draadloos 802.11n (150n) lage snelheid slecht ontvangst

Status
Niet open voor verdere reacties.

JesuisLeroy

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2010
Wij hebben, zoals veel anderen, een nieuwe Modem/Router (2in1) van Ubee gekregen van Ziggo. Deze zou B, G & N compatibel zijn. Met als gevolg dat 1 van de 4 draadloze netwerkpunten geen verbinding meer kon krijgen.
Ik dacht, ah fijn, logisch met een usb-adapter van 3jaar of ouder (WPA2-SPK ondersteuning ontbrak). Een mooie reden om een N-compatibel model te proberen.

Ik kocht een Sweex LW163 die maximaal 150Mbps zou kunnen halen volgens de fabrikant, N-draft noemen ze dat?
okay, ik kreeg dus verbinding. Heb in de router gezien dat het inderdaad een N-verbinding was die tot stand was gekomen. Maar de ontvangst en de snelheid zijn minimaal. De verbindings-snelheid die wordt aangegeven is maximaal 6,5 Mbps. (En dan heb ik het nog niet eens over de praktische snelheid, die nog veel bedroevender is). Verder schommelt die ook nog eens heeel sterk, soms maar 1 Mbps, andere keren valt de verbinding weg. Terwijl even een ouder G-model geprobeerd veel stabieler presteert en eigenlijk over het algemeen even snel, misschien sneller.

Hoe KAN dit? Kan ik hier nog wat aan doen?
Ik dacht dat N- modellen 2x (bijna 3x) zo snel waren als G-modellen en ook 2x zoveel bereik/ontvangst hadden ???

grappig dat er nog steeds draft qualiteit verkocht wordt terwijl de standaard al ruim een jaar is uitgegeven. In feite is dit type "n" verbinding niet meer dan 2x G. qualiteit van het signaal is nogal afhankelijk van de qualiteit van de USB ontvanger. geen idee hoe goed deze Sweex dingen zijn, maar ik heb zelf liever de USB ontvager aan een USB verlengkabel zodat de rest van de PC niet in de weg zit

Ja, dat zit ie ook bij mij, met een verlengkabeltje. Met of zonder maakt niet veel verschil bij mij heb ik al gezien. Ik zit er dus echt aan te denken hem terug te brengen als die niet sneller kan gaan werken.

Wat mij verder opvalt is dat de eerste paar seconden als ik de usb-adapter net inschakel, er 72 Mbps staat aangegeven. Dit zou reeël haalbaar kunnen zijn toch? Daar kan ik tevreden mee zijn. Iets lijkt ervoor in de weg te zitten, kan dat? maar wat?

Ik probeer naar opvallendheden te zoeken die van betekenis kunnen zijn. Erg veel verstand heb ik er niet van. Maar zo zie ik dat er IPv4-verbindings- en IPv6 verbindingsmogelijkheden zijn. Hier staat beide "lokaal" achter, ga ik het internet op komt er alleen bij IPv4 "internet" te staan. Zou IPv6 sneller zijn voor internet? En hoe krijg ik hem hier dan op?

Verder zijn de opties van de kaart: 802.11h aan/uit , Land regio (2.4GHz) #1/#7(13kanalen) welke? en Multimedia/spelomgeving aan/uit.

Waar deze voor bedoeld zijn weet ik niet, en de verschillen zijn nauwelijks merkbaar, misschien weet iemand iets?
Of moet ik misschien elders/dieper spitten?

Laatst bewerkt:
Houd er wel rekening mee dat het uitzendvermogen van de router over de N band een stuk lager is dan over de B/G band. Als het bereik over de N band dus erg slecht is, kan de snelheid alsnog laag uitvallen. Ik zelf gebruik de Engenius EUB9603H wifi adapter. Dat is een veel gevoeligere en krachtigere wifi usb adapter dan die van Sweex.
De LW163 heeft een uitzendvermogen van 100mW, die van de EUB9603H is 600mW. De LW163 heeft een antenne met 3dBi gain, de EUB9603H heeft 5dBi gain.

Mochten je andere draadloze apparaten ook slecht bereik hebben, dan kan je overwegen om een krachtig access point aan te sluiten op de router van ziggo. Het accesspoint stel je dan in op repeater mode en sluit je aan op een vrije RJ45 poort (standaard netwerk poort) op de router. Het access point zal het signaal van de router dan uitzenden met een veel sterker vermogen dan de router zelf. Goede opties zijn de ECB9500 of Engenius M35. Handig is om het access point dan bijv. op de eerste verdieping te plaatsen als de router zelf op de begane grond staat.

Tom, Je hebt gelijk over de N-band als hij de 5Ghz band zou gebruiken. Echter, als ik dit correct lees gebruikt hij een 150mbit draft, die dus waarschijnlijk op 2x 2.5ghz werkt.

De engenius spullen zijn redelijk duur. Ik zou voor normaal thuisgebruik eerder voor een goede netgear gaan. De ubee staat inderdaad niet echt bekend als een wifi monster, maar als de andere apparatuur op dezelfde afstand wel voldoende bereik heeft zou ik eerst kijken naar de Sweex als oorzaak.

Overigens is een goede doorvoer met wifi inderdaad goed mogelijk. Ik haal hier ongeveer 95mbit met een usb dongle. Dat is op de 5ghz "n" band op zo'n 5 meter afstand door 2 dunne muurtjes.

Okay, dankuwel voor de reacties. Een andere router erbij liever niet, maar we hebben de vorige nog wel (los). Er loopt 1 ethernet-kabel naar boven op de bovenste etage, dus daar zou ik de router dan ook kunnen neerzetten? Sjee, dat is het proberen wel eens waard misschien.:thumb:

Verder vind ik het heel nuttig om te weten waar op te letten bij het kopen van een draadloze usb-adapter, want ik wist niet goed waarop. Nu zie ik inderdaad dat de adapters met een externe antenne, zogenoemde R- of RP-SMA een dBi gain hebben van 4 of 5 ipv. de 3 die deze Sweex heeft. Dit is dus al een verbetering van 1/3e en 2/3e op de ontvangst?

Verder is de mW dus belangrijk? Helaas kan ik dat bij bijna geen enkele fabrikant vinden als informatie bij het product.
bijv.: http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-WN722NC#spec

Verder zie ik dBm staan bij EIRP, en -dBm bij Receive sensitivity.
Hoe hoger de dBm staat hoe beter geloof ik, maar bij -dBm weet ik het niet.
Hoe minder - hoe beter? ,dacht ik te zien in inSSIDer.
Terwijl bij de fabrikant specificaties meestal een hoger getal in de min staat bij 1m dan bijv. bij 130m. .?
hoe werkt dit?

dB is logaritmisch dus een verbetering van 3dB is een verdubbeling van de qualiteit. Gevoeligheid is in -dBm: hoe zwak het signaal mag zijn dat er nog mee te werken is. Hoe lager hoe beter. Verkijk je alleen niet te veel in dit soort specs, chipset, omgeving, aanwezigheid van andere wifi gebruikers in de buurt, etc hebben vaak een zeer grote rol t.o.v. van zaken zoals receiver sensitivity. Een zeer gevoelige ontvanger pikt ook perfect het interferentie signaal van je buren op :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan