Doorslag voor een paar onderdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

greacus

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2009
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe pc samen te stellen, maar weet niet zeker bij sommige onderdelen wat ik moet kiezen:
- Processor: Intel Core i7-3820 of Intel Core i5 3570K (Er zit een redelijk verschil in prijs, maar ook in prestaties heb ik me laten vertellen)
- Grafische kaart: Gigabyte GV R795WF3-3GD of Club 3D GeForce GTX 680 (mijn voorkeur gaat naar de eerste, dat is een AMD Radeon HD 7950)
- RAM: Corsair Vengeance of Corsair Dominator Platinum (in de prijs zit een redelijk verschil... waarom is dat? is er echt zoveel verschil in prestaties?)
- Moederbord: hier heb ik dus totaal geen verstand van. Ik weet dus niet waar ik op moet letten (ik weet wel dat sommige onderdelen niet met bepaalde moederborden werken)

Wat ik wel zeker weet:
- DVD brander: Samsung SH-224BB
- Hardeschijf: WD Caviar Green WD20EARX

Ik heb 1000 euro als budget, en wil daar wel een redelijke pc voor hebben.
Ik gebruik mijn pc voor gamen, 3d modellen maken en ik werk veel met muziek.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt!

Een i7 3820 is een socket 2011 processor, die moederborden zijn veel duurder.
Ik weet niet of je gaat overclocken?
Anders is dit wel een goede optie.

-I5 3350p, deze is bijna even sterk als een i5 3570k, maar je kan er niet mee overclocken en hij heeft geen interne graphics, maar hij is wel 50 euro goedkoper.
-Samsung 840 series SSD, deze zal de responsiviteit van je pc enorm versnellen, want die green schijf is echt wel traag en daar zou ik je OS niet op zetten.

De HD 7950 is wel een stuk zwakker als een 680, maar hij is dan ook wel 200 euro goedkoper.
Maar die Gigabyte koelt goed en is goed voor zijn prijs.
De pc wordt voor je ineengezet en zal bij je thuis worden afgeleverd.
Ik weet niet of je het zelf ineen gaat zetten
P.S: Als je wil gaan overclocken dan zouden je prestaties heel wat minder zijn aangezien het een stuk duurder zal uitkomen en naar mijn mening is het het geld niet altijd waard.

@subplayer, de i5 3450 komt wel hoger in de benchmarks uit, is dat niet een betere processor voor de TS?
Verder een goede samenstelling voor het budget van de TS.

In de praktijk is er verder bijna geen enkel verschil, en het is wel 15 euro.
Waarom is de i5 3350p dan goedkoper hoor ik je denken :p, welja, omdat er geen interne graphische kaart inzit.
Maar als de TS het geld ervoor over heeft dan is die idd een beter optie :), moest zijn gpu ooit sterven.

@subplayer, ik weet inderdaad dat de P versies geen interne videokaart hebben, dat is inderdaad ook niet nodig want als je de VGA/DVI/HMDI kabel in je externe videokaart plaatst wordt de interne videokaart automatisch uitgeschakeld.

Ik wist wel dat je het wist hoor, ik betwijfel je kennis niet, maar dat is gewoon de reden waarom het goedkoper is.

Bedankt voor je reactie!

alleen vind ik SSDs wel heel erg duur, de pc die ik nu heb heeft een HDD als hardeschijf en heeft het altijd wel snel genoeg voor mij gedaan. Waar merk je vooral het verschil tussen SSD en HDD?? bij bestands overdrachten?? ik weet nog niet of ik ga overclocken.
over de grafische kaart... ik bedoelde de Club 3D GeForce GTX 660 Ti ipv de 680 :P dus dan is de HD 7950 net iets beter volgens futuremark.

ik ben niet van plan om de pc zelf in elkaar te zetten, simpelweg omdat ik dat niet kan :D

Laatst bewerkt:
Die SSD is razendsnel, het zal eeuwig duren voor je OS is opgestart met die HDD, met die SSD is dat in enkele seconden.

oké, maar ik heb wel een van de twee 2tb schijven weggehaald, want zoveel heb ik niet nodig :)

dan naar de behuizing van de pc. de behuizing die u geselecteerd had kost nogal wat, ik zocht er eigenlijk een van ong. 40 euro. waarom is die behuizing zo duur? En er staat dat de behuizing maar 2x USB heeft, terwijl ik er al minimaal 4 nodig heb voor toetstenbord etc. hoe zit dat?
Ook, omdat ik mogenlijk toch ga overclocken, heb ik de I5 3350p vervangen door de Intel Core i5 3570K.

Maar ik zou graag de mening willen over de Club 3D GeForce GTX 660 vs de HD 7950, Want eerder zei ik dat ik de 680 wilde, maar dat was een typefout :/

@greacus, de HD 7950 is veel beter dan de GTX 660, je moet de GTX 660 met een HD 7850 vergelijken. Met een GTX 660 (of HD 7850) kan je zware games spelen maar vaak niet op ultra. Met een HD 7950 in conbinatie met overige recente hardware (geheugen, moedebord, processor etc.) kan je zware games wel op ultra spelen, of althans minimaal op high.

Hij bedoelde de 660 ti waarschijnlijk.
De HD 7950 heeft meer geheugenbandbreedte dus die vind ik iets meer futureproof.

Oke, dan heb ik dus nu dit in het winkelmandje.

maar ik wil dan eigenlijk de behuizing veranderen naar eentje van rond de 40 euro. Maar mijn vraag is: waarom zit er zoveel verschil in de prijs van midtower behuizingen? die nu in het winkelmandje staat is 70 euro, wat is daar zo goed aan dan??

ow en van koeling weet ik ookniet zoveel af... zit dat in de behuizing of in de voeding??? zoja, is die koeling meestal goed genoeg?? of moet er nog wat extras?

@greacus, bij sommige behuizingen krijg je extra koeling d.m.v fans die standaard bij de behuizing zitten. Dit is handig, dan hoef je zelf geen passende fans te zoeken. Ik adviseer je een budget van €50 - €80 voor de behuizing te nemen, voor €40 krijg je niet genoeg koeling bij je behuizing. Ook zijn er budget behuizingen met te weinig bays, dit zijn stukken waarin je HDD's, CD/DVD drive's e.d. kwijt kan. De behuizing die je nu hebt is prima, daar zou ik niet op bezuinigen.

Wil je echt een Green HDD? Daar kan je nog geld op besparen d.m.v een HDD met minder capaciteit te nemen. Ik denk dat 500 GB in combinatie met je 120 GB SSD zat is. Een normale gebruiker zal nooit meer dan 200 GB data op zijn computer hebben. Het hebben van te veel data op een computer is trouwens ook een goede drug om de computer heel traag te maken omdat hij te veel programma's moet opstarten, er te veel processen draaien en er van allerlei nutteloze of malafide programma's op de computer komen te staan die meer schaden dan baten.

ik heb het nog nooit gedaan, maar een maat van mij had het erover. nog tips ervoor ofnie?

Heren, HEEEEEEEL erg bedankt voor jullie hulp :)

Als je niet gaat overclocken, dan moet je mijn samenstelling nemen.
Die i5 3570k is om te overclocken, als je wil overclocken zal er nog 60 euro bijkomen aan ander moederbord en een koeler.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan