Draadloos netwerk [algemene vragen]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
Goedenavond allen :)

Op dit moment zijn we hier bij het thuisfront aan het twijfelen om op korte termijn een draadloze router aan te schaffen en natuurlijk te installeren! Op dit moment hebben we enkel drie bedrade apparaten in huis lopen. (twee desktop computers & 1 playstation 3).

(en een blackberry)... nu zal er op korte termijn een laptop worden aangeschaft en mijn broer komt ook regelmatig langs met zijn laptop en leek het me wel een beter idee om een draadloze router aan te schaffen.

Echter heb ik enkele vragen:

Antennes
Ik heb gelezen dat het aantal antennes dat op een router zit best wel varieert, zo heb je routers met 1,2 of 3 antennes... wat is het beste? of zou dat in principe weinig uitmaken? men spreekt wel dat het bereik met meerdere antennes beter zal zijn. Kan iemand dit bevestigen?

Verbinding - bedraad
Nu hebben draadloze routers ook meestal vier ingangen voor een verbinding met draad. nu vroeg ik mij af, is er snelheid verlies als je een internetverbinding hebt middels bedrading? (er van uitgaande dat je router is beveiligd...)

Playstation
Zoals eerder aangegeven is er ook een playstation 3 binnen ons huis. Kan iemand mij vertellen of het veel uitmaakt of je via bedrading of draadloos online speelt? ;)

Ik hoop dat jullie me enkele tips kan geven bij het nemen van een beslissing.

Meerdere reacties scheppen een betere beslissing, dus feel free to respond! :)

Even tikken hoor.. moment.

__

Antennes
Ik heb gelezen dat het aantal antennes dat op een router zit best wel varieert, zo heb je routers met 1,2 of 3 antennes... wat is het beste? of zou dat in principe weinig uitmaken? men spreekt wel dat het bereik met meerdere antennes beter zal zijn. Kan iemand dit bevestigen?

Ja, net zoals dat als je een lange koperdraad aan een radio(antenne) aansluit, het resulteert in beter bereik. Ook telt het trouwens een beetje mee met welke sterkte het verstuurt word.

Verbinding - bedraad
Nu hebben draadloze routers ook meestal vier ingangen voor een verbinding met draad. nu vroeg ik mij af, is er snelheid verlies als je een internetverbinding hebt middels bedrading? (er van uitgaande dat je router is beveiligd...)

Ja en nee. Ondersteund het draadloze apparaat geen Gigabit verbinding, is Wireless N sneller (maar ook dat moet ondersteund worden, en de PS3 doet dat niet). Verder ligt het ook aan het signaal sterkte wat het apparaat ontvangt van de accespoint.[/I]

Playstation
Zoals eerder aangegeven is er ook een playstation 3 binnen ons huis. Kan iemand mij vertellen of het veel uitmaakt of je via bedrading of draadloos online speelt?

Ik heb mijn PS3 vanmiddag aangesloten via Wireless (G, omdat N niet ondersteund word), en online gamen (GT5, ongeveer 20man op de server) ging prima. Is ook een beetje eigen voorkeur, want in je eentje driften heeft lagg weinig impact, je drift tenslotte alleen. Maar als je een schietgame speelt, heb je het liefst een zo snel mogelijke verbinding. Gewoon testen, en als het niet goed werkt druk je de draad er weer in.

Mijn router heeft 3 antennes, maar ik heb maar 2 draadloze apparaten, bevalt verder hardstikke prima.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Probleempjes, echter heb ik nog twee korte vragen over je bericht, wat bedoel je precies met G en N in je berichten? :)

Overigens, waar zou ik op moeten letten, bedraad tot 1000 mbps? (1gbit?) en wireles... 300?

Overigens, wat betreft je PS3 verhaal... je wilt dus zeggen dat met de huidige router van jou geen bedrading kan ondersteunen naar PS3?

(de router die je linkte, dank daarvoor, oogt wel positief omtrent reacties)

Laatst bewerkt:
Dus als je via de PS3 draadloos wilt met "jou" router, zal hij dus het meest sterke meepakken (B,G,N) van de typen die worden ondersteund?

Overigens, wat raad je me aan Probleempjes, wat voor "bedrading" snelheid ... een router die een bedrading tot 1000 mbps ondersteunt?

Laatst bewerkt:
Ik gebruik gewoon de netwerkkabels die je in de computerwinkel vind. Werkt al minstends 3 jaar prima. En ja, de PS3 zal waarschijnlijk het snelste signaal pakken wat er ondersteund word. (Kan je ook instellen in de router)

[smallimg]http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e94a8123b9c9/4e94a812330f7-Naamloos.png[/smallimg]

De bedrading in huis zal wel goed zijn :) maar ik las vanavond in winkels dat sommige routers bedraad maar tot 100 mbps ondersteunen?

Deze haalt gigabit. Moet je goed opletten als je specificaties van een router leest. 10/100 betekent 10mbit en 100mbit ondersteuning, 10/100/1000 betekent dat het ook gigabit ondersteund.

Oké, bedankt voor je reactie ;) ik ga er een nachtje over slapen maar weet voorlopig genoeg met je reacties.

Bedankt :)

Update:

Heb er een nachtje over geslapen en ik ben toch in de verleiding geraakt de router die je me aanraadde aan te schaffen.
Vandaag ontvangen, installatie was simpel, bereik is zeer goed, ook geen kwaliteitsverlies met de verbinding. Zeer tevreden!
Al is het niet bepaald een bekend merk lijkt me, want bij MM kon ik deze router niet vinden, maar via het internet besteld dan maar.

Maar, tot nu toe is het wel waar voor het geld!

Bedankt voor je feedback Probleempjes! ;)

Dat klopt ;) al weet ik niet wat ik met die USB functie kan... kun je mij dat uitleggen (kort)?

Niet zo ingewikkeld, File-sharing (USB stick, 2.5" externe schijf, incl. FTP (ook via internet bereikbaar, enkel een vinkje omzetten)), Media-server (PS3, lokaal muziek-stream vanuit de USB aansluiting, wat je op de PC kan laden, ook PS3)

Om even terug te komen op dat gigabit.

Als je een gigabit verbinding wilt gebruiken heb je ook kabels nodig die gigabit ondersteunen.

De cat5 kabels werken enkel op een 100 mbit snelheid, de cat5e kan net de 1000mbit aan. Maar om het beste te bereiken met 1000 mbit heb je Cat6 kabels nodig.

Echter als je aangesloten apparatuur geen gigabit snelheden aankan, heb je er weinig aan.

Dat wou ik nog even kwijt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan