• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorvoeren formules voor hele kolom

• Onderwerp starter Onderwerp starter wheel
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Hallo helpers,

1. Ik heb formules ingevoerd in de kolommen A, C, F (verborgen) en G. Nu wil ik die formules laten gelden voor de gehele kolom. Ben erachter dat het met A:A enz. niet lukt. Ik moet ze handmatig doorvoeren en dat is niet praktisch. Weet iemand een juiste formule hiervoor?

2. In kolom H wil ik graag het totaal aantal uren optellen van de lopende week. Kan dit met een formule die bijvoorbeeld verwijst naar het weeknummer in kolom A?

In kolom L staat nog een validatie die voor de hele kolom geldt.

Alvast bedankt, Wheel.

Bijlagen

Dat van die formules voor de hele kolom moet je toch nog eens uitleggen.

Voor de uren per week heb ik een oplossing ingevoegd.

Cobbe

Dat van die formules voor de hele kolom moet je toch nog eens uitleggen.

Voor de uren per week heb ik een oplossing ingevoegd.

Cobbe

Erg mooie oplossing voor die uren per week. :thumb: Ik zie trouwens als ik handmatig doorvoer naar 2010 dat excel de fout ingaat bij de jaarwisseling en de weeknummering 53 en week 1. Die nummering klopt niet.

Wat ik bedoelde met de formules doorvoeren voor de hele kolom is bijvoorbeeld de formule voor weeknummers in kolom A doorvoeren voor de hele kolom. Dus dat ik die niet handmatig hoef door te voeren, maar dat die geldt voor de hele kolom. Zo ook met de andere kolommen.

Gr. Wheel.

Dat weeknummer kun je oplossen door de ISO-formule voor weeknummer te gebruiken:

=INTEGER((B2-DATUM(JAAR(B2-WEEKDAG(B2-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(B2-WEEKDAG(B2-1)+4);1;3))+5)/7)

Zet deze in A2 en trek door naar beneden zover als nodig.

Cobbe

Deze formule was ik ook al tegengekomen en werkt inderdaad perfect. :D

Thnx voor je input... :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb een werkende code voor het invoeren van een nieuwe rij met behoud van de formules in de bovenstaande rij. De macro wordt aangestuurd door Ctrl+r.

Ik wil jullie deze niet onthouden. :D

Code:
Sub InsertARow()
     'make new row
    ActiveCell.EntireRow.Insert Shift:=xlDown
     'copy the row above
    ActiveCell.Offset(-1, 0).EntireRow.Copy Cells(ActiveCell.Row, 1)
    On Error Resume Next
     'clear every cell in the new line that does not have a formula
    ActiveCell.EntireRow.SpecialCells(xlCellTypeConstants, 23).ClearContents
End Sub

Voor het doorvoeren van een formule voor de hele kolom ben ik er ook uit.

Selecteer de hele kolom, voer de formule in en sluit af met Ctrl+Enter. De hele kolom heeft nu de formule. Om een foutmelding te voorkomen met Ctrl-End naar het einde van het document gaan en enkele duizenden regels verwijderen en daarna Opslaan. Ik heb de 'lengte' van mijn eigen document 'beperkt' tot 5000 regels, dus ik kan wel even vooruit. :D

Gr. Wheel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is het wel verstandig om een hele kolom te vullen met een formule.:eek::(
Of weet je bij voorbaat al dat je het grootste gedeelte gaat gebruiken?
Het zal allemaal rekenwerk kosten, wat vertragend zal werken.

Dat weeknummer kun je oplossen door de ISO-formule voor weeknummer te gebruiken:

=INTEGER((B2-DATUM(JAAR(B2-WEEKDAG(B2-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(B2-WEEKDAG(B2-1)+4);1;3))+5)/7)

Cobbe

Hoi Cobbe, ik heb nog nooit gehoord van een ISO-formule, maar heb ook idee wat er zo bijzonder is aan de bovenstaande formule van jou, kun je me uitleggen wat een ISO-formule is?

Hoi Cobbe, ik heb nog nooit gehoord van een ISO-formule, maar heb ook idee wat er zo bijzonder is aan de bovenstaande formule van jou, kun je me uitleggen wat een ISO-formule is?

Het is natuurlijk geen ISO-formule maar een 'gewone' formule die het weeknummer berekent volgens de ISO-norm. (Internat.standaard)

Cobbe

Is het wel verstandig om een hele kolom te vullen met een formule.:eek::(
Of weet je bij voorbaat al dat je het grootste gedeelte gaat gebruiken?
Het zal allemaal rekenwerk kosten, wat vertragend zal werken.

Ik weet nu al dat het grootste gedeelte gaat worden gevuld. Ongeveer 12 rijen per dag en het wordt een jaarbestand.

Gr. Wheel.

Zeg dat je dan aan de max. 5000 rijen gaat gebruiken. dat is toch wel aanzienlijk minder dan de 64000 die excel 2003 heeft, om maar niet te spreken van excel 2007 met ruim 1 miljoen rijen.

Cobbe

Ik zie jou er niet voor aan dat je bovenstaande formule gaat gebruiken als het met onderstaande formule ook kan, maar in beide gevallen komt er de waarde 49 uit. Dus mijn vraag is waarom je de bovenstaande gebruikt, ik heb het leesvoer doorgenomen. De enige lering die ik eruit trek is dat er zich problemen voordoen als je een bestand gemaakt in een Nederlandse Excel-versie gaat openen in een buitenlandse versie van Excel. In de formule komt ook maar 1 cel voor en de rest zijn allemaal onafhankelijke sommetjes. Dus uiteindelijk komt

Code:
=WEEKNUMMER(B2;2)

volgens mij op hetzelfde neer. Maar oke, dat is dus niet zo, kun je, of iemand me uitleggen waarom dat niet zo is?

Als je in cel A2 staat:

Code:
For Each cl In ActiveCell.Rows.Offset(-1).SpecialCells(xlCellTypeFormulas)
  cl.Resize([COLOR="Red"]20[/COLOR]).FillDown
Next
In plaats van het kopiëren van een hele rij en dan het verwijderen van gegevens in die gekopieerde rij lijkt het mij voor de handliggender alleen de cellen met formules te 'kopiëren'.

Laatst bewerkt:
@ Gotty,

Voer deze formule in de ene kolom en de datums in een andere kolom maar eens door tot halverwege januari en kijk dan eens of de weeknummers nog overeenkomen met de dagen. ;)

Gr. Wheel.

Laatst bewerkt:
In de meeste jaren zal het geen verschil maken, maar sommige jaren wel. Zoals je in de tekst had kunnen lezen ligt het er aan wat voor dag 1 januari van het jaar is.
Probeer het maar eens in verschillende jaren. En lees anders de tekst van Ron de Bruin (zie link) nog maar eens goed door.

Als je in cel A2 staat:

Code:
For Each cl In ActiveCell.Rows.Offset(-1).SpecialCells(xlCellTypeFormulas)
  cl.Resize([COLOR="Red"]20[/COLOR]).FillDown
Next
In plaats van het kopiëren van een hele rij en dan het verwijderen van gegevens in die gekopieerde rij lijkt het mij voor de handliggender alleen de cellen met formules te 'kopiëren'.

@ Gotty,

Voer deze formule in de ene kolom en de datums in een andere kolom maar eens door tot halverwege januari en kijk dan eens of de weeknummers nog overeenkomen met de dagen. ;)

Gr. Wheel.

Ik heb nog de ballen verstand van VBA, maar bedankt voor jullie hulp.

In de meeste jaren zal het geen verschil maken, maar sommige jaren wel. Zoals je in de tekst had kunnen lezen ligt het er aan wat voor dag 1 januari van het jaar is.
Probeer het maar eens in verschillende jaren. En lees anders de tekst van Ron de Bruin (zie link) nog maar eens goed door.

Je zult het onderstaande stukje tekst bedoelen, maar dat wordt mij helaas te theoretisch, maar aangezien ik het de eerste keer niet goed gelezen heb, heb ik de tekst opgeslagen, en kan ik het nog eens teruglezen als ik er aan toe ben. Bedankt hiervoor.

Deze functie kan je gebruiken om het weeknummer te berekenen van een datum volgens de Amerikaanse standaard. Daarbij begint week 1 op 1 Januari en week 2 op de volgende zondag of maandag. Dit betekent dat er niet in alle weken van het jaar 7 dagen zijn in dit weeknummersysteem en dat het mogelijk is dat er een week 54 voorkomt in een jaar.

Bedoel je deze site? Daar hoef ik niet aan te beginnen want zó goed in Engels ben ik helaas niet. Maar toch nogmaals bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan