dos vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Hallo,

Hoe verwijder ik in dos een map en alle daar onder liggende mappen en bestanden?
Welke opdracht moet ik daarvoor gebruiken?

Als ik het in windows probeer loopt mijn computer vast. Het is namelijk een progje met daarin in een hele grote database. Mijn computer heb ik gisteravond aan gezet en vanochtend was ie nog niet klaar. Kon ook niks meer met de computer. Cpu gebruik stond vast op 100%.

Heb al een hoop kunnen verwijderen in dos maar dat moet mapje voor mapje en dat schiet niet op.

Alvast bedankt

in de betreffende map
del *.*

maar vista heeft geen dos meer dus of dit gaat lukken ?

Ja, dat dacht ik dus ook. Maar dan verwijderd ie alleen de bestanden, en niet de mapjes(dirs) die er instaan.Enne dat zijn er nogal wat.

Deltree

[edit] er werd in dezelfde minuut al deltree genoemd. [end edit]

Laatst bewerkt:
Helaas, Del werkt wel maar deltree kent ie niet. Even naar jou link kijken Puppie.

Deltree werkt alleen in het zuivere Dos, m.a.w. als jij een Windos 98SE bootdisk zou downloaden, dán zou je Deltree tot je beschikking hebben.

Die win98se bootdisk die heb ik nog wel origineel. Maar goed daar heb ik niks aan want die herkend weer geen NTFS. Enne t'is niet de bedoeling om de hele harde schijf te wissen.

Dan wordt het met DOS idd. lastig.

Ik heb al even niet meer met DOSprompt (commando's) gewerkt, maar als je de dosprompt kiest en je gaat naar de schijf waar de te verwijderen map (met submappen en bestanden) staat, dan kun je nog proberen om te kiezen voor DEL C:/mapnaam *.*
m.a.w. niet IN de map gaan, maar op één niveau hoger.

C: is dus een aanname (maar da's logisch neem ik aan)

Nee, dat werkt niet. Dat heb ik al geprobeerd in de map zelf. Enne 1 niveau hoger durf ik niet dat is namelijk de map Program Files.

Je kan Program Files natuurlijk backuppen.....dat heb ik standaard
(kost wel wat GBtjes :p)

Ja, dat wel . Maar als ik hem nu backup heb ik dus ook de map die weg moet gebackupped. En schiet ik er dus weer niks mee op.(als het fout gaat dan)

Maar goed het werkt dus niet , zal nog wel even verder zoeken.

Start dan Windows simpelweg in de veilige modus en gooi daar die map, in de Windows verkenner, weg. Problem solved.

het kan zijn dat omdat de database vastgelopen is, de computer nog steeds denkt dat ie ermee bezig is, en dus het bestand open heeft staan...
stel je voor dat je de database in je documents hebt staan, en deze database de naam "school-database" heeft...
Wat ik zou doen is in safe mode gaan, dos openen en dan de volgende commando:
Code:
C:\>
//je gaat naar de plek waar de database is
bijvoorbeeld//
C:\users\Piet\documents\database\>
//daarna het commando//
RD C:\users\Piet\documents\database\school-database /S /Q

RD staat voor remove directory
/S is voor het verwijderen van de map, ondanks dat er nog bestanden of mappen onder de verwijderende map (school-database) zit.
/Q is voor het bevestigen ervan... als je deze commando neerzet sla je de bevestigings stap over... als je deze bvb weglaat krijg je de regel
"weet u het zeker de directory te verwijderen? Y/N>"
aangezien je dat toch zeker weet, kan je net zo goed 2 letters meer neerzetten :P

ik gebruik deze methode ook om mijn oude windows map te verwijderen...
als ik me comp opnieuw heb geformatteerd komt er een oude map van windows te staan "windows.old"
aangezien ik er niks mee doe, kan ik die net zo goed weghalen...
dmv die commando kan ik de map wel weghalen... ;)

grts Mark

Berichtje van de veilige modus gelezen? 1 klik op de map en hij is foetsie.

Oké , hij is weg.

@Pasja, dat had ik al geprobeerd(kon jij niet weten)Maar in de betreffende map stonden meer dan 5000 bestandjes. Dus dat duuuuuuuurt, ook in veilige modus.

@Mark, dat was de oplossing met het commando RD binnen twee tellen map weg!!!!!

Thnx, heb ik weer wat geleerd.

Oh ja,Mark. Je uitleg klopte niet helemaal. Je gaat in dos naar 1 niveau hoger dan de betreffende map en dan typ je :
RD mapnaam /s /q
dus in mijn geval zag het er in dos zo uit

C:\program files>RD logivert /s /q

Laatst bewerkt:
Oké , hij is weg. @Pasja, dat had ik al geprobeerd(kon jij niet weten).
Oke, mooi dat 't is opgelost, maar wel zo netjes om ook gestelde vragen te beantwoorden aan mensen die met je meedenken / proberen je te helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan