Domein wissel en DNS omzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jynxter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mei 2014
Hallo, ik heb een probleempje waar ik zelf met mijn geringe kennis niet aan uit kom. Ik heb geen gelijksoortige vraag kunnen vinden.

Ik de laatste weken gewerkt aan een Wordpress / Woocommerce site. Deze site heb ik gemaakt op een hostingpakket van Flexwebhosting onder de domeinnaam "flamingpenguin.nl". Beide had ik nog van een poos terug. Een jaar of wat geleden heb ik het domein "geboortejaarshirts.nl" vastgelegd bij Yourhosting, voor het geval dat.
Nu mijn site ver af is en ik daadwerkelijk geboortejaar t-shirts wil gaan verkopen, heb ik bij Flexwebhosting aangegeven dat ik de domeinnaam "geboortejaarshirts" aan mijn pakket wil koppelen, en dat de oude naam "flamingpenguin.nl" weg mag.
Ik kreeg van de helpdesk van Flexwebhosting het volgende terug:

Ik heb verder geen informatie van u nodig, ik heb de domeinwissel uitgevoerd.
Wel is het van belang om de DNS van geboortejaarshirts.nl om te zetten naar de server waar uw pakket op staat. Dat is 185.27.141.14.

Als u via FTP wilt inloggen om uw website aan te passen kan dat nu dus als u bij hostname bovenstaand ip adres invult.

Maar ik weet niet wat ik daar mee moet. ik heb ook een mail naar Yourhosting gestuurd en kreeg daarop het volgende antwoord:

DNS instellen
=============
- Log in op Mijn Account via https://www.yourhosting.nl/login;
- Klik op de Hostingmanager;
- Klik in het linkermenu op 'DNS-beheer'.

Hier kunt u nieuwe records toevoegen, records wijzigen en verwijderen. Het duurt ongeveer 24 uur voordat wijzigingen in de DNS actief en zichtbaar zijn. Op het wijzigen van DNS-instellingen geven we geen inhoudelijke support.

Ik heb de stappen gevolgd, maar snap niks van de records e.d.

Momenteel kan ik dus niks. Zowel onder flamingpenguin.nl als onder geboortejaarshirts.nl kom ik niet mijn Wordpress in.

Als iemand me hierbij kan helpen, heel graag. Maandag ga ik naar de KvK en dezelfde week zou ik live willen.

Je moet bij Yourhosting inloggen en de DNS verwijzing naar geboortejaarshirts.nl wijzigen zodat dit verwijst naar het IP adres van de server van Flexwebhosting.

Ik begrijp dat dat de bedoeling is. Maar het wordt me niet duidelijk hoe. Ik kan bij Yourhosting aangeven aan welk pakket ik de domeinnaam wil koppelen, maar die geeft alleen pakketten weer van Yourhosting zelf. (en daar heb ik er geen).

Heb je geen knop DNS beheer? Daar zou je de juiste iinstelling moeten kunnen maken. Ik vrees dat je dat anders bij Yourhosting zult moeten navragen.

Als ik zo snel even wat tests uitvoer staat de DNS inderdaad 'verkeerd':
(In DNS) staat geboortejaarshirts.nl nog te verwijzen naar een algemene pagina van yourflexhosting met de mededeling dat de DNS-zone al is geregistreerd (door jou dus). Die verwijst naar 85.158.203.120
(In DNS) staat flamingpenguin.nl te verwijzen naar hetzelfde ip-adres dat de helpdesk van yourflexhosting aangaf: 185.27.141.14

Dus inderdaad moet je de DNS-zone van geboortejaarshirts.nl gaan bewerken, zodanig dat geboortejaarshirts.nl , www.geboortejaarshirts.nl , mail.geboortejaarshirts.nl etc. gaan verwijzen naar dat 185.27.141.14 ip-adres.
En dat flamingpenguin.nl moet gaan verwijzen naar dat 85.158.203.120 ip-adres (tenzij je nu al opdracht hebt gegeven om het te laten opheffen, dan hoef je niets te doen en haal yourflexwebhosting de hele registratie, incl. DNS voor je weg, naar ik aanneem).

Omdat je 2 domeinen hebt zou ik verwachten dat je in dat DNS-beheer kunt kiezen welke van de 2 domeinen je wilt bewerken. Kies daar geboortejaarshirts.nl en pas overal waar waarde 85.158.203.120 wordt genoemd die waarde aan naar 185.27.141.14

Overigens wat het handig geweest als je een schermafdruk had gepost van die sectie DNS beheer waar de helpdesk van yourwebhosting je naar toe verwees. Dat kan natuurlijk alsnog. ;)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt beide voor jullie reacties. Bij deze een screen shot:
yourhosting 1.jpg

En dit menu zie ik wanneer ik op "DNS beheer" click in mijn hostingmanager:
yourhosting 2.jpg

Hier heb ik nu de bovenste twee (rood omcirkelde) ip's veranderd in 185.27.141.14 Zou dat afdoende moeten zijn? Ik zie in ieder geval nog geen verandering.

Bijlagen

• yourhosting 2.jpg
    yourhosting 2.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 92
Dit ziet er goed uit, in ieder geval voor het website-gedeelte.
Wil je ook mail gaan verzenden en/of ontvangen via de website dan zul je ook de MX-records etc. moeten gaan aanpassen.

Bedenk verder dat het enige tijd duurt voordat DNS-aanpassingen doorsijpelen op het Internet.
Ik zie het volgende daaromtrent:
geboortejaarshirts.nl
refresh = 16384 (4 hours 33 mins 4 secs)
retry = 2048 (34 mins 8 secs)
expire = 1048576 (12 days 3 hours 16 mins 16 secs)
default TTL = 86400 (1 day)

[Zo uit mijn hoofd] duurt het 1 dag voordat het doorsijpelt (TTL), maar in het allerslechtste geval blijft het 12 dagen+3uur+16 minuten bij enkele DNS-servers op Internet 'hangen'.]

Nu heb je in zoverre 'geluk' omdat ik vermoed dat je nu pas net de website online hebt en (naar ik aanneem) ergens er voor reclame gaat maken. Dus de kans dat DNS-servers op Internet al de DNS van geboortejaarshirts in hun cache hebben is laag, en dus zullen ze bij de DNS-servers van yourwebhosting de (door jou aangepaste) informatie voor het eerst halen, en dus zijn meteen dan de nieuwe gegevens bij hun in de cache, niet de verouderde gegevens.

En: Succes! Bij mij vertaalt geboortejaarshirts.nl al naar 185.27.141.14 ! :)

nslookup geboortejaarshirts.nl
Server: gwlogin.net
Address: 192.168.192.1

Niet-bindend antwoord:
Naam: geboortejaarshirts.nl
Address: 185.27.141.14

Als ik in mijn webbrowser er naar toe ga krijg ik een Flaming Penguin te zien en links die verwijzen naar flamingpenguin.nl dus je zult (mogelijk) nog wat moeten doen aan je website om de juiste content te laten zien. Maar in ieder geval verschijnt niet meer het standaard yourwebhosting verhaal dat geboortejaarshirts.nl geregistreerd is door een klant van hun. :D

Tijs.

Thanx. Ik krijg nog wel de yourhosting site te zien.
Die MX-records enzo aanpassen, betekend dat dat ik daar ook simpelweg de juiste ip in de plaats van "mx2.firstfind.nl" etc moet zetten?

Tsja, nogmaals: Het is maar de vraag of je webserver zélf mail gaat doen. Die server32.firstfind.nl is in ieder geval bereikbaar op de standaard mailpoort.
Mogelijk kun je gebruik maken van mailservers van yourwebhosting zelf om mail te versturen en/of te ontvangen.

Áls mail voor geboortejaarshirts.nl rechtstreeks bij jouw webserver kan/moet worden afgeleverd, dan kun je MX-10 en MX-20 en MX-30 de waarde geboortejaarshirts.nl geven wat zich (vanwege de andere aanpassingen die je in DNS had gemaakt) weer vertaalt naar 185.27.141.14

Ik raad je aan om daar nog eens goed over na te denken en evt. met yourwebhosting contact te zoeken als je denkt te weten of je de mailafhandeling zelf wilt gaan doen of het via de servers van yourwebhosting te laten lopen. Bedenk er (bijv.) ook bij dat als je webserver zelf de mail doet, maar je (per ongeluk of niet, website gehackt of niet) spam verstuurt je daarmee de server van yourwebhosting waar je website op draait op de blacklist laat verschijnen bij spam checkers, dus krijg je dan ruzie met yourwebhosting... Dus m.b.t. mail even contact zoeken met yourwebhosting, ik ga daar zelf niet uitgebreid een onderzoek naar doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan