• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

doorvoeren regelmatige formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielsprockel

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2013
Hallo,

Ik heb een vraag over het doorvoeren van formules in cellen.
Excel ziet een patroon in geselecteerde cellen, waardoor het doorvoeren van cellen praktisch uitgevoerd kan worden.
1, 2, 3 gaat door in 4, 5, 6 enz.
3, 10, 17 gaat door in 24, 31, 38 enz.
=F3, wordt naar beneden automatisch =F4, =F5, =F6 enz.

Nu wil ik graag de data van één week (bestaande uit zeven regels) in een tabelvorm hebben in één regel per week.
Als ik echter data wil halen uit cellen wil halen die verder (maar met een vaste regelmaat) uit elkaar liggen lukt het door voeren niet.
In cel (L3) begin ik met =F3, en in de cel L4 =F10, hoe voer in deze reeks naar beneden dan automatisch door in =F17, =F24, =F31 enz.

Zie Excel voorbeeld.

Ik kijk uit naar jullie tips.
Groeten, Michiel

Bekijk bijlage doorvoer voorbeeld.xlsx

Bijvoorbeeld zo:
Code:
=INDIRECT("F"&3+(RIJ()-3)*7)

of

=VERSCHUIVING($F$3;(RIJ()-3)*7;)
Alle voor L3 e.v.

Laatst bewerkt:
Hall AlexCEL,

Dit werkt inderdaad prima.
Als ik die verschuiving nou eens zijwaarts (naar rechts) zou willen maken vanuit dezelfde cellen (met een interval van 2), dan verwacht ik een formule als:

PHP:
    =VERSCHUIVING($F$3;(KOLOM()-KOLOM($L$3))*2;)

Dit werkt echter niet, wat doe ik hier dan fout?

groet, Michiel

Laatst bewerkt:
Hallo VenA,

Nu heb ik het boek EXCEL DRAAITABELLEN van Benno Mafficioli liggen, maar daar moet ik nog doorheen worstelen.
Voor nu alsnog de vraag hoe de VERSCHUIVINGS formule zou moeten zijn als ik deze naar rechts zou willen doorvoeren.

Groeten, Michiel

Je wilt de uitkomst op blad2? Laat even zien wat jouw verwachte uitkomst is in een bestandje.

Hallo VenA,

Na even worstelen ben ik er toch zelf uitgekomen.

De formule die ik zocht moet zijn:

PHP:
 =VERSCHUIVING($H$3; ;(KOLOM()-KOLOM($M$3))*3)

Ik was de 2e ; vergeten omdat er geen rij wordt opgegeven.

Deze formule kan gebruikt worden indien in de cel M3 en de cellen rechts ervan (N3 & O3 enz.) data moet komen te staan uit H3, K3, N3 enz. met een interval van 3 kolommen per keer.

Bedankt voor de moeite.

Groeten, Michiel

Mooi dat het gelukt is. Er zelf uitkomen is de beste manier om te leren! Soms met een beetje hulp van het forum.

Zet je de vraag even op "opgelost" (rechtsboven aan de pagina).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan