• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draadkruis

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Kan je ergens in Excel de cursor (tijdelijk) veranderen in een draadkruis? Dit zou namelijk bij het uitlezen van een grafiek de mogelijkheid verschaffen om de x- en de y-waarde te bepalen op het assen stelsel als je het kruispunt van de draadkruis op een willekeurige plaats op een lijnengrafiek zet. Zo ja, hoe doe je dat dan?

Bij mijn weten is dat niet mogelijk.
Wat je kunt doen, is een vorm invoegen (tab invoegen - vorm - rechthoek) en die over je grafiek heen leggen (bijvoorbeeld met de linkeronderhoek in het nulpunt) en dan de rechterbovenhoek van die rechthoek over de grafiek bewegen.

Bedoel je dit, zie http://www.andypope.info/ngs/ng26.htm
of
Iets geavanceerder, dat wanneer je met de muis boven de grafiek zweeft het muispijltje en een muiskruis vervandert en de coordinaten b.v. in de statusbar komen te staan.
Er is dan wel vba code nodig.

Het eerste alternatief bedoel ik niet tenzij het kruis zo groot is dat ze de x- en y-as snijden, waardoor ik de bijbehorende waarde op die assen kan aflezen. Ik denk dat dit bij de alternatief 1 niet mogelijk is, dus lijkt mij alternatief 2 een betere oplossing waarbij ik direct moet aantekenen dan het spreadsheet reeds VBA code bevat. De uitbreiding moet er dan wel naast of erbij kunnen zonder in conflict met de reeds aanwezige code te komen.

Hoi hanskraan,

Hier in bijlage een klein progje die volgens mij exact doet wat je vraagt.
Laat maar iets weten als het dat is wat je bedoelde.
Groetjes

Bijlagen

Sliders gaan tussen 0% en 100%, waarden gaan tussen minimum en maximum.
In de omrande vakken staan de X en Y waarden van de kruisdraden aflezen.
Kijk ook eens naar de opmaak van de assen om het nog meer naar je wens te maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gast0660,
Voordat ik het progje installeer wil ik nog even een paar vragen beantwoord hebben:
1) Is het haarkruis in- en uitschakelbaar door bv een icoon ergens op het Excel werkblad bevattende de grafiek of ergens boven in het lint aan te klikken?
2) Is het hele programma te verwijderen als de werking mij niet brengt wat ik me ervan voorstel?
3) Is het haarkruis door de muis te besturen?
4) Zijn de haren van het haarkruis zo lang dat ze de X- en de Y-as snijden zodat ik de waarden die langs de X- as en de Y- as staan daar staan kan aflezen?

alphamax,
De oplossing werkt wel goed maar eist naar mijn mening te veel handelingen omdat je eerst horizontale lijn moet verzetten en daarna de vertical lijn of vv. Ik zoek juist een oplossing waarbij je het kruispunt van de het haarkruis door de muis verplaatst op de grafiek waarbij je dan de bijbehorende X- en Y- waarden langs die assen kan aflezen. Voordeel van jouw programma is wel dat de exacte X- en Y- waarden van het gewenste punt in de grafiek worden weergegeven in een cel van Excel

Hoi haaskraan,
Het progje is te starten met ctrl ù en te stoppen met ctrl & maar dat kan je zelf veranderen, ook kleur en densiteit van het kruis kan je veranderen
Het is door de muis te besturen
Aflezen werkt perfect kruisen zijn lang genoeg
Er zit geen uninstaller bij.
Hierbij een schermafdrukje, dan heb je alvast een idee.
cross.png

Greetz

@hanskraan
Plaats eens een voorbeeld bestandje met werkelijke data, zodat we ons beter kunnen inleven en meedenken.
Je kan het ook zo maken dat je met een slider de X-as instelt en automatisch de Y-as wordt geinterpoleerd.
Dan heb je maar 1 handeling en de exacte waarden
Dit werkt alleen bij lijn grafieken, bij grafieken met vlakken/gebieden zal het op jouw manier moeten.

Alphamax, gast0660
Ik kom zo spoedig mogelijk op jullie oplossing cq vraag terug. Ik ben er even tussenuit geweest en moet derhalve nog 145 mails doorlezen en een berg post opruimen.

gast0660,
Jouw oplossing werkt voortreffelijk en ga ik toepassen. Het was wel even zoeken hoe het progje gestart moest worden. Met Ctrl+accentgrave lukte dat uiteindelijk. Ook het stoppen gaat met de dezelfde toets combinatie
Toch nog een vraag In het begin zag ik dat je de dikte van het draadkruis kunt instellen alsmede de kleur. Ik kan dat menu niet meer op het scherm krijgen om wat te experimenteren met de kleur en de draaddikte. Hoe krijg ik het instel menu weer op mijn scherm?

Hoi,
Dit is al een oud progje, vroeger kon je het zo aanpassen open Start > Programs > CrossHair Configuration
Maar nu?
Greetz

Ik zou niet weten hoe ik bij Start > Programs > CrossHair Configuration in Windows 8.1 moet komen? Graag hoor ik een tip.

Ik heb het configuratie menu gevonden. Het is te vinden als tegeltje in de Apps op categorie >bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan