• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Door voorwaardelijke opmaak gekleurde cellen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

emmertje

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2017
Hallo,

Ik heb een bestandje die ik maar niet werkend kan krijgen.

In kolom A heb ik namen staan (in bijgevoegd bestand fictieve namen)
In kolom C t/m L heb ik de nummers van de bingo-kaarten staan
In cellen AA18 t/m AF42 heb ik de nummers van de trekking staan (deze wordt telkens aangevuld wanneer een nieuw nummer getrokken wordt).

Ik heb voor elkaar gekregen met voorwaardelijke opmaak dat de getrokken getallen op de bingokaarten groen worden gekleurd.

Ik heb een stukje VBA geschreven om de gekleurde cellen op te tellen, zodat ik in één oogopslag zou moeten gaan zien hoeveel vakjes er groen gekleurd zijn in die rij.

Function TelKleur(R As Range, CelKleur As Range) As Integer
Dim C As Object, Kleur As Integer

Kleur = CelKleur.Interior.ColorIndex
TelKleur = 0

For Each C In R
If C.Interior.ColorIndex = Kleur Then TelKleur = TelKleur + 1
Next

End Function

Als ik nu in cel N2 de formule zet: " =telkleur(C2:L2;AH2)", dan krijg ik het in het bestand niet werkend. In het probeerbestandje dat ik had werkte het echter wel, maar daar had ik verder niets te maken met voorwaardelijke opmaak. Ik denk dat daar het probleem in zit.

Graag hulp

Bijlagen

Je kan in N2 toch gewoon deze formule neerzetten? Krijg je ook aantal groene vakjes...
Code:
=SOM(AANTAL.ALS($AA$18:$AF$48;$C2:$L2))
Let op: Matrixfunctie. Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen office 365 hebt.

@Emmertje:
Die code telt de gekleurde cellen inderdaad.
Maar om kleuren te tellen die door voorwaardelijke opmaak zijn aangebracht is heel andere code nodig.

Ik vind het altijd wel een bijzondere gedachtegang. Een formule gebruiken om voorwaardelijke opmaak toe te passen, en dan de kleuren uit de voorwaardelijke opmaak weer willen gebruiken om een andere uitkomst te krijgen. Sla toch die VO-stap over, en gebruik de eerste formule om je gewenste einduitkomst te krijgen.

Ik vind het altijd wel een bijzondere gedachtegang. Een formule gebruiken om voorwaardelijke opmaak toe te passen, en dan de kleuren uit de voorwaardelijke opmaak weer willen gebruiken om een andere uitkomst te krijgen. Sla toch die VO-stap over, en gebruik de eerste formule om je gewenste einduitkomst te krijgen.

Ik weet niet hoe ik anders voor elkaar krijg om: 1. het zichtbaar te maken én 2. het aantal goede nummers van de getrokken getallen geteld te krijgen.
Heb jij een andere oplossing, dan hou ik me aanbevolen :-)

Formule uit #2 voldoet niet?

En zo nee, waarom dan niet.

Je kan in N2 toch gewoon deze formule neerzetten? Krijg je ook aantal groene vakjes...
Code:
=SOM(AANTAL.ALS($AA$18:$AF$48;$C2:$L2))
Let op: Matrixfunctie. Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen office 365 hebt.

Zie het nu pas goed .... bedankt !!!
Dit is ook helemaal goed :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan