Domein niet beschikbaar voor sommige gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

sousa

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 sep 2010
Ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik heb in de VMWare Player een Windows 2003 Server en een WinXPPro geïnstalleerd, een domeincontroller en dns geïnstalleerd, vaste ip-adressen toegewezen aan zowel client als server en tot slot gebruikers aangemaakt. Nu zit ik met het eigenaardige probleem dat ik met leden van 'Administrators' wél op de server kan aanloggen, maar met gewone gebruikers niet. 'Het systeem kan u niet aanmelden omdat het domein 'X' niet beschikbaar is', krijg ik telkens als foutmelding. Heb DNS al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Ook de zones voor forward en reverse lookup, net als de pointer, staan goed. Pingen van op de XP-client naar het domein of naar de DNS-server lukt niet. In de logs zie ik geen foutmeldingen. Kan iemand mij helpen?

Duidelijker vragen stellen de volgende keer:
a. Bedoel je aanloggen op de server via Extern Bureaublad?
b. Bedoel je inloggen op een werkstation, en dat werkstation staat ook al in het Windows-domein?
(Je kunt niet inloggen met een domeinaccount op een werkstation als dat werkstation (nog) niet in het Windows-domein is opgenomen).

Ik krijg het idee dat je inlogt op een werkstation en daarbij dénkt in te loggen op het domein, maar eigenlijk gewoon inlogt op het lokale administrator-account, maar zeker ben ik daar niet van.

Duidelijke informatie van jouw kant kan (hopelijk) duidelijk maken hoe het nu precies zit.

Tijs.

Dit is de situatie: ik werk aan slechts 1 werkstation. Daar staat WinXP Prof op. Dat XP-werkstation gebruik ik als host-systeem om een virtuele client-serveromgeving te cre�ren. Daartoe installeer ik eerst de VMWare Player en binnenin die virtuele omgeving installeer ik een Windows2003Server en een Windows XP Professional.

De server promoveer ik tot domaincontroller, en ik zet er ook DNS op. De server krijgt ip 10.10.10.17 (idem voor dns). De netwerkkaart staat op bridged. Tot slot maak ik naast de Administrator een tweede gebruiker aan die ook beheerdersrechten krijgt, en daarnaast enkele gewone gebruikers.

De XP-client (binnen de virtuele omgeving) krijgt als ip 10.10.10.57 en zet ik in het domein. Deze gaat dus de (virtuele) functie vervullen van een werkstation in een client-serveromgeving.

Nu is het de bedoeling dat zowel de gewone gebruikers als de administrators van op de XP-client kunnen inloggen in het domein. En daar loopt het dus mis voor de gewone gebruikers. Lokaal inloggen vormt geen probleem.

Is het zo iets duidelijker?

Nu het volgende: Je zegt dat het een Bridged omgeving is binnen VMWare. Nu zeg je ook dat het je gelukt is om de XP-client (dus een VMWare omgeving) succesvol aan het domein toe te voegen die óók binnen VMWare draait.

Nu zeg je dat in de gevirtualiseerde XP-client alleen Administrators kunnen inloggen op het domein, dus niet de 'gewone' domeingebruikers.

5 dingen zou ik nakijken:
1. Staat de W2003 server als eerste DNS-server in de TCP/IP instellingen van de XP-client?
2. Staan er werkstation-beperkingen op die 'gewone' domeinaccounts? Nakijken in Active Directory Users and Computers in tabblad Account en dan knop "Aanmelden bij.." van het gebruikersobject.
3. Gebruik je misschien Groepsbeleid die lokaal aanloggen voor 'gewone domeingebruikers' verbiedt op de XP-client?
4. Kijk de Logboeken op de server na en op de werkstations, vooral de momenten van opstarten en aanloggen van die 'gewone domeingebruikers'. Logboeken: Start -> Uitvoeren -> eventvwr.exe
5. Log eens aan met de volgende manier: domeinnaam\domeingebruikersnaam
Dus stel dat het domein mijndomein.local heet en de gebruikersnaam die je gemaakt hebt is piet, dan wordt het dus:
mijndomein.local\piet

Succes,

Tijs.

Inloggen op domein - opgelost

Ik heb de VMware Player verwijderd, de VMware Workstation in de plaats geïnstalleerd en dan verder alle installaties en configuraties gedaan zoals voorheen. En nu lukt inloggen vanop de client in het domein wel zonder problemen. Wellicht lag het probleem dus aan de virtuele omgeving van de Player.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan