doorvoersnelhied

Status
Niet open voor verdere reacties.

groentje1

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2011
beste.

ik vraag me af of deze hdd http://azerty.nl/0-857-404841/wd-caviar-green-wd20earx-.html die sata 3heeft snelheids verlies heeft als ik hem op een sata1 poort aansluit .

ik heb het even berekend en volgens mij niet.

de schijf heeft een max snelheid van 130mb per sec en sata1 1.5 gigabit per sec omgerekend 0.1875 gigabytes of 187.5 mb per sec
of ben ik totaal verkeerd.

alvast bedankt

Ja, dat zie je verkeerd.
Sata1 geeft een max doorvoersnelheid van q,5 Gigabit per seconde, SATA-2 3GB en SATA-3 6GB.
Overigens zijn dat theoretische snelheden, want ik heb nog nooit een SATA-schijf deze snelheden zien halen :-)
Maar in verhouding klopt het wel: SATA-3 is 2x zo snel als SATA-2 en die is weer 2x zo snel als SATA-1.
Als je nu een HD SATA-3 aansluit op een SAT-1 controler, dan haalt die HD max de snelheid van een SATA-1. Een beetje zonde dus.

ja dat snap ik maar de schijf heeft een max snelheid van 130 mb ongeveer en de sata 1port 187.5mb

dan is er toch geen verlies in snelheid of wel

Die 130MB is de interne snelheid van de HD terwijl de 6GB de externe (SATA-poort) snelheid is. Daardoor kan het gebeuren dat een SATA-3 HD niet beter presteert dan een SATA-2 HD. Alleen de beste SSD's halen een inrene snelheid in de buurt van die 6GB.

Bij de meeste HD's wordt dit probleem opgelost door de buffer die ingebouwd zit en deze WD caviar heeft een buffer van 64MB waardoor die toch nog lekker snel gaat.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er weinig verschil te merken is tussen de prestaties van sommige SATA-2 en SATA-3 HD's. Zo heb ik een SATA-2 Samsung spinpoint van 1TB en die presteert beter dan de WD SATA-3 HD die ik er ook in heb zitten, beide op een SATA-6 aansluiting.
De interne snelheid is heel belangrijk.

Maar dat neemt niet weg dat de HD die je wilt aanschaffen niet zo goed zal presteren op een SATA-1 aansluiting als op een SATA-3 aansluiting.
Oplossingen zouden kunnen zijn: een SATA-1 HD kopen die waarschijnlijk goedkoper is dan de HD die je nu wilt en die dan even goed presteert, of
een SATA-3 kaart die in een PCI-gleuf gestopt kan worden.

ja dit begrijp ik bedankt

maar ik ga geen stata1 schijf kopen zo loop je altijd achter
ik koop deze hdd wel en later koop ik wel een controller kaartje als ik dat nodig vind

bedankt voor je hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan