorbeeld.nl nu benaderen.

Echter heb ik ook enkele subdomeinnamen zoals a.voorbeeld.nl, b.voorbeeld.nl maar deze blijven onbereikbaar.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zowel mijn exchange blijft draaien zoals hij nu draait en het emailverkeer werkt, maar dat ik ook mijn websites en subdomeinen kan benaderen?

Heeft provider waar je je website host geen DNS? Anders zou je voor het domein voorbeeld.nl een forwarder in kunnen stellen die naar die DNS server verwijst. Misschien dat dat iets helpt?

succes

Je zult per subdomein een host record aan moeten maken. Er is hier geen andere manier voor.

Hartelijk dank voor julie antwoorden.

Echter als ik een Host A record aanmaak voor gallery, dan kan ik gallery.voorbeeld.com nog niet benaderen via de pc's binnen het netwerk. Vanaf buiten is dit domein overigens wel te benaderen.

Bij het aanmaken van www werkte dit wel perfect, alle pc's binen en buiten het netwerk kunnen www.voorbeeld.com benaderen.

Enig idee?

Werkt dit ook niet als je nadat je de record aangemaakt hebt op de DNS server en de client ipconfig /flushdns doet? Het kan ook zijn dat de record nog in de cache staat van de DNS server.

Laatst bewerkt:
Theoretisch zou het moeten werken o.b.v. wat je teruggemeld hebt.

Ga eens wat testen met nslookup op zowel de server als op enkele werkstations. Bij beiden moet je server als DNS-server teruggemeld worden:

nslookup www.google.nl
Server: ns3.tiscali.nl <Hier moet dus jouw server genoemd worden>
Address: 195.241.77.55<Hier moet het ip-adres van je server genoemd worden>

Non-authoritative answer:
Name: www.l.google.com
Addresses: 74.125.77.103, 74.125.77.104, 74.125.77.105, 74.125.77.106
74.125.77.147, 74.125.77.99
Aliases: www.google.nl, www.google.com

Ga dan kijken naar of je A-records allemaal wel geresolved worden.
nslookup www.voorbeeld.nl
nslookup gallery.voorbeeld.nl

etc. (natuurlijk de a-record gebruiken die jij bedacht had).

Test ook de Start of Authority:
nslookup -type=soa voorbeeld.nl
Daar zou jouw server moeten staan als authoritief.

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan