dooie proc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WarKel

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2005
J0 mensen kep een vraagje ik heb een AMD sempron 2600+ die ik van 1800 mhz overgeclockt heb naar 2316 mhz (me moederbord liet niet meer toe jammergenoeg) maar dat wik zeggen dat ik er nu dus 1.85 VOLT over heb lopen ipv de standaar 1.6/1.7 die hij maximaal mag hebben een vriend van me nogal computer expert achtig ventje verteld me dus nu dat hij in het begin een fout heeft gemaakt toen hij mijn proc heeft overgeclockt en hij dacht toen dat mijn proc die 1.85V kon hebben zonder problemen.
nou heb ik dus de laatste tijd een tijdje last gehad van het spntaan op rondom momenten uitvallen van mijn pc. Ik dacht eerst dat het aan mijn goedkope 550watt voeding lag die te heet werd en daardoor uitsprong. Maar ik heb nu een betere voeding aangeschaft (enermax 370 watt toppie ding (Y)) en deze kan niet oververhit raken nou heeft hij het dus een tijdje gedaan en de (iets dat) v-core heet werd ook stbeiler op de meeste punten (gecheckt met MBM5 motherboardmonitor) en na een tijdje viel hij toch weer uit :S ik heb hem nu teruggeclockt naar 2200 mhz en hij blijft nu toch weer stabiel en is nog niet uitgevallen de afgelopen 5-8 dagen toch kreeg ik van die vriend nu te horen dat mijn processor waarschijjnlijk door het hoge voltage 1.85V dood is het gaan langzaam maar toch doodgaan
is er enig expertr die mij kan vertellen of dit klopt???

grts kel:confused:

ik snap het verhaal niet hij doet het al 5-8 dagen zonder uitvallen ,en zou aan het doodgaan zijn??Ik geloof er niks van

ja wat mij dus gezegt is dat door het hoge voltage wat mijn proc nu krijgt hij LANGZAAM doodgaat dus binnen het komende jaar tot 2 jaar maar dat zou dus betekenen dat ik om uitvallen te voorkomen steeds verder terug moet klokken en daar hebk geen zin in want ben nu eenmaal goede snelheden gewend

ik denk eerder dat je net te ver bent gegaan met overklokken, 500 mhz op 1800 mhz is een behoorlijke overklok hoor.
Bij een overklok hoor je ook een redelijke termijn te testen. Als hij het nu goed doet op 2200 mhz laat hem lekker staan daarop, en je processor doet het of niet, die is niet langzaam aan het doodgaan. (wel is aan te raden je voltage weer iets te verlagen)

even voorbeeldje
ik heb p4 origineel 2.6ghz.
ik kan hem laten draaien op 3.2ghz, maar dan heb ik af en toe een vastloper.. het is maar wat ik wil. Nu draai ik op 2.9ghz en alles loopt perfekt.

het verschil van 130mhz merk jij niet hoor, dus dit is gewoon een goed uitgevoerde overklok. van 1800 naar 2200 is een leuke winst.

Laatst bewerkt:
Een cpu is altijd langzaam aan het doodgaan, wij ook :P
Alleen als je overklokt gaat het wat sneller, omdat er meer hitte geproduceerd wordt.
Je hebt nu dus wel een kans dat je cpu een jaartje minder lang mee gaat en hoe lang je cpu nog te gaan heeft... kan 10 jaar zijn of het kan een week zijn, dat is niet te voorspellen...

Bij overklokken heeft je processor gewoon een kortere levens duur.

maar waarom heeft hij het dan sinds half december tot begin april op 2316 mhz gewoon gedaan en ook al al die tijd op 1.85V
het terugzetten van de voltages moet ik nog proberen want ik weet niet of de proc dan wel genoeg power krijgt om op 2200 te blijven runnen

Hallo

Een c.p.u. bezit een tolerantie waarbinnen hij korrekt dient te werken ......(temp. spanning , etc....)

Een fabrikant kan zich niet veroorloven dat een c.p.u. na 2 jaar bye ... bye zegt binnen de normaal gespecifieerde toleranties , daarom bezitten deze een ruimschoots veilige marge.

Overclockers verleggen gewoonweg deze veiligheidsmarge , wat uiteraard een inkorten v/d levensduur v/d betroffen c.p.u. inhoudt , maar er wordt verondersteld dat de betrokken spelers weten waar ze mee bezig zijn ....

Mits er ettelijke miljoenen schakelpunten (transistoren) in dit proces betrokken zijn , kun je volgens mij als particuliere gebruiker nooit 200% zeker zijn indien een c.p.u. richting c.p.u. hemel aan het gaan is ....

500 MHZ veiligheidsmarge is er volgens mij nooit ingebouwd , dus i.p.v. overclocken , zou ik dit eerder "verkra...." van een systeem noemen.

Peter

hehe dus je zegt in het kort die 500MHZ overclocken is een beetje hendig veel voor dit type cpu aangezien ik deze zoweizow al op budget heb gekocht schijnt de AMD sempron zowiezow niet top te zijn en ik heb al geluk dat hij uberhaupt overgeclocked kon worden schijnbaar een vriend van me heeft dezelfde proc maar als hij deze probeert over te clocken zelfs maar 1mhz dan wil hij al niet meer starten

al moet ik zeggen die comuter tuup die de mijne heeft overgeclocked heeft zelf een cpu een duurder type van AMD weet neit meer welke maar ook een 1800 mhz en hij heeft em al bijna op 2600mhz lopen(stel je de marge voor) maar zelfs dan nog blijft deze proc qua temp nog geen 30 graden (hij heeft wel geen standaart koeling hij heeft een Zalman CNPS 7000A-CU) en de proc is stabniel en krijgt geen hogere voltages geloof ik.... dus het ligt zeg ma ook nog es aan dequaliteit en koeliing want mijne word nu niet gestressed minimaal 38 graden geloof ik

maak je maar niet zorgen, je pc gaat niet dood, dat je pc eerst spontaan uitvielt ligt aan de temperatuur die de processor heeft, als de sensors die op het moederboard zitten ontdekken dat jou processor te warm word dan wordt je pc automatisch uitgeschakelt,

hier uit kun je leren dat het niet verstandig is om je pc over te clocken

in de handleidingen staan niet voor niet dat overclocken voor je eigen risico is en wat die expert van jou betreft die bazeld maar wat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan