Doorlinken van en naar DIV

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Hallo,

Ik probeer met CCS en HTML een website op te bouwen. Vroeger :confused: deed ik dat met tabellen, nu maar eens netjes met CSS en DIVjes.. :eek: Opa gaat met zijn tijd mee...:eek:

In mijn HTML heb ik links een div staan met daarin de menu items. Rechts heb ik een div staan met daarin inhoud/welkomstekst.
Hoe krijg ik het volgende voor elkaar? Als iemand links in het menu op een menu item klikt, dan moet de inhoud wordt vervangen?

Alvast bedankt voor de hulp! :thumb:

Gelijk je deed met de tabellen.
Iedere contentpagina zijn eigen html pagina.

CSS is voor opmaak, niks meer of minder.
Tabellen ook.
Alleen CSS is, mits het eenmaal goed werkt, makkelijker via de externe css file in één keer te wijzigen.

:cool:

Hallo,

Ik probeer met CCS en HTML een website op te bouwen. Vroeger :confused: deed ik dat met tabellen, nu maar eens netjes met CSS en DIVjes.. :eek: Opa gaat met zijn tijd mee...:eek:

In mijn HTML heb ik links een div staan met daarin de menu items. Rechts heb ik een div staan met daarin inhoud/welkomstekst.
Hoe krijg ik het volgende voor elkaar? Als iemand links in het menu op een menu item klikt, dan moet de inhoud wordt vervangen?

Alvast bedankt voor de hulp! :thumb:

Opa wordt een dagje ouder... :shocked: Ik bedoelde frames in plaats van tabellen.

Gelijk je deed met de tabellen.
Iedere contentpagina zijn eigen html pagina.

CSS is voor opmaak, niks meer of minder.
Tabellen ook.
Alleen CSS is, mits het eenmaal goed werkt, makkelijker via de externe css file in één keer te wijzigen.

Sorry Peter Vazed,
Ik had mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde frames in plaats van tabellen.
En dat ik dan vanuit het ene frame (menu) de inhoud van het andere frame (content/inhoud) veranderde. Hoe doe ik dat met DIVs? Of moet ik dan nieuwe pagina's maken?

Ik zou het gewoon met tabellen doen, ik zie niet in waarom je dit perse in een DIV wilt doen? Hoe ben je op het besluit gekomen om dit te doen?

! Vraagje uit nieuwsgierigheid angezien ik niet veel in html programmeer. Als jij met goede argumenten komt dat je het beter het DIV kunt doen dan zal ik daar zeker eens naar gaan kijken.

Met div's kan.
Normaal gebruik je tabellen.
Met div's heb je minder code en is de html overzichtelijker.
Met frames heb je
"losse" pagina's, waarvan je contentpagina's in je contentframe laat tonen.

Met div's en tabellen moet je dus voor iedere pagina ook het menu opnemen.

Even een voorbeeldje als bijlage.

Bijlagen

Met div's kan.
Normaal gebruik je tabellen.
Met div's heb je minder code en is de html overzichtelijker.
Met frames heb je
"losse" pagina's, waarvan je contentpagina's in je contentframe laat tonen.

Met div's en tabellen moet je dus voor iedere pagina ook het menu opnemen.

Even een voorbeeldje als bijlage.

:thumb: :thumb: :thumb: Dank je wel Peter voor deze zeer uitgebreide uitleg. :thumb: :thumb: :thumb:
Ik vind het wel vreemd dat je dan voor elke pagina het menu opnieuw moet openen. :confused: Het zou veel makkelijker zijn als je slechts éénmaal een menu moet definiëren. Dan hoef je het ook slechts op één plaats aan te passen indien nodig. Is hier niet iets handigs voor?? Anders moet je elke pagina aanpasen als het menu aangepast moet worden.

is niet raar, css is puur opmaak. En dat geldt ook voor HTML. Als je wilt doen wat jij wilt doen zou je moeten gaan includen met PHP (programmeertaal). Je server moet alleen wel php ondersteunen.

wat je mss kan doen is om je hele menu door javascript te laten schrijven, dan kan je dat in een apart bestand zetten.
Op je pagina's komt dan enkel je functieaanroep te staan.
Een kort voorbeeld (menu.js):
PHP:
function schrijfMenu() {
    document.write('<b>hier komt al de menucode</b>');
    document.write('je kan gewoon de <i>html</i> van je menu tussen de document.write() opdracht zetten, tussen quotes');
    document.write('let er wel op dat wanneer je nu de apostrof wil gebruiken je deze moet escapen met een backslash, in je code ziet die er dan zo uit \\\' (resultaat -> \')');
}
pagina.htm
PHP:
<html>
<head>
<title>Een random pagina van mijn site</title>
<script type="text/javascript" src="menu.js"></script>
</head>

<body>
Hieronder komt het menu<hr />
<script type="text/javascript">schrijfMenu();</script>
<hr />einde van menu