dos programma onder windows 7 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

alberth

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2008
Hallo,

Nk heb een nieuwe comp met windows 7 en ben bezig al mijn bestanden en programmas over te zetten danwel opnieuw te installeren (meteen grote schoonmaak).
Nu heb ik een klein dos-boekhoudprogrammatje (werkt voor mij vertrouwd en goed) van al weer meer dan 10 jaar oud. dit werkte probleemloos t/m windows 98; onder XP kon ik de muis niet gebruiken (teksten kopieëren e.d ging niet meer) en het scherm kon alleen met Alt-enter worden vergroot. Maar nu onder W& doet ie het helemaal niet meer. Krijg de volgende melding:

De versie van dit bestand is niet compatibel met de windows-versie die wordt uitgevoerd. Controleer de systeeminformatie van uw computer of u een x86- (32-bits) of x64 (64-bits) versie van het programma nodig hebt. Neem vervolgens contact op met de uitgever van de software.

Ik weet niet hoe ik deze controle doe. En de uitgever bestaat niet meer.
Het programmatje wil ik graag blijven draaien! Iemand een oplossing?

Albert

Probeer eens de compatibiliteit aan te passen. Klik met rechtermuisknop op het programma wat je wilt uitvoeren, klik op tab compatibiliteit en selecteer XP.

Dit kan niet (of ik kan het niet); het is een eenvoudig en oud dos-programma.
Je moet de ca. 13 bestanden naar een map kopiëren en één daarvan is de BH-exe; ofwel het start bestand. En wanneer je hierop dubbel klikt krijg je eerder genoemd bericht.
Nog andere suggesties?

Ik heb met de rechter muisknop geklikt op de snelkoppeling, vervolgens eigenschappen en toen tabblad compatibiliteit. Onder compatibiliteitsmodus van alles geprobeert (vanaf windows 95 t/m vista sp2), maar geen resultaat.
doe ik iets niet goed of iets anders?

Het probleem is opgelost!
Mijn zoon heeft DOSBox-0.73 geïnstalleerd en dan krijg je een DOS-scherm waarin je met de oude commandos dir en cd etc naar het bewuste dos-programma. Verder heeft mijn zoon in dit programma een batch-file gemaakt of te wel het opstartbestand aangepast en nu start hij automatisch op mijn dos-/boekhoudprogramma.

Interessant topic!

Ik heb een vraag; kun je ook printen met jouw boekhoud-programma binnen de Dosbox (emulator 0.73!)?

Ik werk zelf ook met diverse (zeer oude) Dos-programma's.
Ik heb ze aan de praat binnen de Dosbox, maar printen lukt niet.

Hallo Heino7

Ik heb het uitgeprobeerd en het gaat niet!:confused:
Nu heb ik vorige week een 20tal updates voor windows 7 gedraaid en nu blijkt het scherm van mijn dos-boekhoudprogramma ook weer klein te zijn.:evil:
Dus mijn zoon er maar weer eens na laten kijken.
Mocht jij een oplossing weten voor het printen, dan hoor ik dit graag.

Albert

Hallo Albert,

Ik hoop voor ons dat ik spoedig een oplossing weet/krijg!

Ik heb al wel ergens gelezen dat als je W7 Ultimate, Enterprise of Professional hebt, je een XP-mode kunt laten draaien.
Dit geeft misschien wat licht in de duisternis, althans voor mij, omdat mijn dos-programma's onder XP wel altijd konden printen.

Laptop die ik heb aangeschaft heeft W7 Home Premium.
En deze versie heeft geen XP-mode.
En vooralsnog valt deze voor Home Premium niet te downloaden.

Heino

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan