dongel delen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hapl0
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hapl0

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2011
Hallo,

Ik ga in oostenrijk op vakantie. koop daar een prepaid dongel. Op de laptop heb ik dan internet. Maar nu wil ik ook op de telefoon en de tab internet hebben. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Wat heb ik nog nodig?

Alvast hartelijk dank voor een antwoord.

Nieuwere wifi kaarten hebben soms de mogelijkheid om te werken als een hotspot. Deze optie zou je hiervoor kunnen gebruiken. Andersom koppel ik de laptop ook wel eens aan de telefoon die dan als hotspot fungeert (via een usb kabel). Voor een tablet geld min of meer hetzelfde. Wat precies mogelijk is in jouw situatie hangt een beetje af van model/type/uitvoering van jouw apparatuur. Als je deze informatie geeft, kunnen we gerichter naar mogelijkheden zoeken.

De laptop is al oud. Het is een Acer, intel celeron processor 550. 802.11 b/g WLAN.
In het voorjaar heb ik het al geprobeerd maar lukte toen niet. Ben niet zo'n held met computers.
Heb al wel iets gehoord over een router.
Hopelijk kun je mij helpen.

Even op internet gezocht en misschien een oplossing. Hoef je ook geen router voor te kopen om mee te nemen. Wat je moet doen is een zogenaamd ad-hoc netwerk op bouwen. Laptop, tablet en telefoon moeten allemaal in ad-hoc mode gezet worden. Dit is waarschijnlijk te configureren bij de netwerkinstellingen van alle apparaten die je wilt koppelen. Alle apparaten moet je hetzelfde SSID geven (HapIO bijvoorbeeld) en ze moeten ook allemaal hetzelfde kanaal gebruiken (Laptop kanaal 6, dan ook tablet en telefoon op kanaal 6). Als vervolgens je netwerkje werkt, met andere woorden laptop,tablet en telefoon, zien elkaar, zou ik als voorzorgsmaatregel ook op alle apparaten dezelfde wpa-key aanmaken. Weer testen of alles werkt en je hebt je ad-hoc netwerkje klaar. Zien de apparaten elkaar niet, dan zou ik proberen alle apparaten een vast ip-adres te geven (192.168.1.1, 192.168.1.2 en 192.168.1.3, subnetmasker 255.255.255.0) .

http://www.protips.nl/geen-categorie/een-ad-hoc-netwerk-instellen-in-windows-7 geeft aan hoe je een ad-hoc netwerk in kunt stellen voor Windows 7. Voor windows Vista geldt ongeveer hetzelfde; anders even googlen op internet. Één opmerking: in het artikel wordt gesproken over een vaste internetverbinding. Of het ook werkt met een dongel weet ik niet, maar dat moet je uitproberen.

Zelfs Windows XP heeft volgens mij de mogelijkheid om een ad-hoc netwerkje op te bouwen. Zoals al eerder gezegd even zoeken op google en je wordt een hoop wijzer. Succes gewenst.

P.S. nog een tip. Als je naar het buitenland gaat, kijk dan even welke kanalen je voor WIFI mag gebruiken in je vakantieland.

Laatst bewerkt:
Klinkt handig. Die SSID instellen lukt nog wel, maar de laptop, telefoon en de tab op hetzelfde kanaal zetten....dat wordt lastig. Snel gegoogeld maar niets gevonden.
Als ik geen router meeneem en jouw tip probeer en het lukt niet, heb ik nog niets.

Waar je naar kijken moet in windows is het apparaatbeheer -> Netwerkadapters. Als je even vermeld welke apparaten (merk en type) je in wilt stellen zoek ik de informatie wel even voor je op en geef je de internetlinks.

Laatst bewerkt:
Ik lees net trouwens dat het instellen van een ad-hoc netwerkje op android gebaseerde toestellen nogal lastig wordt. Het kan wel, maar je moet er een aantal truc's voor uithalen. Hier een tutorial (in het engels). Root wil trouwens zeggen dat je administrator rechten moet hebben voor je telefoon / tablet. En dat maakt het voor iemand, die niet zo vertrouwd is met het knutselen aan computerachtige apparaten, wat link.

Dan kun je beter een draadloos switchje of routertje kopen (ik heb voor € 25,-- een icidu wifi routertje gekocht. Simpel ding en werkt ook nog eens goed). Wat ik nog vergeten was is dat je op je laptop bij draadloze netwerkverbinding de EigenschappenDraadloze netwerk verbinding.PNG moet aanklikken, en bij het tabblad Tabblad Delen.PNG een vinkje moet zetten bij Andere gebruikers mogen verbinding maken via de internetverbinding van deze computer.

Laatst bewerkt:
Hoi koetsie,

Bedankt voor alle info. Ik ga maar een draadloos switchje of routertje kopen. Dat is voor mij de makkelijkste oplossing.
Ik zal de tips uit je laatste bericht meenemen.
Als het me niet lukt zal hier ergens eind augustus wel weer dezelfde vraag staan lol.

Hoi Koetsie,

Hopelijk zie je dit bericht nog, ik heb nl nog een vraag.
Ik heb thuis nog een 300N Wireless router van sitecom.
Bij de installatiehandleiding staat dat ik het modem er op aan moet sluiten. Ik gebruik echter een prepaid dongel.
Deze moet ik ik een usb aansluiting van mijn laptop stoppen.

Mijn vraag is nu: Kan ik deze router gebruiken? Zo ja, hoe doe ik dat dan met de dongel?

Haplo

Router kun je volgens mij wel gebruiken, maar omdat je geen echt modem hebt (dat wordt immers je laptop met je prepaid dongel) moet je de verbinding delen, zoals ik in mijn vorige post al aangaf. Dat houdt ook in dat je deze laptop als eerste opstart. Het beste is, maar dat durf ik niet met zekerheid te te zeggen (anderen op dit forum wellicht wel), dat je de laptop tijdelijk een vast ip-adres geeft en deze tot standaard gateway bombardeert in de router. Maar dat moet je vooraf testen en dat gaat zonder dongel niet.

Maar ik heb nog wat anders gevonden... en daarvoor moet ik even weten met welke apparaten (merk, type) je de verbinding gaat delen. Op het internet kwam ik deze link tegen: http://www.centurybrains.com/setup-local-wifi-samsung-galaxy/. Dat gaat over het delen van internet met een dongel tussen een laptop en een Samsung Galaxy telefoon, met het instellen van ja een ad-hoc netwerkje.

Volgens mij draait die telefoon Android, en hoef je niet veel te verprutsen. Alleen een programmaatje downloaden van internet (connectify lite -nog nooit eerder van gehoord) en de stappen volgen, en je hebt denk ik je vakantienetwerkje klaar. Het mooie is, je kunt het van te voren testen, of het netwerkje zonder dongeltje al werkt. Het programmaatje installeer je op de laptop. Als je daarna via de laptop en telefoon verbinding hebt, knoop je op dezelfde wijze als je telefoon ook je tablet aan het netwerkje en kijk je of alles werkt. Wanneer je daarna het dongeltje hebt (of je moet toevallig al een dongeltje van Hi, t-mobile of vodafone hebben liggen) geef je die aan in het programmaatje en voila, je schijnt internet te hebben op alle apparaten. Verhaaltje wordt met plaatjes uitgelegd en is ook nog eens redelijk te volgen ook.

In feite wordt je laptop met het programmaatje tot hotspot gemaakt. En dat is wat je uiteindelijk wil. Hier is trouwens wat meer info over het programmaatje vinden http://www.connectify.me/download-lite/ en te downloaden.

Laatst bewerkt:
Bedankt. Ik ga het morgen eens proberen.
Het btreft een Acer laptop. Die moet voor internet zorgen op: Samsung galaxy tab, telefoon samsung S3 en S plus.

Ik sta nu op de camping en heb de router aangesloten. Mijn telefoon en tab kunnen allebei de sitecom router vinden en contact maken, maar kan niet op internet. Ik heb al naar de instellingen e.d. gekeken, maar ik krijg ze niet aan de praat. Wat zie ik over het hoofd?

Op je laptop moet je ICS (Internet Connection Sharing) aanzetten. Vervolgens met een LAN kabel deze verbinden aan de router. Daarna zouden alle apparaten op internet moeten kunnen.

Dat heb ik gedaan, maar kan nog steeds niet op internet. Met de router kan ik wel verbinding maken, maar niet met het internet.
Zijn er nog meer oplossingen?

Het werkt. Probleem zit in de instellingen. Je moet namelijk 3 netwerken maken.

Netwerk 1 is via je dongle. Dit heb je al geregeld, want je hebt internet op de laptop.
Netwerk 2 is tussen de lan adapter (bekabeld) en de WAN interface van je router. Zowel router als laptop moeten een vast IP adres krijgen ingesteld in dezelfde reeks. Bijvoorbeeld. 192.168.5.x .
Netwerk 3 wordt dan de draadloze kant van je router. Deze heeft ook weer een eigen IP reeks. De router kan deze dynamisch voor je uitdelen door het aanzetten van DHCP voor draadloos.

Met dit zou je een eind moeten komen. Foutopsporen kun je vanaf de command prompt (start, uitvoeren, cmd) met de commando's ->

PING [ip adres]
TRACERT [ip adres]

Daarmee kun je zien waar je route dood loopt. Dat is dan ook de plek waar je verder moet zoeken naar het probleem/de oplossing.

Het ip adres van de dongel kan ik niet veranderen, en in de router kom ik niet. Met ping of tracert kom ik ook niet verder.

Had ik ook niet gezegd. De dongel krijgt namelijk zijn IP van je provider.

Waarom kom je niet in de router?

Even een vraag, ben even Bob de Bouwer deze week, nota bene nu de mussen hier in Nederland dood van 't dak vallen, maar welke windows versie heb je op je Acer? Want in windows 7 en windows Vista kun je snel controleren welk ip-adres je router heeft (mits met kabeltje verbonden). Dat doe je door naar het netwerkcentrum te gaan, en op de lanverbinding te klikken. Vervolgens klik je op de knop Details. Bij IPv4-standaardgateway staat normaal gesproken het ip-adres van je router. Ik heb alleen het vermoeden, dat daar nu het ip-adres van je dongel staat. Zit er op je router een aparte Ethernet poort voor WAN? (meestal blauw poortje, alle andere ethernetpoorten zijn meestal geel), dan moet je daar je kabeltje van de laptop in stoppen. Dat is nu immers de PC die via de dongel verbonden is is met het internet! En die speelt nu voor modem. Zoals al eerder gezegd: op je acer laptop moet het delen van internet aan staan!

Kijk vervolgens eens of je via het tablet draadloos verbinding kunt maken met de router. Als dat gelukt is, kun je kijken of je het internet op kan. Als het vervolgens nog niet wil, gaan we kijken of we met connectify lite het spul aan de praat kunnen krijgen, dus zonder router ertussen.

Best wel een leuk probleem, alleen het komt zo slecht uit, dat je op je vakantie adres alles moet uitzoeken. Maar hopelijk komen we er met meerdere mensen die ideeën hebben er wel uit. 't Liefst voor het eind van de week.

Laatst bewerkt:
Hallo Koetsie & RogerS,

Het regende hier vandaag, dus ik ben flink bezig geweest. De laptop draait onder Vista.
Het ip adres van de dongel veranderd steeds. Heb een progje hiervoor moeten installeren, en als ik daar bij het ip adres kijk, is dit iedere keer anders. Is er nog een andere manier om het ip adres van de dongell te achterhalen.
Daarnaast heb ik bij netwerkverbindingen de keuze uit "draadloze netwerkverbindingen" en "lan-verbinding". Als ik 1 van deze 2 uitzet kan ik niet meer delen.
De tablet heeft ip 192.168.0.102. De router 192.168.0.101

Ik kan nu trouwens wel weer in de router komen, hoe? geen idee. Deze staat op kanaal 11. Dynamisch dns router staat uit.

Zoals eerder al aangegeven, de telefoon en de tab vinden de router (sitecom) maar kunnen nog steeds niet op internet.
Het zal uiteindelijk een heel kleine aanpassing zijn, maar die moet ik dus net vinden, met de hulp van jullie.

Hopelijk is dit voldoende info, mocht er meer nodig zijn dan hoor ik het wel.

Alvast weer bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan