• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Download verwerken in Excel, kolomvolgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert Bouwmeeste

Verenigingslid
Lid geworden
28 nov 2007
Goedemorgen :)

Ik moet wekelijks een download uit het mainframe maken en die verwerken in Excel. Dat gaat prima, het enige probleem is dat de volgorde waarin de Velden van de Records worden gedownload iedere keer verschillend is. Voorbeeld:

Zo moet het worden
Voornaam Achternaam Voorletters Adres Postcode Plaats Telefoon Mobiel Mailadres

Zo wordt het bv gedownload (kan iedere keer anders zijn)
Plaats Voornaam Mobiel Voorletters Telefoon Achternaam Mailadres Postcode Adres

Het is iedere keer een enorme uitzoekklus om de kolommen (in totaal 96 stuks) in de goede volgorde te krijgen voordat Excel goed werkt. Ik ben aan het zoeken geweest naar INDEX, VERGELIJKEN, HORIZ.ZOEKEN maar ik kom er niet uit.

Iemand een idee? Alvast bijzonder veel dank!

index en vergelijken is een prima methode om die kolomnrs te bepalen.

maar ik zou de oplossing eerder zoeken in het mainframe, waarom exporteert die kolommen telkens in een andere volgorde? dat is onlogisch en computers doen niks adrandom dus welke logica zit daar achter, kun je die aan (laten) passen?

andere oplossing is je data horizontaal sorteren
Je kunt de kolommen dan altijd op alfabet laten sorteren of je maakt een "aangepaste lijst" die je gebruikt om kolommen in de volgorde te krijgen die jij wenselijk vindt.

Ha Gert,

maar ik zou de oplossing eerder zoeken in het mainframe, waarom exporteert die kolommen telkens in een andere volgorde? dat is onlogisch en computers doen niks adrandom dus welke logica zit daar achter, kun je die aan (laten) passen?
Hier sluit ik me bij aan!

Heb je hier wat aan? Bekijk bijlage 277233

Mainframe aanpassen is geen optie. Grote organsatie, veel partijen die er een plasje over moeten doen.

Horizontaal Sorteren.... weer wat geleerd.

@Gijsbert: SUPER. Dit is wat ik zoek! Zeer bedankt !

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan