Doorverwijzen in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansRubenn

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2015
Beste,

Ik ben bezig met het maken van een db. Ik heb een vragenlijst in een rapport staan met de bijbehorende antwoorden: ja, nee, nvt, ander, namelijk. Nu kunnen de antwoorden van anders, namelijk tamelijk lang zijn dat het hinderlijk wordt om deze zo te weergeven in het rapport. Dit heb ik opgelost door een subrapport te maken voor antwoordmogelijkheid voor anders, namelijk en hier dus een eigen hoofdstuk voor heeft.

Nu wil ik graag de tekst (die nu weergeven wordt in subrapport) vervangen door bijvoorbeeld: zie Advies: anders, namelijk. Maar alleen bij de vragen waarop anders, namelijk is geantwoord.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.:D

Met Vriendelijke Groet,
Hans Brandes

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt (overigens ook niet wat een subrapport oplost t.o.v. een al dan niet flexibel tekstvak, maar dat staat hier buiten). Als ik het goed begrijp, wil je, als iemand de optie 'Anders' heeft gekozen niet de ingevulde tekst hebben, maar een vervangend woord. En dat is met een simpele IIF wel te doen.

Ik ben even bezig geweest met de IIF, maar krijg nu telkens #naam?

Dit is de IFF die ik gebruik:=IIf([TblAntwoorden]![Antwoord Anders];"Zie Advies";"nvt")

Ik doe dus ergens iets fout maar het is mij niet duidelijk waar.
Bij voorbaat dank :)

Laatst bewerkt:
Die staat niet in een query maar op een formulier, zo te zien. Of in je rapport. Ik zou 'm in de query zetten:
Code:
Anders:IIf([Antwoord]=" Anders";"Zie Advies";"nvt")
Maar dat is vermoedelijk ook niet de juiste oplossing. Jouw opzet is in ieder geval niet goed, want je hebt geen check. Dus hoe moet de formule weten wanneer True of False moet worden gebruikt? Jouw formule werkt alleen bij een checkbox, waarbij de check dan op False is.

Moet ik de check er dan in krijgen door bijvoorbeeld Is not Null te gebruiken in de formule?

Zou kunnen; ik weet niet op welk veld je die check doet. Als je keuzelijst een aantal vaste opties heeft, waarvan bij de optie "Anders" dat extra tekstveld wordt gevuld, dan moet je nog steeds op de keuzelijst checken. Ik weet zo niet waar je die teksten wilt plaatsen, maar ik vermoed in een apart tekstveld?

De antwoordmogelijkheden, ja, nee en nvt zijn alle drie ja/nee gegevenstype. Anders, namelijk is gegevenstype lange tekst. Dus dan zou de check denk ik moeten zijn op het anders, namelijk veld. Ja de uitleg die bij anders wordt gegeven komt in een ander hoofdstuk weer terug, zodat in de resultaten geen lange verhalen komen, maar gewoon alle vragen netjes en strak onder elkaar.

Voorbeeld.png

In het rapport komt het dus als bovenstaande foto weergeven. Maar je ziet als anders heel lang is komen er grote wit stukken en dat wil ik dus vervangen door: Zie Advies.

Hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is :shocked:

Ik zou daar zelf een radiobutton voor gebruiken, en geen selectievakje. De associatie met selectievakjes zou moeten zijn dat je dan meerdere opties aan mag klikken, terwijl bij keuzerondjes je maar één optie kunt/mag selecteren. Maar daar mag je uiteraard van afwijken. Doet weinig af aan het probleem, al moet je bij keuzerondjes een andere waarde controleren. Bij selectievakjes ziet de formule er zo uit:
Code:
Anders:IIf([chkAnders]=TRUE;"Zie Advies";"")

Erg bedankt OctaFish de code werkt perfect,

Maar je hebt inderdaad gelijk met de selectievakjes en keuzerondjes. Het zou beter zijn om keuzerondjes te gebruiken. Hoe koppel ik de keuzerondjes dan aan de antwoorden?

En wat wordt hier de code dan voor :o

Optierondjes hang je aan een Groepsvak en elke optie krijgt daarbij een (zelf te bepalen) waarde. Dat zijn dan meestal oplopende nummers, dus optie1 heeft dan de waarde 1, optie2 de waarde 2 etc. Je test dan het groepsvak en niet de afzonderlijke optierondjes. Voorbeeldje: een groepsvak met de naam fraGeslacht met daarin 3 opties: man, vrouw en onbekend. Met de wizard gemaakt, met standaard instellingen dus de waarden zijn dan 1, 2 en 3. Dat vraag je dan zo uit:

Code:
Private Sub fraGeslacht_Click()
    MsgBox Me.fraGeslacht.Value
End Sub

Het gebruik van VBA gaat me nog de pet te boven! Ik hou het wel bij de selectievakjes en voer de gegevens zorgvuldig in :d

In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp en de snelle reacties!:thumb:

Onze dames gebruiken ook liever selectievakjes met een aantal keuzemogelijkheden en dan een vak ernaast waar ze nog opmerkingen kunnen invullen.
Ze kunnen telkens maar één vakje per rij aankruisen en er zijn ook een aantal mogelijkheden om het ganse formulier te voorzien van de nodige kruisjes in één keer of alles te wissen, etc....
Voorbeeldje is een deeltje van onze palliatieve fiche die telkens opgemaakt wordt na evaluatie van stervensbegeleiding

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    82,3 KB · Weergaven: 57
Lijkt mij ook oneigenlijk gebruik van selectievakjes :). Maar soep eten met een vork is ook lekker :D

Tja, ons dametjes wilden vierkante vakjes ipv bolletjes en als zij hierdoor de soep met een soeplepel kunnen eten ipv met een koffielepel dan doen we dat maar ;)

Jij hebt weinig in te brengen tegen 'onze dametjes'. Ik heb nog wel ergens een assertiviteitscursus voor Echte Mannen liggen, uit de tijd dat mannen nog Mannen waren :).

Jij hebt weinig in te brengen tegen 'onze dametjes'. Ik heb nog wel ergens een assertiviteitscursus voor Echte Mannen liggen, uit de tijd dat mannen nog Mannen waren :).

Uit de tijd dat mannen nog Mannen waren.... Waarom hadden ze dan een assertiviteitscursus nodig? :rolleyes:

Als je hier met 140 Full Time equivalenten zit waarvan amper 10 door mannen ingevuld dan weet je wel waar de klepel hangt :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan