• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorrekenen met Formule uitkomsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

deadbeauty

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Beste,

m.b.v. een formule komen voor mij in een kolom een 20-tal waarden onder elkaar. Deze waarden zijn in de fromule afgeleid van een bereik, en geven mij uitkomsten in 4 klasse aangeduid in de cellen met dus 1,2,3 of 4.

Nu wil ik in een andere cel het gemiddelde weten van die allemaal (1 of 2 of 3 of 4).

Maar als ik dan aangeef gemiddelde en selecteer de cellen in de kolom, geeft hij telkens een Deel door nul fout. Volgens mij komt dit doordat de bron informatie voor de gemiddelde formule een uitkomst is van een andere formule en niet een directe invoer.

is hier een oplossing voor?

alvast bedankt.

Is er een mogelijkheid tot het posten van een voorbeeldbestand?

extra info:

ik heb 4 kolommen invoer;

Met verwijzing naar een matrix in een ander werkblad worden die 4 invoer waarden met een ALS(OF), ALS(EN), VERT. ZOEKEN omgezet naar 1 getal tussen de 1 en de 18;

De kolom met dat getal wil ik verdelen in 4 klasses. 1t/m5 is Klasse 1; 6t/m9 is Klasse 2 etc. Dit heb ik gedaan met een ALS(OF).

In die volgende kolom geeft hij dus netjes een aantal getallen. (dus een 1, 2, 3 of 4)

En nu wil ik dus dat ik van een aantal rijen van die laatste Kolom het gemiddelde kan laten berekenen. Ik wil dus het gemiddelde van een aantal 1ne, 2je,3je of 4re. (die uit die formule zijn gekomen)

Dit moet normaliteit gewoon kunnen met GEMIDDELDE() maar daar geeft hij dus een fout.
Is er een mogelijkheid dat ik die uitkomsten toch door kan rekenen in GEMIDDELDE ???

Hier een figuur ter verduidelijking, het bestand is te groot, mocht het nog niet duidelijk zijn, dan probeer ik een voorbeeldje te maken.

groetjes

Bijlagen

• figuur1.jpg
    figuur1.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 67
In jouw formules worden er GEEN waarden ingevuld, maar tekst. Door de "" maakt excel er tekst van. Je zou dus alle formules moeten aanpassen.

p.s. tevens kan je in de formules in kolom G alle OF-jes weg laten.

Laatst bewerkt:
Hey,

Oke dus dat is het...kwam er maar niet uit, vond dat ik met mijn beperkte excel kennis al best ver was gekomen :)

hardstikke bedankt !!

Alleen zou je me misschien op weg kunnen helpen met hoe ik de formules dan om moet zetten, of is dat heel ingewikkeld.

En zoals je gezien hebt, heb ik een aantal letters toegevoegd die "Foutieve invoer" geven voor als er per ongeluk een andere letter word ingetypt. Het is nogal omslachtig, zou daar misschien een andere manier voor zijn?

THANKS

Hey,
En zoals je gezien hebt, heb ik een aantal letters toegevoegd die "Foutieve invoer" geven voor als er per ongeluk een andere letter word ingetypt. Het is nogal omslachtig, zou daar misschien een andere manier voor zijn?

THANKS

ja, die is er. je kan met valideren (Data > valideren) de (handmatige) invoer beperken. Zo hoef je dat niet meer in de formule op te nemen.
Ik zal wel even een voorbeeldje maken.

Edit: wat mag je in kolom B, C, D en E allemaal invoeren?

Laatst bewerkt:
:D

In kolom B = > a, b, c, d
C => 1, 2
D => a, b, c
E => 1, 2

mvg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan