Draadloos lagere snelheid dan met kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Hallo

Ik heb sinds kort glasvezel van 35 MBps.
Er zitten een draadloze router tussen type Linksys WRT54G van 54 MBps.
Als ik draadloos gebruik meet ik een snelheid van 10 of 11 MBps en met een vaste kabel haal ik wel 32 MBps.
Klopt het dat draadloos trager is ondanks dat de PC dan aangeeft dat er een snelheid van 54 MBps is.
Alvast bedankt.

Eppie:(

Is dat altijd zo?

Draadloos is trager.

Zijn alle draadloze routers trager?
Of zijn er ook routers te koop die wel draadloos 35 MBps halen.
Mijn router zou 54 MBps zijn, dan moet 35 MBps toch geen probleem zijn?
Graag wat meer specifieke informatie en uitleg hierover.
Weet je een model van linksys dat dan wel die snelheid haalt en waar moet ik bij de koop dan op letten?

bedankt alvast
EvertJan:D

Hoi,

Nee niet alle draadloze routers zijn trager, als je een n-type draadloze router hebt, die haalt met gemak de 35 mbit, maar dan moet je ook een n-type ontvanger in je notebook hebben. Ik kan soms niet eens een dvd streamen over 54 mbit, en dat is ook ongeveer 10/11 mbit per seconde. Dat 54mbit moet je met een hele grote korrel zout nemen.

Draadloos zal in de regel trager zijn dan een bedraad netwerk, maar dat zou niet zo extreem hoeven zijn, mits je natuurlijk de goede apparatuur gebruikt. Alles hangt natuurlijk af van de router, ontvanger en de omgeving waarin je ze gebruikt. In een gebouw met veel beton en staal, zal er meer verstoring van het signaal zijn, waardoor de snelheid van de verbinding negatief beinvloed wordt. Dat kan je zelf een beetje beinvloeden door de router op een stategische plaats in het gebouw te plaatsen, zo ver mogelijk weg van stalingsbronnen (magnetrons e.d.) en op een plaats waar het signaal zo min mogelijk wordt gehinderd door dikke muren.

Die 35mB moet je genakkelijk kunnen halen met goede spullen hoor. Ik heb zelf een N-type router+ontvanger in zowel mijn laptop als desktop, en ik haal op beide zonder problemen de volle 30mBit die mijn verbinding zou moeten leveren.

En natuurlijk een niet-gebruikt of weinig-gebruikt kanaalnummer kiezen voor de draadloze verbinding in je router. [Ook andere draadloze netwerken in je buurt kunnen negatieve gevolgen hebben.]
Programma's als inSSIDer en Netstumbler kunnen je helpen dat kanaal te kiezen.
Links:
inSSIDer tutorial
inSSIDer download
NetStumbler download

Succes,

Tijs.

router keuze

Ik heb intussen wat meer info gevonden die ik ga raadplegen.
nl: www.glasvezelwinkel.nu
Allen bedankt voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan