dossier aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,
Dit is een vraag die ik nauwelijks durf te stellen...
Maar ik ben grote kuis aan het houden in een project dat ik al jaren gebruik en dat eigenlijk met haken en ogen aan mekaar hangt
Ik heb een systeem van "dossier" dat ik wil herwerken maar ik weet niet echt hoe
Aan elke naam hangt een dossier
Ik vul hier manueel gegevens in of er worden gegevens automatisch, via het project, aan het dossier toegevoegd
Nu werkt het dossier als een verzameling records bestaande uit 3 velden:
de kode van de persoon, een tekstveld, en een datum
als er een nieuwe lijn aan het dossier toegevoegd moet worden, maak ik een nieuwe record aan
ik denk dat dit echt wel niet de goeie manier is
dat je beter met een memoveld werkt of zo
maar ik weet niet hoe ik daar lijnen aan moet toevoegen of hoe dat vlot benaderbaar is
hebben jullie een advies voor mij?
Bedankt
JP

Als ik het goed begrijp, is één dossier dus één cliënt, en heb je per cliënt meerdere dossiers? In beginsel lijkt mij dat een goede constructie. Maar eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal, want wat is eigenlijk het probleem? En wat denk je op te lossen met een extra memoveld? En in welke tabel zou dat dan moeten?
Als je de structuur van de db wilt aanpassen, moeten we eerst de procedures weten. Je zou een werkstroom moeten hebben die wordt ondersteund door de database, en dat moet uiteraard niet andersom gemaakt worden. Ergo: de database moet jouw werksysteem volgen. Of hij dat doet, en hoe het beter zou kunnen, kan alleen bepaald worden als we weten hoe jullie werken.

Elke client (patiënt) heeft eigenlijk 2 "dossierlijnen"
1 met de zuiver administratieve gegevens
1 met de zuiver medische gegevens (wat wij een KTD dossier noemen)

zoals het nu werkt vind ik wat belachelijk maar is voortgevloeid uit het feit dat ik 5 jaar terug niet wist hoe ik met een memo-veld moest omgaan (en nog niet eigenlijk)

Nu zit alles in 2 tabellen: een dossier en een KTD dossier
met elk 3 velden:
de kode van de persoon, een tekstveld, en een datum

een aantal lijnen in dit dossier worden automatisch aangevuld, zonder dat iemand er effectief iets moet voor typen... dingen die in de loop van de "carrière" van de patiënt gebeuren
heel wat lijnen vullen we zelf aan
maar nu wordt er dus eigenlijk telkens een record bijgemaakt, per lijn die ik wil schrijven

dus ik dacht, als ik nu 2 memovelden aan het dossier hang, dan werkt dat misschien toch wel wat handiger
of laat ik alles beter zoals het is?

See?
JP

Wat handig is zul je toch zelf moeten uitmaken. In mijn optiek heb je overigens maar één tabel met dossiergegevens, de andere tabel bevat Cliëntgegevens. Een tabelstructuur moet je processen volgen. Als jouw proces is: één record voor een bepaalde behandeling, dan is dae prima. Maar je wilt daar blijkbaar dan alle gegevens in bijhouden, zoals je dat in een schrift zou doen. Indat geval is een extra memoveld waarschijnlijk wel nodig, omdat je veel tekst moet kunnen opslaan.
Een memoveld toevoegen is net zo simpel als een gewoon tekstveld. Je werkt dan dus met één record.
Nadeel daarvan is (kan zijn) dat je geen historie meer opbouwt, tenzij je aan elke toevoeging in het memoveld een datum toevoegt. En dan nog: een tijdlijn is dan niet meer te maken. En je ruïneert je db nog meer dan nu al het geval is.
Waarom niet een exta tabel gemaakt voor de dossierrecord details? Heb je het beste van beiden. Voor elke toevoeging een nieuw record dat is gekoppeld aan de Dossier tabel. Met daarin het door jou gewenste memoveld...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan