Downloadsnelheid lager op laptop (WIFI) dan desktop (snoer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sundreamer

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2008
Mede forumliefhebbers, een uitdaging !

Dit is mijn vraag :

Ik heb standaard internet + bellen van KPN. Deze geeft een downloadsnelheid aan van 40 Mb en upload van 4 Mb.
In mijn huis is upload 1 Mb en Download 20 Mb mogelijk, dit is ook vandaag door de KPN doorgemeten en heb ik zelf ook gedaan met
Speedtest.net. Mijn desktop staat op de 2e etage en mijn laptop met wifi gebruik ik op de eerste etage. Er is geen storing in het huis, daar de laptop exact naast de desktop dezelfde downloadsnelheid aangeeft, namelijk maar 12 Mb en geen 20 Mb zoals van de desktop, nu is er altijd wel een klein verschil, maar niet zo groot.

Volgens mij ligt het aan de instellingen van de router en mijn Atheros AR9285 Wireless Network Adapter ?
Ik heb windows 7Asus laptop en de drivers zijn up to date.

De eigenschappen van de Adapter zijn nu: zie bijlage, moet ik daar iets in veranderenEigenschappen adapter.jpg ?
De eigenschappen van de thompson experia KPN router :
Wireless Access Point - Sundreamer Configuration

Interface Enabled: Yes

Network Name (SSID): Sundreamer

Interface Type: 802.11b/g

Actual Speed: 54 Mbps

Band: 2.4G Hz

Channel Selection: Manual

Region: Europe

Channel: 10

Allow multicast from Broadband Network: Yes

Security

Broadcast Network Name: Yes

Allow New Devices: New stations are allowed (automatically)

Security Mode: WPA-PSK

WPA-PSK Encryption: TKIP+AES

WPA-PSK Version: WPA+WPA2

Wie kan mij helpen om de instellingen (interface , encryption, Wpa version ?) zo aan elkaar te laten koppelen, dat ik ook op de laptop een downloadsnelheid via Wifi van ongeveer 20 Mb heb ??

Alvast bedankt !

Vrgr

Erik

Hallo.

Gaat niet lukken.
Je netwerkkaart in de laptop kan die snelheid niet aan.
Je kunt wel een usb stickje kopen die de snelheid wel aankan.
Deze in de usb poort en installeren en dan krijg je wel die snelheid.

Groeten Cees.

Laatst bewerkt:
Best cees,

Dank je wel, is zelfs 20mb al te hoog voor deze kaart ?
Welke sub adviseer je, is die compatibel met mijn route ?

Thanks
Erik

hallo.

ik heb er hier een sitecom een 300 en die werkt perfect.
Kost bij de mediamarkt tussen de 20 en 25 euro

Groet Cees.

Beste Cees et al,

Ik heb inmiddels een sitecom 300 N X2 gekocht en aangesloten op de laptop, geinstalleerd e.d.
Ik heb nu mijn laptop naats mijn router staan. En nog is de downloadsnelheid maar 12 MB !!, op mijn desktop met kabel is het 20 Mb.

Wat moet ik doen ?, welke instellingen evt. veranderen ?
om ook ongeveer 20 Mb op de laptop te krijgen, ??

Ik stuur de bjlage van de instellingen mee.Rest van de info zie boven .

Alvast bedankt !
Instellingen USB adapter.jpg Erik

Heeft het misschien hier mee te maken ?, de USB poort configuratie ? en hoe zou ik dat dan moeten veranderen ?

USB, een prachtige uitvinding, met gebruiksaanwijzing.

Voor USB geldt dat in (vrijwel) alle gevallen éérst de driver moet worden geinstalleerd alvorens het USB-apparaat aangesloten kan worden. Dit geldt ook voor (draadloze-) netwerkkaarten. Wanneer je dit niet doet kan het problematisch worden om deze goed draaiend geïnstalleerd te krijgen. Verder is er een hardwarematige beperking bij USB mogelijk, niet veroorzaakt door de USB-stick, maar meer de USB-poort en/of andere USB-randapparatuur die wordt aangesloten. Om dat te weten moet je iets dieper in de USB-standaard duiken, dat zal ik hieronder in het kort proberen te doen.

USB1.0 en 1.1 geven maximaal 1.5Mbit/sec (low-speed) of 12Mbit/sec (Full-speed) en wordt vooral gebruikt door toetsenborden, muizen en vele andere soorten randapparatuur.
USB2.0 geeft maximaal 480Mbit/sec (Hi-speed) en is bedoeld voor hoge doorvoersnelheden van o.a. harde schijven, kaartlezers en snelle netwerkkaarten. Er kan echter ook nog gebruik gemaakt worden van lagere 1.1 snelheden...

USB kent een vorm van forward/backward compatibiliteit. Dwz. een USB 2.0 adapter zal op een USB1.1 poort kunnen werken en andersom kan een USB1.1 apparaat werken op een USB2.0 poort. Het enige probleem is: wanneer er meerdere apparaten worden aangesloten op een USB-poort/hub, zal de rest die is aangesloten op dezelfde 'root-hub' dezelfde -traagste- snelheid aannemen.

De WPN111 is een USB2.0 HiSpeed apparaat. Wanneer deze stand-alone wordt aangesloten op een USB2.0 poort, dan zal de maximale snelheid in theorie gehaald kunnen worden. Wordt er op dezelfde root-hub een muis of scanner aangesloten die werkt met de 1.1 variant, dan wordt de snelheid van alle apparaten gelijkgetrokken naar het traagste apparaat: 12mbit. Een 20 mbit verbinding krijg je daar natuurlijk niet doorheen.

Het aansluiten van een snel USB apparaat op een trage(re) poort zal in Windows XP dan ook een melding geven dat het apparaat sneller kan werken wanneer deze aangesloten is op de juiste poort. Windows vergeet helaas te kijken of er dan ook zo'n poort aanwezig is, dat terzijde! Wanneer er een traag apparaat op een USB2.0-poort wordt aangesloten welke reeds een snelle 2.0 apparaat heeft verschijnt de melding (in mijn geval) niet.

Een PC bevat over het algemeen meerdere root-hubs, dus zeker in het geval van meerdere USB-poorten is het een poging waard om daar es mee te gaan spelen, dit kán een performancewinst opleveren, zeker als het draadloze signaal gewoon goed is!

Groet
Erik

Mijn USb poorten 3, zijn alle 2.0, dus daarkan het dan niet aan liggen.

Erik

Je router is Type: 802.11b/g dus een 802.11n netwerkkaartje kopen helpt niet (daarnaast is jou atheros kaartje ook een N kaartje dus dat was weggegooit geld)
Kijk eens of je je router in kan stellen dat het een n verbinding opzet (ligt even aan het type box dat je hebt of die dat kan), daarnaast zullen al jou draadloze apparaten met n verbinding moeten maken omdat hij anders alsnog naar de g standaard en mogelijk zelfs naar de b standaard terugschakeld. En vermoedelijk moet je dan als encryptie WPA2 met AES ipv tkip moeten gaan gebruiken.

Daarnaast is het niet raar dat draadloos veel langzamer is dan bedraad.

Beste elkaar,

Dank je voor je snelle reactie, ik dacht zelf ook al zoiets.
Jammer van het geld.

Mijn router is nog een oude experiabox van de kpn, thomson 780.
Ik geloof niet dat die een n verbinding kan maken.
Wat weet jij ? En zou ik dan de router om kunnen ruilen ?

Groet Erik

Sundreamer, was je al geïnformeerd dat je in een draadloos netwerk standaard gemiddeld 30% aan snelheid verliest ook al staat er een max. snelheid bij die hoger ligt dan de max. snelheid van je ISP?

Download speeds drop by an average of 30 percent over Wi-Fi, largely due to environmental factors in the home that are out of the control of ISPs. Furthermore, latency increases by 10 to 20 percent with packet loss and jitter negatively affected via Wi-Fi connectivity. Broadband research firm Epitiro presented the data in a new report after sampling over 14,000 subscribers across four countries.

Je zit op de tweede etage, en de router staat op de begane grond, waarschijnlijk in de meterkast of woonkamer.
Hier zitten dus minstens 2 lagen beton tussen (of bij een ouder huis hout met heel veel spijkers en schroeven) en dus heeft het signaal meer verlies daardoor.
Probeer de speedtest maar eens in in dezelfde ruimte als de router (gaat moeilijk in de meterkast) maar dan zal je zien dat het een 1 of 2 MB/s sneller is.

Laatst bewerkt:
Nee de router kant het gewoon niet aan.
Je kunt even bellen met de KPN over het hoe en het wat

@muchacho, ik weet dat er minder snelheid is met WiFi.
Alleen, mijn laptop heb ik naast mijn desktop gezet op nog geen halve meter van de router.
Om geen storing te hebben. En hier bleken de snelheden zoals ze zijn. Desktop 20 mb en laptop 12 mb.

Dus het moet ergens anders aan liggen.
@ellasar. Ik denk ook dat het zo is, als ik bij de instellingen van de router kijk, kan ik wel alleen G instellen als interface
Alleen dat is niet genoeg ??

Groet erik

Zoals ik al zei: je zal er maar maximaal 4 MB/s mee winnen als je al andere instellingen weet te vinden.
Ik zou zeggen zet NAT filtering eens uit op de Router en QoS pakketplanner op je wifi kaartje

@muchacho, ok, hoe doe ik dat en wat win ik er mee ?
Heb nu atheros kaart en/of sitecom 300 x2 sub adapter .

De QoS planner staan al aan en houdt 20 % bandbreedte appart op de usb .
Echter ik las ook dit : Is dit wat om te proberen , ook @ ELLASSAR ?

Snelheid te laag => Haal 20% bandbreedte terug (XP/Vista/Win7)
Geplaatst: 10-sep-2009 13:52

Ik werk zelf met Windows 7 NL en inderdaad heeft het mij de 20% terugegeven.
Standaard installeert ook Windows 7 tevens het QoS protocol.

Voor wie niet weet wat het QoS protocol is, in het kort...
Het reserveert bandbreedte voor bepaalde zaken/toepassingen (en dat gaat van je eigen bandbreedte af / knijpen zeg maar)
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service

Mijn situatie:
Abo van Down 60 & Up 6, maar haalde meestal Down 5x.xx Mpbs Up 4.xx Mbps.
Na onderstaande krijg ik om en nabij de 20% terug met name bij de Up! Nu haal ik Down 59.xxMbps en Up 5.9x Mbps

Hoe...
QoS is te vinden als protocol bij de eigenschappen van je netwerkverbindingen!
Werkt/geldt zowel voor Ms Windows XP Pro / Vista / 7

Wat betreft QoS...
Standaard staat hiervoor 20% gereserveerd!
Echter ook als je QoS uitgezet hebt wordt deze toch op 20% vastgehouden. Dus je moet echt het % aantal veranderen.

Om dit terug te winnen is ingrijpen nodig in het groepsbeleid.
Dit doe je zo...

Log in als Administrator (of een ander account met Administrator rechten)
Open de Groepsbeleid editor met Start/Uitvoeren, type "gpedit.msc"
Ga naar Computerconfiguratie/Beheersjablonen/Netwerk/QoS pakket planner
Dubbelklik op "De reserveerbare bandbreedte beperken"
Kies "Ingeschakeld"en zet de waarde op 0%
Sluit de Groepsbeleid editor en herstart de PC
Hierna is de 20% teruggebracht naar 0% en haal je hogere snelheden!

Succes.

Je kunt de QoS uitzetten maar dat betreft een instelling voor alle netwerkkaarten dus het verschil zul je er niet mee weghalen. Daarnaast heb je door het uitzetten van de QoS het effect dat het verschillende netwerkverkeer meer op elkaar inwerkt en elkaar dus dwars kan zitten maar het kan geen kwaad om daarmee iets te experimenteren, je kunt het altijd weer terugdraaien als je merkt dat je andere storingen krijgt.

In Windows 8 staat die uit en op 0 dus kwaad kan het niet :)

Laatst bewerkt:
Dit is inmiddels wel aangepast dat als het uitgezet wordt op de laptop dat het niet alsnog die 20% bandbreedte knijpt.
Maar het kan geen kwaad om te proberen als het met QoS uit alsnog 12 MB/s is

Wat bedoel je precies muchacho, de eerste zin van je bericht loopt niet zo lekker ?...:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan