DOS met 192MB RAM en CD Speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pajaras

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2007
Ik wil op mijne oude computer DOS installeren.
- - - - -
192MB RAM
800MHZ
10GB & 30GB
CD Spelers
- - - - -
Is er op internet ook ergens een handleiding welke versie en hoe ik de drivers enzo installeer?
Ik denk alleen dat ik een te snelle PC heb voor DOS:D, is er dan ook nog een wel werkend besturingssysteem dat alleen command-line is?

Ik heb het Dos tijdperk al weer een poosje afgesloten, maar volgens mij bestaan er geen maximale systeemeisen. Natuurlijk wel minimale en met jouw systeem zal de laatste Dos versie geen probleem zijn.
Ik dacht dat Dos 6.22 de laatste was, maar er ligt me iets bij dat Dos 7.0 ook het levenslicht gezien had.

Wel vraag ik me af of er drivers te vinden zijn voor Dos, maar je zegt helemaal niets over de hardware, dus dat zal je even moeten uitvissen.

Om je even uit de droom te helpen:
Maximum memory dat dos kan aansturen: 64 Mb [de rest kun je wel als SMARTDRV gebruiken]
Maximum harde schijf: 2 Gbyte..... [je kunt die schijven natuurlijk opdelen in allemaal partities van 2 Gbyte...]

Je hebt de MSCDEX driver nodig om die CD speler aan de praat te krijgen......

Ik heb gewone IDE CD spelers en IDE HDD's.
Ik heb wel eens in DOS gewerkt via zo'n Windows 98 CD

Maximum memory dat dos kan aansturen: 64 Mb [de rest kun je wel als SMARTDRV gebruiken]
Maximum harde schijf: 2 Gbyte..... [je kunt die schijven natuurlijk opdelen in allemaal partities van 2 Gbyte...]

Is het dan zo dat DOS niet meer ziet dan 64MB of dat hij gewoon niet wil werken?
En die partities, dan maak ik er gewoon 4(meer dan dat kunnen er niet worden gemaakt toch?)

Stond toch allemaal op de 4 of 6 floppy's van Dos 6.22 of moest je daarvoor dat Batch bestandje maken ?

Ik heb gewone IDE CD spelers en IDE HDD's.
Ik heb wel eens in DOS gewerkt via zo'n Windows 98 CD

IDE maakt niet uit... MS DOS heeft geen ingebouwde driver voor CD spelers... die moet je apart installeren... MSCDEX
Onder WIN 95/98/enz. zat gewoon een MS dos platform dat je kon oproepen... [net zoals de "command shell" in XP] .... maar jij hebt het over draaien op DOS... dus zonder Windows.... d.w.z. de laatste "losse" versie : 6.22

Ik weet genoeg, misschien kan ik de CD drivers nog wel van een Windows 98 CD vissen en dan in zo'n autoexec.bat bestandje plaatsen.
Ik meen dat het iets van oakcd.sys ofzo was voor de drivers.
Is DOS 6.22 als abandonware te downloaden?
Ik denk niet dat we de diskettes er nog van hebben.

Morgen geef ik weer andwoord, ga nu slapen:D Bye

Laatst bewerkt:
Bill heeft nog nooit iets weggegeven..... maar voor jou maakt hij een uitzondering!
Je kunt MSDOS 6.22 op zijn eigen site downloaden!

Hier: http://www.microsoft.com/downloads/...97-b7e5-4b31-badb-ddaac771295f&DisplayLang=en

Nou als Ome Bill het gratis weggeeft , mag ik het waarschijnlijk ook wel doen ?
Na een zoekactie heb ik mijn oude Nederlandstalige Dos 6.22 gevonden.
3 Diskettes en de Supplemental diskette inclusief Dosshell. Dit was een soort Norton commander achtige verkenner, Erg handig voor die tijd, dit bespaarde je alle code en/of opdrachten typen.

Misschien mag het van Helpmij.nl en zal ik de diskettes ergens Online zetten ?

Laatst bewerkt:
Dat is voor het eerst Ome Bill iets gratis weggeeft aan mij:D
Ik kan alleen nog niets proberen, aangezien de PC niet meer op mijn bureau staat wegens ruimtegebrek.
Alleen in Virtual PC kan ik het wel testen.
Binnenkort kan ik er pas weer mee aan de slag:o

Als je het aan de gang hebt, speel dan vooral eens het meegeleverde spel GORILLA.BAT,
[2 apen die vanaf wolkenkrabbers explosieve bananen naar elkaar gooien], dan kun je eens zie waar wij ons vroeger mee moesten vermaken...... toch iets anders dan Shadowrun of Halo 2 ...... [een Hercules grafische kaart met 512kB geheugen is wel vereist!] Succes!

Laatst bewerkt:
Het is wel gratis, maar volgens mij alleen een upgrade van DOS 6.0 naar DOS 6.2; het heet niet voor niets "step-up file". Je zult dus toch eerst DOS 6.0 moeten hebben.

(Zie ook http://www.zisman.ca/Articles/1993/DOS62.html)

Als Loonytune zijn versie voor download ter beschikking mag stellen, hou ik me ook graag aanbevolen - ik heb heel veel oude DOS-spellen die ik nu via DOSBOX speel, maar ook wel eens in "echte" DOS zou willen uitproberen. Maar dat zal wel niet mogen . . .

Nanette! Je hebt [vanzelfsprekend] helemaal gelijk..... wat een schurk, die Bill.... hij geeft alleen de updat weg, je moet zelf nog ergens een oud DOSje hebben......

Maar gelukkig is het ondertussen "abandonware" geworden.... en kun je de volledige versie hier downloaden..... [denk [hoop] niet dat moderators moeilijk doen over abandonware?]

http://www.vetusware.com/download/MS DOS 6.22/?id=182

Mooi op tijd, want ik wou net beginnen met het klooien met virtuele diskettes en het booten daarvan.
Typisch Bill hoor :evil:

EDIT: Hij wil niet downloaden, ik krijg een melding dat het niet kan ofzo

Laatst bewerkt:
Ik zat ook al te mieren.... lijkt een dode link...... [correctie..... ik zie nu dat je eerst moet registreren, en dan mag je 1 ding per dag downloaden......]

Maar download gewoon die "step-up" die Bill gratis weggeeft en dan vind je hier een "workaround" om 'm te laten werken.... http://www.neowin.net/forum/lofiversion/index.php/t328254.html

Bill heeft die DOS versie wel vrijgegeven, maar hij is moeilijk te vinden.... [en ik mag hier geen stoute dingen doen] dus als je de "workaround" niet snapt, Google dan even met MS-DOS download.......

Laatst bewerkt:
Het is al niet meer nodig denk ik.
Ik heb iets heel interessants gevonden:

Better late than never but...

i was searching for dos 6.22 wen i found this tread and i think i got a Solusion for DjmUK's problem.. he probbly has a solution but... other can use this info

i made a lidel guide how to turn the setup form the folloing link into a 3 disk setup
http://download.microsoft.com/download/dos...N-US/stepup.exe

- Open up stepup.exe in winrar extract the files to a new map
- Open Setup.Bat in Notepad, Delete the following code, And save the file
Code:
CODEREM  This batch file expands the MS-DOS 6.22 Step-Up files and
REM  then runs MS-DOS 6.22 Setup.

if %1'==RESTART' goto restart
if not exist 1MSDOS62.EXE goto missing

REM ----- Do expansion of a split archive -----
:multi
md C:\stepup
if not exist c:\stepup\nul goto dir_err

REM Copy this batch file to the hard disk and transfer control to
REM it so user can change floppies.

- Copy the new Setup.bat, 1MSDOS62.EXE, DBLCDESC.TXT, DESCRIP.TXT, NEW4_622.TXT, and README.NOW to a 1.44 MB disk (Name it: MSdos 6.22 setup 1/3)
- Swap the 1.44 MB floppy disk for a empty 1.44 MB floppy disk (name it: MSdos 6.22 setup 2/3)
- Copy 2MSDOS62.EXE to the floppy disk
- Swap the 1.44 disk for another empty 1.44 MB floppy disk (name it: MSdos 6.22 setup 3/3)
- Copy 3MSDOS62.EXE to the floppy disk

Now you created a 3 Disk setup

.... dat is de "workaround" die ik je ook gaf.......

Ja, Loonytunes, ik had op download gedrukt, toen bleek dat ik eerst moest registreren voordat ik iets mocht downloaden..........

Maar MS-DOS is officieel "abandonware" dus ik zie het bezwaar niet dit even "on-line" te zetten......

Laatst bewerkt:
Dan mis je nog steeds de nederlandstalige Supplemental disk met de nederlandstalige Dosshell

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan