dos programma op win 7 32bits run-time error

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruintje1

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Hoi,
Een klant van mij is een plaatselijke duivenbond die een DOS-programma gebruikt om hun tijden uit te rekenen.
Tot nu toe draaide dat programma op een Windows XP systeem maar door het beëindigen van de updates besloten zij een andere computer te kopen.
Na opzoekwerk op internet werd het een HP probook met seriële poort die opnieuw geïnstalleerd werd naar Windows 7 Professional 32 bits.

Ik kan het programma opstarten na enkele bestanden opnieuw te hebben bijgevoegd en geregistreerd.
Ik krijg als laatste nu enkel nog een melding:
"Run-time error '429':
ActiveX component can't create object".

Het programma kan wel de gevraagde gegevens omzetten naar een zip-file, dat op haar beurt later wordt verzonden naar een bepaald mailadres maar de melding komt er wel telkens.
Bij opzoeken fout kom ik dikwijls bij dingen als zou MS Access verkeerd geïnstalleerd zijn of een oude ActiveX element maar beiden zijn reeds al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Misschien weet iemand van jullie welke de oplossing hiervoor is?

Waarom Dos?
Omdat dit het originele programma is dat daarvoor werd geschreven.
De auteur was begonnen met het herschrijven van het programma naar een moderne applicatie maar hij overleed helaas aan MS.
Omdat het programma (en de regels van spelen) redelijk complex zijn, is er niemand die dat programma opnieuw wil schrijven.
De Belgische duivenbond zou er mee bezig zijn maar er staat geen termijn op vermeld.
Om die reden probeer ik dat programma foutloos te laten draaien op deze Windows 7 en vraag ik hierbij jullie hulp.

Groeten
Bruno

Je kan ook een virtual machine met windows xp erop gebruiken.

Helaas is het ingewikkelder dan dat.
De duivensport is ook niet meer zoals vroeger.
Duiven worden tegenwoordig voorzien van een elektronische ring en die wordt ingelezen met een module die enkel met parallel printeraansluiting kan printen.
Dit, om fraude met uitslagen te voorkomen.

De seriele aansluiting dient om de nummers van de duiven in te lezen.
Zoals u wellicht begrijpt, is het zoeken naar een laptop met deze aansluitingen (desktops met deze aansluitingen worden ook al zeldzaam) al een huzarenstuk op zich.
Dit programma bevat de uitslagen, in welke volgorde deze duiven zijn aangekomen.
Vergeet niet dat de mensen, die hier mee werken, verder absolute leken zijn die nog nooit hebben gehoord van een viruele machine of dosbox.
Ik vrees bovendien dat de hardware niet behoorlijk meer zou werken.
Deze mensen hebben al problemen als zij een usb stick in de pc moeten steken, ter referentie.
Ik had begrepen dat Windows 7 nog weg kon met Dos en daarom heb ik deze laptop gekozen.
Windows 8 ondersteunt Dos niet meer, blijkbaar.

Ik had gehoopt om dit dos programma toch te kunnen draaien op Windows 7 maar ik kom telkens op dezelfde artikels uit op internet.
(Vb6 en opnieuw installeren ActiveX)

Een dual boot kan ik nog overwegen maar ik weet nog niet of de klant dat wil.

Het Dos programma is helaas een groep van kleinere programma's die bij elkaar staan.
Je hebt het registratiegedeelte van de ringen, de spelers, enz.
Er zit ook een mailmodule in welke nu die melding geeft.
De compatibiliteitsmodule heb ik ook al geprobeerd maar dat helpt niet, toch niet in die mate dat de error zou weggaan.
Verder werkt dat programma wel.

Wat betreft die partities is er nog de bijkomende mogelijkheid dat, wanneer ik twee nieuwe partities aanmaak (eentje voor XP en een voor 7), de recovery niet meer zou werken.
Die heeft nu letter 'D' en ik heb mij tot nu toe altijd behoed om die zo te houden.
Normaal maak ik altijd wel achteraf images met Acronis.
Dit besturingssysteem werd reeds van 64 bit naar 32 bit gebracht vanwege die Dos, dus ja, er is wel wat werk aan om dit te laten werken.

Wat ik eerst dan eens moet nakijken is, onder welke soort partitie de XP draait op de oude pc.
Volgens mij is dat NTFS.
Ik heb juist gekeken bij HP en blijkbaar zijn er nog drivers voor Windows XP pro beschikbaar.
Misschien moet ik toch maar overwegen om voor de dual boot te gaan (of voorlopig nog de XP alleen).
Ik ga morgen met hen overleggen en dan laat ik weten of hier een slotje op mag.

Alvast bedankt.

Hoi,

De laptop in kwestie heeft even opzij gelegen maar ik heb bij wijze van test, alvorens opnieuw te herinstalleren, het programma op een andere Xp gezet en die daar gestart.

Helaas geeft dat programma hier ook die error '429', waarbij ik vermoed dat het niet zozeer systeem gerelateerd is maar dat er eerder ergens een component ontbreekt om het programma goed te laten draaien.
Zoals eerder gezegd krijg ik bij zoeken op Google steeds die uitleg over Access.
Op die Xp heb ik ook een "oude " office 2003 geinstalleerd met Access er op, in de hoop dat dit soelaas zou brengen maar helaas... .

Ik zit een beetje vast hier.
Misschien dat hier iemand is die vroeger in Dos werkte en dit ook al tegen kwam?

groetjes
bruno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan