Doorstart probleem XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wil Moosa

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2001
In het weekend heb ik een uitgebreide scan gedaan met Avira antivir. Ik sluit niet uit dat daarbij iets is misgegaan.

Sinds gisteren -eerste start na het weekend- verscheen na het eerste XP scherm een totaal zwart scherm. Ik nam geen activiteit waar bij processor of schijf. De flat screen monitor schakelde via een pictogram heen en weer tussen digitaal en analoog; iets wat ie normaal doet als er totaal geen input is vanuit de pc. Het pictogram verdween ook weer op momenten waaruit ik concludeer dat er toch ergens activiteit gaande was. Het tweede OS (dual boot, tweede os op een andere schijf) was wel benaderbaar.

Ik heb vervolgens geprobeerd een Ghost backup van juli j.l. terug te plaatsen. Het probleem bleef hetzelfde. Opstarten in de veilige modus liet zien dat de processen tot stilstand kwamen na uitvoeren van Mup.sys.

Chkdsk /r gaf na controle aan dat de schijf naar behoren werkte. Bij herstart kreeg ik een doorstart waarbij enkel het de achtergrond van het bureaublad zichtbaar werd; geen enkele knoppen of balken.

Vervolgens heb ik de Ghost backup terug gekopieerd naar de werkende boot. Op dat moment ging op deze partitie (een tweede schijf) hetzelfde probleem zich voordoen.

Na mijn hele vrije dag besteed te hebben aan trial and error vanuit de kennis die ik beschik, kom ik nu aan he einde van mijn inspiratie. Heeft iemand nog een bruikbaar idee?

Ik kan mij voorstellen dat ik iet s fout gedaan heb met de virusscanner maar dat zou verholpen moeten zijn na het terugplaatsen van de backup.

Laatst bewerkt:
Probeer dan eens Opstarten van de Windows CD, kiezen voor R(eparatie), dan kom je in de herstelconsole: http://support.microsoft.com/kb/307654/nl

Achter de prompt trommel je de volgende commando's, alle gevolgd door: "enter":

chkdsk /r

fixboot

fixmbr

bootcfg /rebuild

Exit.

Succes.:d

Ai, fixmbr is dan wel erg drastisch met vaak niet te overziene gevolgen. Overigens wilde ik de installatiecdrom de bestanden laten controleren maar kon die functionaliteit nergens vinden.

Anyway, het probleem is opgelost.

Veel gegoogeld de afgelopen dagen en nog meer mogelijke oorzaken gevonden. Uiteindelijk ingeëngd tot óf een 1. beschadigd systeem bestand, of 2. problemen met de grafische drivers, of 3. een stroom of usb probleem.

1. was onwaarschijnlijk omdat chkdsk r/ geen problemen aangaf en zei niets gerepareerd te hebben. Heb toch lang in deze hoek zitten zoeken,

2. Lag wat meer voor de hand. Doordat de drivers niet geladen werden kon het startproces niet vlot. Had echter nog geen zin om de zware buismonitor weer van de zolder te halen.

3. alle usb kabels losgemaakt en een voor een weer aangesloten. De usb hub zorgde voor de problemen. Na deze opnieuw ontkoppeld te hebben, XP opgestart te hebben en opnieuw de hub weer aangesloten te hebben, kreeg ik een melding dat de hub onvoldoende stroom kreeg dan wel dat de hub te veel stroom ontrok aan het systeem. Bij controle bleek dat de plug van de oplader van de hub er nagenoeg uitlag en dat via de usbstekker stroom aan de usbpoort ontrokken werd.

Het feit dat ik zondag een uitgebreide virusscan heb laten uitvoeren heeft mij steeds in de richting van de software doen denken. Wie denkt dan aan zoiets :evil:

In ieder geval jofel dat je dat zo uitgebreid hebt gemeld.:thumb:
Daar leren we weer van!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan