• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorvoeren tot de eerstvolgende waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

brunniepoo

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2006
Is er een manier om waarden naar beneden door te voeren tot de volgende waarde, en daarna die volgende waarde weer door te voeren enzovoorts?

Voorbeeldbestand mislukte, dus maar even copy-pasten (let maar niet te veel op de lay-out; het betreft hier vier kolommen, b-h staat in kolom d))

Nu:
x:\ tekeningen vliegtuig a
b
c
d
e
f
g
h
x:\ tekeningen boot 1
2
3
4
5
6
7
x:\ tekeningen trein a
b
c
d
e
f
g

Moet worden:

x:\ tekeningen vliegtuig a
x:\ tekeningen vliegtuig b
x:\ tekeningen vliegtuig c
x:\ tekeningen vliegtuig d
x:\ tekeningen vliegtuig e
x:\ tekeningen vliegtuig f
x:\ tekeningen vliegtuig g
x:\ tekeningen vliegtuig h
x:\ tekeningen boot 1
x:\ tekeningen boot 2
x:\ tekeningen boot 3
x:\ tekeningen boot 4
x:\ tekeningen boot 5
x:\ tekeningen boot 6
x:\ tekeningen boot 7
x:\ tekeningen trein a
x:\ tekeningen trein b
x:\ tekeningen trein c
x:\ tekeningen trein d
x:\ tekeningen trein e
x:\ tekeningen trein f
x:\ tekeningen trein g

Laatst bewerkt:
ja, tienduizenden, waarbij de eerste kolom vermoedelijk overal wel x:\ zal zijn, maar de tweede, derde en weet ik veel hoe veel andere kolommen zullen veranderen.

Ik ben er pas net mee begonnen, maar de basis zal, als alles goed gaat, een .txt bestandje zijn dat met dir > .txt gegenereerd is. Daarbij krijgen echter de bestanden niet de volledige bestandslocatie mee, en die heb ik wel nodig.

brunniepoo,

zet in de kolom ervoor een volgnummer (via bewerken doorvoeren - reeks) sorteer dan kolom b en zet in de lege velden ='het veld erboven', dus in B2 staat =B1, in B3=B2. dan sorteer je op volgnummer en met plakken speciaal - waarden zet je de =B... om in waarden.

steven

brunniepoo,

zet in de kolom ervoor een volgnummer (via bewerken doorvoeren - reeks) sorteer dan kolom b en zet in de lege velden ='het veld erboven', dus in B2 staat =B1, in B3=B2. dan sorteer je op volgnummer en met plakken speciaal - waarden zet je de =B... om in waarden.

steven

Voilà, en zeer mooie oplossing zodat er geen macro's nodig zijn :thumb:

Het volgnummer zetten kan eenvoudig door die rechts van de laatste kolom te nemen. Typ een 1 naast de eerste regel en dubbelklik op de vulgreep, rechts onderaan in die cel met de 1. Zie wel dat er geen lege cellen zijn in de laatste kolom.

Wigi

er moet dus echt 'het veld erboven' staan? Is dit een functie uit een nieuwe versie van Excel soms, in versie 2002 wordt dit niet herkend...

Wel een mooie oplossing trouwens, makkelijker dan ik verwacht had.

er moet dus echt 'het veld erboven' staan? Is dit een functie uit een nieuwe versie van Excel soms, in versie 2002 wordt dit niet herkend...

Wel een mooie oplossing trouwens, makkelijker dan ik verwacht had.

als je in B10 staat is het veld erboven B9, voor B259 is dat dan =B258.

steven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan