dos-commands in batch-file

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Hallo allemaal,

Na lange tijd toch maar weer eens op helpmij.nl kijken..

Ik ben de laatste tijd bezig met bat-filetjes te maken. Dit vind ik zeer interresant en boeiend en wat is het toch jammer dat ik die dos-tijd niet goed meegekregen heb. Als ik op internet zoek naar dos-commands krijg ik alleen maar voorgekauwde theorien etc. naar mn hoofd geslingerd waar ik niets mee kan. Maar misschien dat iemand hier mij kan helpen..

Ik heb een bat-bestand (filelisting.bat) aangemaakt met de volgende code:

DIR /b > myfile.txt
start notepad myfile.txt

Als ik nu rechtermuisknop doe op bijv. een .mp3-bestand en kies voor openen met: filelisting, krijg ik alle bestanden in die map netjes in een text-filetje te zien. Dit text-bestandje wordt dan gelijk aangemaakt in de map waar ik in zit en wordt gelijk geopend in kladblok. Maar nu mijn probleem:

Hier staan ook alle extensies achter, in dit geval staat dus achter elk liedje .mp3. En dat wil ik dus niet! Ook wil ik niet dat het 'myfile.txt' in de lijst verschijnt.

Hoe kan ik het zo krijgen dat ik alleen maar de namen van de bestanden te zien krijg zonder extensies, en hoe kan ik het zo krijgen dat myfile.txt niet in de lijst komt?

Ik hoop dat iemand mij begrijpt en het mij uit kan leggen..

Alvast bedankt voor enige hulp!:thumb:

Dos wordt denk ik lastig, maar in VBScript gaat het wel. Je kunt het bijgesloten scriptje vanaf de command prompt draaien, b.v.
FileList.VBS C:\MYMP3
maar een map naar FileList.VBS slepen in Windows Verkenner lukt ook.

Het script zet myfile.txt neer in de folder die je opgeeft.

moon

Bijlagen

Bedankt voor je reactie,

Als ik een map sleep naar het bestandje slaat mijn virusscanner alarm, en vraagt mijn firewall om toegang te verlenen tot het internet. In dos weigert ie ook door te zeggen dat het geen interne of externe opdracht is :(

Norton zeker... Die kan er niet tegen als je de Windows Script Host gebruikt (FileSystemObject). Da's dus een van de problemen met het exporteren van Outlook-adressen naar bijvoorbeeld Excel - ook dan begint Norton te mekkeren over een Bloodhound-virus, wat je overigens uit kunt zetten.

Waarschijnlijk heb je WSH niet geïnstalleerd, vandaar dat het niet herkend wordt. Ik dacht eigenlijk dat XP dat standaard mee installeerde - niet dus.

Je zou FILELIST.exe in C++ moeten maken. Is ook vrij goed te doen, alleen heb je dan drag & drop niet meer. En dat was nou juist zo leuk...

moon

Ik weet totaal niet waar je mee bezig, maar het is wel heel interessant. Dit gaat mij echt boven mijn pet. Ik heb wel wat interessante site's gevonden over 'whs' en idd is xp de enigste windows (voor zover ik weet) die dit niet geinstalleerd heeft. C++ gaat mij nog net iets te ver al wil ik dat in de toekomst wel eens gaan leren. Neemt allemaal niet weg dat ik jou opties natuurlijk gewoon kan proberen.

Laatste optie:

Als ik nu rechtermuisknop geef op een mp3 en kies voor 'openen met -> FILELIST' wordt er een leeg textbestand aangemaakt. Ook krijg ik de melding 'In FILELIST.exe is een fout opgetreden en moet worden afgesloten. Onze excuses voor dit ongemak'. En ongemak heb je aan dat windows. Waarom hebben ze niet gewoon deze functie ingebouwd, iedereen wil toch zn file's archiveren :confused: Anyway..

Terug naar de eerste optie:

Nadat je tweede optie niet werkte terug naar de eerste. Ik heb (idd) norton het script uit laten voeren en nu werkt het goed. Drag & Drop werkt goed en er wordt zoals ik wilde een text-bestandje aangemaakt zonder extensies. Waarschijnlijk (begrijp niets van dat script) laat ie alles achter een punt weg want sommige nummers die genaamd zijn met '1. artiest-nummer' geven alleen de getallen weer. Of bijv. 'dr. macabre' wordt in het textfiletje niet meer dan 'dr'. Maar daar moet ik dan maar mee leren leven :p

Iig bedankt voor je hulp en zou graag meer willen leren over 'msh'. Misschien heb je wat leuke bruikbare site's ofzo voor me waar ik er wat over kan lezen? Dan ga ik me daar eens even in verdiepen

Bedankt :)

Dat Dr.Dre.MP3 alleen Dr laat zien, is mijn fout... Ik laat het script als het ware van links naar rechts door de bestandsnaam kijken, en zodra er een punt staat, wordt de naam naar de file geschreven. Ik had dat beter van rechts naar links kunnen laten gaan.

Van VBScript en WSH heb ik twee fraaie handleidingen voor je weggezet op Geocities

Ik hoop dat je ermee uit de voeten kunt. Zo niet, dan staat vragen natuurlijk altijd vrij. WSH is bijzonder interessant als alternatief voor Batch-files. Leuk dat je er enthousiast over bent.

Verder - probeer deze versie van FileList eens. Daar gaat Dr.Dre wel goed, maar je kunt ook opgeven welke extensies je precies wilt (of alleen een * als je alle files wilt), want als je een MP3-folder hebt en er staan b.v. text-files tussen, namen de vorige versies die gewoon mee.

Bijlagen

Te gek. Nu doet ie het wel goed! Precies wat ik wilde.. Ik ga die handleidingen lezen en kijken of ik er wat van leren kan (vast wel :p). Ik dank je hartelijk voor dusver en als ik met vragen zit dan hoor je ze wel. Immers de enige domme vraag is de ongestelde vraag..

Weer één op opgelost :thumb:

Ik heb dat programmatje gedownload, maar als ik het wil openen, zie ik 1 seconde een soort DOS scherm en daarna flitst het weg.

Ik krijg het dus niet aan de praat. Kan iemand mij helpen?

Gr Kim

Topic is ook van 2005, dus al heel lang niet actueel meer. Graag oude topics met rust laten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan