dqs training failed on previous boot, reverted to slower DRAM speed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erikwtimmermans

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2004
Beste Mensen,

Ik ben bezig met een een nieuwe computer, maarrrr ik kom ergens niet uit als de computer opstart krijg ik de melding: dqs training failed on previous boot, reverted to slower DRAM speed

als ik dan op F1 druk start ie gewoon windows op, is dit misschien een bios instelling. Als de computer opstart lijkt het ook alsof die een paar keer opnieuw start.

Het gaat om een Asus M2N MX SE PLus Mobo met 2 x 1gig DDR 800MHZ GEheugen (misschien dat het probleem?)
En een Athlon 5000x2 processor

Ik hoop dat jullie me zoals altijd weer op weg kunnen helpen.

Bedankt!

Altijd even beginnen met de instellingen van de BIOS terug te zetten naar standaardwaarden "Load Setup Defaults" in het Exit menu en dan opslaan.

Overigens gebruik je vlgs. mij DDR-2 geheugen (misschien bedoelde je dat ook, want de handleiding zegt dat DDR geheugen niet eens past in het moederbord).

Kijk wat het terugzetten van de BIOS instellingen oplevert.

Succes,

Tijs.

Dank je wel voor je reactie, ja ik heb alle instellingen terug gezet maar ook dit helpt niet, het gekke is dat als ik de computer via windows opnieuw opstart krijg ik de melding niet. Maar zodra ik gewoon opstart hoor ik hem restarten en dan krijg ik weer die melding.

Ik heb inderdaad ddr2 geheugen.

Omdat je waarschijnlijk geheugen gebruikt dat niet in de lijst staat van aanbevolen geheugenmodules (zie handleiding: hier (vanaf pagina 1-13) en (naar ik aanneem) ook op je cd-rom)

Je moederbord ondersteunt vlgs. bovenstaande handleiding ook 800 Mhz geheugen, dus daar ligt het niet (direct) aan.

Wat je zou kunnen doen is: installeer PC Wizard in Windows, en kijk welke timing/FSB etc. waarden op dat moment door de BIOS worden gebruikt voor zowel de CPU als het geheugen. Zet die dan 'hard' vast in de BIOS, en dan ga ik ervan uit dat je probleem weg is.

Tijs.

Verder bleek hier, naast eventuele 'foute' BIOS-versie uiteindelijk de voeding nét teveel te zijn belast door alle onderdelen in de pc.

Je zou dus kunnen proberen of je met een geleende A-merk voeding (o.a. OCZ, Be Quiet!, Corsair) met (minstens) hetzelfde wattage dat je huidige voeding aangeeft te kunnen leveren het probleem ook krijgt. Ik denk dat je met een 500 of 550 watt (of hogere) voeding van een A-merk het eens kunt gaan testen, mocht het handmatig instellen van timing geen oplossing biedt en je bij Asus ook geen BIOS-update kunt vinden die specifiek jouw probleem oplost.

Tijs.

Oke ik heb dat programma gedownload en ben nu aan het kijken maar dit is helemaal nieuw voor mij weet jij waar ik wat moet kijken want ik zie zoveel staan

Kijk even in onderstaande 2 plaatjes.

Achterhaal eerst welke bussnelheid wordt gebruikt (bijlage 1).
Kijk dan in bijlage 2 welke snelheden daarbij horen.
Natuurlijk moet je dit op je eigen systeem doen, mijn systeem is anders, maar het gaat om waar je moet kijken.

Overigens zou het genoeg moeten zijn om de bussnelheid vast te zetten in de BIOS, denk ik. De rest zal vanzelf wel opgevraagd worden aan het geheugen.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• FSB-PcWizard1.JPG
    FSB-PcWizard1.JPG
    87,6 KB · Weergaven: 97
  • FSB-PcWizard2.JPG
    FSB-PcWizard2.JPG
    98,1 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Let even op: Ik heb zojuist de tekst veranderd: Kijk naar Bussnelheid. Die wordt vermenigvuldigd naar de uiteindelijke FSB-snelheid.

Pas dus de bussnelheid aan (er zal geen FSB snelheids-keuze zijn in je bios)...

Tijs.

Oke ik had het inderdaad gezien, nog een (hopelijk) laatste vraag waar zou ik dit in de bios moeten vinden, het is een engelse bios dus is daar een engelse naam voor?

Ik heb voor je gekeken in de handleiding. Tot mijn ergernis en verbazing is er in de BIOS (en ook niet op het moederbord) iets in te stellen over bussnelheid. Zo komen we er dus niet!! :(
(Erg verrassend dat dat niet in te stellen is).

Nu zijn er wel programma's om in de bios aanpassingen te doen die níet worden getoond in de BIOS, maar daar heb ik zo snel de naam niet van.

Ik denk dat je dus niets er aan kunt doen. Blijft alleen over het testen met een andere voeding, maar dat heeft alleen zin als bussnelheid (getest via PCWizard) bij jou niet 200 Mhz is maar een lager getal.

Mocht ik (of iemand anders hier op het forum) een idee hebben met welk programma je een AMI-bios tóch kunt aanpassen, dan kunnen we pas aan de bussnelheid gaan 'sleutelen'.

Tijs.

Hoi !

Alles is mogelijk, evt. kan ik een bios herschrijven !

Maar de betr. foutmelding heeft m.i. inderdaad te maken met een onstabiele voeding !

Als 2TS even merk/type van z'n voeding door geeft zal dat veel verhelderen.

Greetz,

Harry.

Ik zal morgen is een andere voeding proberen dan weten we meteen of dat het probleem is. Alvast heeeel erg bedankt

OKe,

Ik heb er net een goede voeding van 500 watt opgezet die toevallig ook op hetzelfde moederbord zat, ligt denk ik dus aan het geheugen. Mijn vraag: kan deze foutmelding kwaad? Ben namelijk bang dat het systeem nu onstabiel is

Nog een update, van mijn andere systeem (precies hetzelfde mobo) ook het geheugen over gezet, maar ook dit mocht niet baten. nu ben ik even het spoor bijster..
Nog ideeen??????

Zoals ik schreef zie ik geen mogelijkheden, omdat de BIOS wel erg afgeknepen is in je moederbord.

Je zou kunnen overwegen om een BIOS update te doen, maar doe dat alleen als in de release notes wordt vermeld dat jouw probleem daar mogelijk mee wordt opgelost (zoals ik eerder aangaf heeft iemand op Internet juist een oudere versie van de BIOS geïnstalleerd...)

Behalve leven met het drukken op F1 zie ik geen oplossing. Je zou nog kunnen kijken in die link waar ik het enkele postings geleden over had. Wat ze daar o.a. doen (maar levert geen definitieve oplossing) is nog maar 1 geheugenmodule in het moederbord laten, pc opstarten, instellingen opslaan in de BIOS. PC weer helemaal uitzetten, 2de geheugenmodule erin, en dan kwam een of andere melding die je met F2 moest bevestigen. Er werden dan instellingen gedaan, maar die overleefden ook niet een nieuwe koude start.

Je geheugenmodules kun je testen met een opstartcd die je kunt maken van Memtest, de "ISO image for creating bootable CD (Windows - zip)"

Succes,

Tijs.

Ik heb in de bios uitgezet dat je op F1 moet drukken om door te gaan, niet helemaal de bedoeling natuurlijk maar hij start in iedergeval. Nu maar hopen dat ie stabiel blijft.

Heel erg bedankt voor alle hulp Tijs

Geen probleem.

Mochten er geen problemen zich voordoen gedurende een week, klik dan nog even op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan