draadloos modem/router naar accespoint en dan bedraad modem/router

• Onderwerp starter Onderwerp starter died
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

died

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
beste mensen,
probleem: had een systeem van bedrade moden/router naar een accespoint voor laptop.
Nu dan: nieuw internet provider... draadloos modem/router naar accespoint met daar achter bedrade router.
mijn laptop maakt rechtstreeks verbinding met nieuwe draadloose modem/router.
Maar boven heb ik nog een pc en printer die ik via een accespoint, en dan een modem/router, wil laten verbinden met de nieuwe draadlose modem/router.
probleem, de nieuwe draadlose moden/router kan geen verbinding maken met accespoint.
Hij ziet hem niet eens, en mocht dat wel gebeuren moet ik volgens mij van mijn tweede, zeg maar bedrade modem/router een switch maken. hoe doe ik dat enz.
ik heb een ip scanner geinstaleerd maar die zit hem ook niet.
wie gaat mij begeleiden in dit, toch wel uitdagend , project.
Of moet ik gewoon een draadlose switch kopen en de rest weggooien.
ik hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan geven.
gr diederik

Misschien best interessant, maar je beschrijving is zodanig vaag dat ik me er geen voorstelling van maken kan.

Wat ik wel meen te kunnen afleiden is dat je een accesspoint draadloos wilt gaan koppelen met een draadloze modem/router.

Ik denk te weten (maar misschien weten anderen iets anders) dat een accespoint voor draadloze clients (laptops etc.) als een soort switch via de aan de accespoint aanwezige netwerkkabel toegang geeft tot een (minstens gedeeltelijk bedraad, maar meestal volledig bedraad) netwerk.
Het dient dus, zover ik weet, niet als een brug danwel repeater voor die draadloze clients, en dat is wat jij lijkt te willen bereiken.

Heel graag van anderen reactie als ik ernaast zit.

Tijs.

Laatst bewerkt:
reacie vaag verhaal

Hoi als ik het nu terug lees, is het inderdaad wat vaag.
Ik ga het nog eens proberen.
heb in mijn netwerk.
a,draadlose modem/router (met toegang tot internet)
b,laptop met insteekkaart om vebinding te maken met draadloos modem/router(dit werkt)
accespoint met daar achter bedraad een modem/router, waarop een pc staan aangesloten en een netwerk printer.
dit hele zwikkie wil ik laten verbinden.

vraag, kan een draadloos modem/router verbinding maken met een accespoint en kan de daarachter zittende modem/router gaan werken als swictch.
Zodat de pc en printer die daar achter zit gewoon herkend wordt en opgenomen wordt in het netwerk.
Ik hoop het zo wat duidelijker te maken.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Vriendelijke groet
Diederik

Ik maakte even een klein diagrammetje (zie bijlage) om mijn idee van je vraag duidelijk te maken.

Goed, wat je wil kan (hopelijk corrigeren anderen mij indien incorrect) dus niet. Een accespoint geeft toegang tot het bedrade gedeelte toegang tot de daarachter liggende netwerkcomponenten. Het is dus, mijns inziens, wel mogelijk om je laptop via het accespoint toegang te geven tot de PC en printer, maar niet de PC en printer toegang geven tot Internet.

Omdat je dan met de laptop moet kiezen welk netwerk je kiest (nl. Internet of je lokale PC/Printer netwerkje) heb je hier maar zeer gedeeltelijk wat aan. Dit dus vanuit je laptop.

De PC kan geen enkele verbinding opbouwen. De bedrade Router kan het ook niet, want de rol van accespoint is verbindingen draadloze verbindingen te ONTVANGEN, maar niet om draadloze (brug-)verbindingen te MAKEN. Hetzelfde geldt voor de draadloze router/modem.
Je bedrade router (via de accespoint) verbinden met de draadloze router/modem beneden is dus niet mogelijk, en daarmee dus ook niet dat de PC/printer combi toegang krijgt tot het netwerk beneden.

Vraag je je natuurlijk af: Hoe had het dan wel gekund?

2 mogelijkheden:

1. Als je Accesspoint ook als Accespoint CLIENT kan optreden. Dan zou je het accespoint aan de WAN kant van je bedrade router kunnen aansluiten en moet je accespoint draadloos configureren dat die verbinding zoekt met het draadloze netwerk beneden.

2. AP Bridging: Je hebt dan 2 accespoint nodig (vaak nog van hetzelfde merk & type ook nog) die als Bridge optreden om het draadloze netwerk boven en het draadloze netwerk beneden met elkaar te verbinden, de ene accespoint aangesloten op een LAN aansluiting van de router beneden en de andere accesspoint aan de WAN aansluiting van de router boven. Zo kreeer je een dubbele NAT verbinding voor de PC/printer combi boven naar Internet (nl. via de bedrade router boven naar de draadloze router beneden, dus over 2 private netwerken) en de laptop heeft maar een enkele NAT verbinding met de draadloze router beneden, dus maar over 1 private netwerk. Je zult dan voor het koppelen van laptop met pc/printer combi een DMZ moeten gaan instellen, waarbij de pc in de DMZ wordt gezet, anders ziet de laptop de pc helemaal niet eens. De printer zal dan gedeeld moeten worden op de pc, anders kan de laptop er never nooit niet op gaan printen.

Dit laatste kan weer vereenvoudigd worden als de bedrade router ook in bridging mode gezet kan worden, dan heeft de PC/printer combi weer een enkele NAT verbinding, en dan hoef je niet met DMZ te gaan werken. De printer & pc zitten dan 'direct' (ipv. DMZ) in hetzelfde lokale netwerk als de laptop.

Ik raad je aan om de handleiding van de WAP54G accesspoint eens te downloaden en te bekijken. Link van die handleiding: hier.

Halverwege dat document staat duidelijk aangegeven wat de mogelijkheden zijn m.b.t. AP Client, AP Bridging en AP Repeater. Alleen bij AP Client heb je maar 1 accespoint nodig, bij AP Bridging en AP Repeater heb je er 2 nodig. Omdat de pc/printer combi alleen een vaste bedrade aansluiting hebben komt AP Repeater niet in aanmerking in jouw setup.

Zoals je merkt zit voor jou het grote probleem in het (momenteel) verplichte bedrade verhaal van de situatie boven. Kun je dat draadloos maken, dan heb je verder niets nodig, vooropgesteld dat het signaal van beneden ook boven goed kan worden opgepikt.

Als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag.

Tijs.

Bijlagen

• draadloos.JPG
    draadloos.JPG
    19,4 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan