Donker beeld op tv met Hercules 3d Prophet tv-out

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roodkapje

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2003
Ik heb een videokaart van Hercules 3d Prohet XT4000 64 Mb met tv-out. Ik gebruik de s-vhs uitgang op de videokaart en een scart ingang op mijn t.v.
Als ik de t.v. op Ext 1 zet krijg ik een zeer matig beeld in zwart/wit, wat ik ook probeer, er is geen kleur in te krijgen. Zet ik de t.v. op Ext 2 dan krijg ik een heeeel donker beeld, maar wel in kleur. Het is echter zo donker dat ik alleen wat vlekken ontdek. Weet iemand wat hieraan te doen is? Pal/Ntsc heb ik al tig keer gewijzigd, tv lichter zetten geeft alleen een grijze waas, beeldscherminstellingen lichter zetten helpt ook niet.
Ik gebruik WinXP Prof.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Is s-vhs hetzelfde als svideo?
Heb je geen svideo ingang op je tv?
Je moet toch twee kabels hebben lopen, één voor beeld en één voor geluid.

Het lijkt me toch dat je iets aan de instellingen moet veranderen van je videokaart ,als je tenminste zeker weet dat je kabel helemaal in orde is. Zit er niet een apart stukje software bij waar je die instellingen kan regelen? Misschien kan het ook nog aan je tv liggen, ik heb een panasonic tv en wanneer ik een sony camera erop aansluit heb ik altijd problemen. Gelukkig kan ik kiezen uit 4 video-in kanalen en kan ik die op 1 of andere manier ook nog wat "finetunen". Dan heb ik pas goed beeld. Maar of dat bij jou ook kan is natuurlijk niet zeker.

Ik meen dat s-vhs niet hetzelfde is als svideo is, weet alleen niet goed het verschil.
Het geluid gaat via de geluidskaart met een kabeltje naar de t.v. Ik heb hiervoor 1 kabel (geluid/beeld) die aan de ene kant dus een s-vhs plug (of is het nou svideo?) en een mini-jack plug heeft en aan de andere kant zit een scartplug die geluid en beeld aan de t.v. doorgeeft. Deze kabels worden hiervoor speciaal gemaakt. Ik heb al een andere kabel gehad, maar ook daarmee heb ik hetzelfde probleem.

Sorry, er hoeven geen 2 kabels te lopen.
Ik heb ook een Herculeskaart. De tv-out is een kleine ronde (contra-)plug, op de TV zit net zo'n (contra-)plug.
Verbinden met de juiste kabel en klaar is Kees.

Hoe het met scart moet weet ik niet.

Dus jij krijgt via je videokaart geluid naar je tv? Dat vind ik knap... Maar goed, op mijn tv zit niet zo'n ronde aansluiting, alleen scart en iets wat op een tulp ingang lijkt, maar dat werkt niet.

Nee, het is logisch dat beeld en geluid in één kabel zit, er is immers maar één uitgang...

Je moet dus een verloop hebben van svideo naar scart.
Daar moet het probleem zitten.
Ik heb hier bijvoorbeeld een losse scartverloopplug met aan de ene kant scart en aan de andere 3 x tulp en éénmaal svideo.
Hoe verloop jij?

Ik heb ook 1 kabel, maar die bestaat uit 2 ingangen en 1 uitgang.

Aan de ene kant zitten een s-vhs (voor beeld) en mini jack (voor geluid), aan de andere kant zit de scart. Ik heb dus geen andere verloopstukken (overigens al wel geprobeerd, maar dat maakt niets uit), want deze kabel is er speciaal voor gemaakt. Niet speciaal voor mij gemaakt hoor, ze worden gewoon zo verkocht in de winkel voor dit doel.

Ik snap het niet.
Volgens mij moet je een svideo kabel hebben, met aan beide kanten dus dezelfde plug, plus een scartverloop. Dit is een losse verloopstekker dus.
Beeld en geluid lopen door dezelfde kabel.

En wat als ik nu geen svhs op mijn t.v. heb maar wel een scart? Daarvoor is die speciale kabel dus. Ik blijf erbij dat via de videokaart (waar je de svhs op aansluit) geen geluid kan overbrengen. Maar daar ging mijn vraag ook eigenlijk niet over. Ik wil graag weten hoe ik mijn beeld lichter kan krijgen, want ik zie dus nagenoeg niets op mijn tv.

Misverstand... ik begrijp dat je het met scart moet doen, vandaar de scartverloopplug waar ik het over had.

Als je niet de juiste kabel hebt krijg je ook niet het juiste beeld.

Ik zou mijn oplossing proberen met svideo-kabel + scartverloop.

Ik heb dus al zo'n kabel met verloop geprobeerd (heb ik ook al eerder gezegd) want ik had een playstation waar ook een verloopstuk voor nodig was, maar ook dat werkt niet. En ik heb wel de juiste kabel, deze kabels worden er nl. speciaal voor gemaakt, maar er is waarschijnlijk iets mis met een instelling alleen ik weet niet waar ik die instelling kan vinden. Alle software die ik van de videokaart heb, heb ik geïnstalleerd, ik heb al 2 keer gemaild naar Hercules, maar ze reageren niet.

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik denk dat jouw 'speciale' kabel niet goed is.
Met instellingen heeft het niets te maken. Ik neem overigens wel aan dat je de juiste videodriver hebt geïnstalleerd en dat je bij instellingen voor TV hebt gekozen.

Ik schaam me diep: de svideokabel geeft natuurlijk alleen beeld.
(In mijn situatie laat ik het geluid gewoon uit m'n pc-luidsprekers komen.)

Tja, ik weet het verder ook niet. Ik kan alleen maar herhalen dat slechts de juiste verbinding het juiste beeld oplevert. Instellingen, behalve dat je op de TV het juiste kanaal moet kiezen, zijn er verder niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan