dpi betekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

kreemers

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2000
hallo, ik krijg het verzoek foto's te sturen met 300 DPI en minimaal 10x15cm
alsik een digi foto naar mijn pc zet is deze 1024x678 groot of te wel het gehele buroblad.
op mijn pc heb ik irfanview - microsoft picture manager

windows xp - office 2003

wat moet ik doen als ik de foto's overgezet heb.

300 DPI betekent 300 Dots Per Inch. Je foto moet 10x15 cm groot zijn. Omgerekend naar inch en vermenigvuldigd met 300 komt dit op een resolutie van 1180 x 1770 pixels. Als je foto echt maar 1024 x 768 is, dan haal je de kwaliteit sowieso niet die geeist wordt.

Hebben je foto's echt die resolutie, of lijkt het alleen maar zo, omdat ze geschaald zijn om op de computer helemaal zichtbaar te zijn?

Je foto is eigenlijk gewoon te klein om goed te worden afgedrukt.
Kijk hier maar eens voor formaten en resoluties.
Je zou de foto nog kunnen vergroten maar nadeel is dan dat je beeldkwaliteit verliest, je foto zal blokkerig worden.
Heb je het origineel niet meer? Deze is naar alle waarschijnlijkheid groter (van een fotocamera wel te verstaan).

hallo,
dit is de vraagstelling waar ik de foto naar toe kan sturen.
" Opgelet: foto's in jpg op 300 dpi en minimum afmetingen 10 x 15 cm "

Wel mijn camera is een KODAK EASY SHARE CX7530
Best ***
eigenschap foto = 1920 X 2560
8,348 X 11,130 inches = 230.000 pixels per inch

best *** (3:2)
eigenschap foto = 2560 X 1706
11,130 X 7,417 inches = 230.000 pixels per inch

daarna kan better ** en good * andere instellingen voor betere foto's ben ik niet tegen gekomen.

hopelijk kan de kenner hier iets mee. en weet mij te vertellen wat ik het beste doen kan.

Het lijkt mij dat je foto's wel gewoon groot genoeg zijn en alleen maar kleiner worden weergegeven op je eigen scherm. Klik eens met je rechter muisknop op een foto, kies eigenschappen en ga naar het tabblad samenvatting. Wat staat daar bij de hoogte en breedte? Dat is namelijk de werkelijke grootte van je foto!

Maar dpi heeft toch te maken met afdrukken.
Gewoon afdrukken en dan de dpi ingeven.

Indien je irfanview hebt:
plaatje inladen -> image ->.information
je krijgt: resolution (dpi) original size en printsize

Ja klopt, maar een foto die van zichzelf een lage resolutie heeft wordt er niet mooier op als je hem op een hoge resolutie afdrukt. Extra informatie krijg je er toch niet bij.

hallo,

dit zie ik staan als ik op informatie klik. van een foto die nog niet bewerkt is op de pc.

afdrukgrote = 67.73 x 90.31 cm; 26.67 x 35.56 inches
originele en huidige grote = 1920 x 2560 beeldpunten

Dat is meer dan genoeg om op 10x15 af te drukken. Moet je hem echt op 10x15 bij 300 dpi inleveren? Anders kun je de foto het best helemaal sturen. Je zegt in je eerste post dat het minimale afmetingen zijn, dus ik denk dat je de foto prima in zijn geheel kunt opsturen.

thanks,
ik denk dat ik nu genoeg info heb.
ik stuur de foto's gewoon zo in, moeten ze die zelf maar aanpassen.
op een redactie hebben ze daar betere mensen voor dan wat ik op pc gebied kan met foto's.

Waarschijnlijk staat de kwaliteit van je cam te laag ingesteld en maakt hij dan inderdaad foto's van 1024x768. Waarschijnlijk kan hij wel beter, maar dan moet je de kwaliteit op je camera hoger zetten :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan