Draadloos internetten ok, maar bedraad internetten lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack Nouws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Hoi leden,

ik heb sinds kort een nieuwe wi-fi router X8 AC1750 van sitecom geïnstalleerd waarbij het draadloos + bedraad (vanaf router) internetten gedeeltelijk lukt. Voorheen internette ik bedraad rechtstreeks vanaf het modem wat geen problemen gaf. Verwijder ik nu de router en wil ik nu bedraad internetten geeft mijn macbook aan wel verbinding te hebben (in netwerkvoorkeuren) maar ik kan niet internetten. Wat kan ik hier aan doen?

Gr. Jack

Log in op je router (dus op diens configuratie-instellingen) en kijk welk WAN/Internet ip-adres de router nu heeft. (Het gaat dus NIET om diens LAN ip-adres).
Is dat niet een 192.168.x.x en ook niet een 10.x.x.x ip-adres en ook geen 172.x.x.x ip-adres, dan betekent het dat het apparaat van je provider zich als een pure modem gedraagt en je dus vroeger het (publieke) ip-adres kreeg wat nu (al) ingepikt is door je Sitecom router!

Tijs.

Waarom stop je niet een kabeltije in de sitecom router? HIj heeft er toch 4 netwerk aansluitingen voor?

Hoi Tijs,
Heb wel wat gevonden over toegewezen adressen maar moet ik hier wat in veranderen?
router1.jpg

@Lutz: zou ook kunnen maar bij het spelen van spelletjes zoals happy harvest valt internet weg (kan server niet vinden) zowel draadloos als met kabel

@Jack: Heb je misschien het kipe en ei probleem? Indien pas nu, na de installatie van de nieuwe router, het internet weleens wegvalt dan is de nieuwe router verdacht. Heb je al eerst modem en router van de netvoeding gehaald, een minuut of langer gewacht, dan het modem weer aan de netvoeding gehangen, weer eens 5 minuten gewacht, en dan de router opnieuw opgestart? Verder helpt het indien je ons verteld wat voor internet aansluiting je hebt en welk modem.

het WAN adres zal zichtbaar zijn in Systeem Status of Apparaat Status. Kijk daar.

Het heeft niets te maken met dhcp server van je router.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Syst.- en App.-status bijlage toegevoegd

RouterSyst.png RouterApp.png

Ik heb een kabel modem van Ziggo Ubee EVM320B
en het resetten van modem en Router lost helaas niets op.

Gr jack

Laatst bewerkt:
Ik heb de hele draad nog eens gelezen: je Ziggo modem heeft ook Wifi. Heb je dat op de modem uitgeschakeld? Het een en ander kan je door inloggen op de modem zelf wijzigen. Verder weet ik het ook niet, ik heb geen ziggo. Maar ik heb nog deze site gevonden: http://ubeeinteractive.nl/

Handleiding Sitecom: hier

a. Eerste wat ik wil weten is in welke poort van de Sitecom de kabel naar de Ziggo Ubee zit. Dat zou de ene (blauwe) WAN poort moeten zijn.
b. Het WAN ip-adres van de Sitecom is te vinden onder Internet Status. Mijn fout dat ik je eerder andere tabbladen liet bekijken/citeren.

Tijs.

Wij weten nu dat ubee jouw ip adres doorgeeft aan de Sitecom. Mijn tip: haal in het plaatje de laatste 3 cijfers van je ip adres weg, is veiliger.

In welke LAN poort van je ubee heb je het kabel naar de sitecom gestoken?

Dan bedenk ik mij dat je vermoedelijk bij ziggo geen WLAN meer kan uitzetten i.v.m. hotspot actie.

In dat geval zal ik de Sitecom altijd in gebruik houden en je computer in de Sitecom steken. Je hebt namelijk al de Sitecom draaiend en kennelijk geen problemen met WLAN.
Bij Windows computers moet je ieder netwerk, dus zowel het bedraad also ook het draadloos internet, op de computer bewust goedkeuren. Ik weet te weinig over Apple systemen of je daar ook een netwerk moet keuren of niet.

De Sitecom router zal ik in gebruik houden omdat er dan een firewall aktief is. Of dat ook bij ubee het geval is weet ik niet.

Met Lutz eens: Bedraad zou er geen probleem moeten zijn. Dus gewoon bedraad aansluiten aan een van de 4 LAN aansluitingen van de Sitecom vanaf je Mac.
En verder heb ik gelijk gehad: De Sitecom heeft het ene publieke ip-adres, dus jij kunt dat dan niet claimen vanaf de Mac, tenzij je eerst de Sitecom het publieke ip-adres laat vrijgeven, en zelfs dan kan het nog een uur duren voordat je, rechtstreeks aangesloten aan de Ubee, dat ip-adres ook kunt krijgen.

Tijs.

Oef dan ben ik niets met het nieuwe modem opgeschoten :confused:
ik wilde graag draadloos maar kan dus blijkbaar niet … jammer
toch bedankt!

gr Jack

Draadloos zou ook moeten werken, hoor.
Maar omdat je in je startposting alleen over bedraad sprak....

Tijs.

Ubee modem gebruik je als doorgeefluik aan je Sitecom router. Indien je deze goed hebt geconfigureerd, dan kan je op de Sitecom 4 apparaten bedraad aansluiten. En je kan tegelijkertijd apparaten draadloos aansluiten.

Indien je nog een keer de mac rechtstreeks op de ubee wilt aansluiten, en je wilt geen uur wachten, sluit dan eerst de Mac op de ubee aan. Herstart de ubee, en 5 minuten later herstart je de Mac. Dan krijgt de Mac ook gelijk een ip adres.

Lutz,

Zondag avond heb ik meer tijd hiervoor en zal ik je voorstel uitvoeren.

In principe werkt alles naar behoren.
1. als ik de mac (bedraad) op Ubee aansluit is het absoluut ok.
2. als ik de router op Ubee aansluit valt internet geregeld weg bij
spelen van spellen, zowel bedraad als draadloos.

Bedankt voor je inbreng,
Gr Jack

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan