dos in xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

website

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2002
om partition magic uit te voeren, mag ik niet in windows xp zijn.
ik probeer dan alleen in dos op te starten en heb daar netjes een diskette voor gemaakt.
als ik dat echter doe heb ik geen c schijf (althans ik zie hem niet...)

help

hoogste waarschijnlijk is de C schijf NTFS ingedeeld?
en die is inderdaad niet te benaderen onder dos.

als je partition magic 8 gebruikt kun je daar prima mee werken onder xp ;)

volgens mij heb ik versie 8,
maar hij zegt : not run under windows NT
ik draai xp,

klopt dit allemaal wel??

volgens mij kon je tijdens installatie aangeven dat hij ook nt enz moest ondersteunen.

voorzover ik weet werkt versie 8 gewoon goed onder xp althans hier wel.

heb net even op de andere pc bewust een FAT32 naar ntfs geconverteerd en daarna partition magic geinstalleerd.
maar ik kan van ntfs gewoon ruimte afhalen of bij plaatsen zonder problemen.
als PM aangeeft dat de operaties moeten beginnen na drukken op apply dan zou hij de pc opnieuw moeten opstarten om alle taken uit te voeren.

bij mijn weten zit er weing verschil tussen NT op ntfs of XP op ntfs.
maar misschien dat er anderen zijn die meer ervaring hebben met NT.

Ik draai Partition Magic 7.0 onder XP, met de C-schijf op NTFS en vijf andere partities op FAT32. Geen enkel probleem....

Je kunt proberen om Part Magic te deinstalleren en dan opnieuw te installeren volgens de waarden, die Tazman aangeeft.

ik weet niet wat fat32 en ntfs is, dat eerste klinkt wel een beetje bekend,
is het handig / mogelijk om dat te veranderen
het lukt me nl. nog steeds niet

Geplaatst door website

ik probeer dan alleen in dos op te starten en heb daar netjes een diskette voor gemaakt.

Als het goed is, heb je 2 diskettes moeten aanmaken. Is dit het geval bij jou? Op zich maakt het OS niet uit wat je draait, want het gaat puur om je HDD-gegevens die in DOS moeten worden weergegeven..

Als je NT wilt blijven draaien dan moet je NTFS houden NT zal niet draaien onder FAT32.
wil je de overstap maken naar windows2000 of xp dan kun je kiezen of je FAT32 of NTFS wilt.
winodws 95/98/me draaien alleen maar op FAT32 dus daar heb je geen keuze.

hieronder wat leesvoer.

FAT
Fat Allocation Table of bestands-toewijzingstabel wordt door het fat bestandsysteem gebruikt om bestanden op te sporen, aan te maken of te wissen.
Het is niet meer dan een inhoudsopgave van de harde schijf met vermelding waar de bestanden opgeslagen zijn of waar er plaats is voor de nieuwe bestanden op te slagen zonder data te overschrijven.
Ook wordt de datum van wijziging bestand, de omvang, de naam en de attributen bijgehouden.
FAT bestaat uit koppelingen naar de verschillende clusters die samen horen.
Een bestand kan een of meer clusters hebben die er en der verspreidt liggen over de harde schijf.( na een defragmentatie worden deze blokken terug achter elkaar geschreven.)
Clusters kunnen niet gedeeld worden door meerdere bestanden

Na FAT is NTFS (New Technology File System) waarschijnlijk het meest gebruikte bestandssysteem. Het hoort bij Windows NT, en wordt vooral door bedrijven gebruikt.
Met de komst van het wat gebruiksvriendelijkere Windows 2000 en Windows XP wordt NTFS nu ook wat meer door particulieren gebruikt.
Het systeem neemt meer ruimte in dat FAT, aangezien het meerdere kopieën van de MFT
(Master File Table) bijhoudt om de kans op verlies van gegevens tot een minimum te beperken. Andere eigenschappen zijn Hot Fixing
(automatisch slechte sectoren detecteren en markeren) en een goede performance bij grote harde schijven.
Als laatste heeft NTFS ook nog eens goede security-opties.
Zo kunnen bepaalde bestanden of directories versleuteld worden zodat mensen waar de data niet
voor bedoeld is er ook niet bij kunnen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan