draadloos netwerk op W95

Status
Niet open voor verdere reacties.

jiros

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2005
ik krijg binnenkort een laptop met W95, ik kan hem hoogstens upgraden naar W98 maar het liefst niet omdat dan de snelheid minder wordt (16 MB)

dus mijn vraag is: ik wil een draadloos netwerkkaartje dr in zetten.
kan/werkt dat?

Mwah, weet niet of dat gaat werken. XP heeft er standaard een tool voor aan boord, maar 95/98? In principe moet het wel werken met de software die erbij zit.

Alleen Xp kan omgaan met het echt veilige draadloze protocol WPA, het is maar de vraag of je WEP al wel werkend krijgt met 95.

Dat betekent dat je draadloze netwerk ook voor de andere aangesloten computers minder veilig wordt.

Netwerk via een utp-kabel belast de processor nauwlijks en is compatibel snel en veilig.

Vr.Gr. Egel.

het betreft het merk sitecom en ik wil geen netwerk maken ermee, ik wil mij ermee aanmelden op een ander netwerk , bovendien wat betreft veiligheid, win 95 en 98 kun je ook mensen rechten geven voor je gedeelde bestanden.
en met een goeie virusscan en firewall kom al een heel eind.
het gaat er echter alleen om of het compatible is met win xp. dat denk ik wel, hoe hoog is het percentage ongeveer?

Je 95/98 computer hoeft niet compatibel met Xp te zijn maar alleen maar met het netwerk. Als de andere computer ook compatibel met het netwerk is kunnen ze met elkaar overweg. De Xp cd heeft ook nog een programma dat je op andere windows versies kunt uitvoeren om een netwerk in te stellen (NETSETUP.EXE 322KB). Als je laptop een netwerkverbinding kan maken met de sitecom dan lukt het.

De veiligheid van je netwerk verkeer is zo sterk als de zwakste schakel. Als je met je 95/98 WEP gebruikt dan moet de Xp computer dat ook gebruiken. Zelfs als de Xp computer met een kabel verbinding maakt, is de veiligheid van je netwerk verkeer ermee zo laag als WEP.

Maar firewall / Av / rechten beschermt inderdaad de inhoud van de computers zelf en het maakt ook flink uit waar je woont.

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
maar dat betekent dat als je laptop is aangesloten op het netwerk, de pc die rechtstreeks verbinding heeft onveilig is, niet de laptop, toch?

computer | ----------- sitecom - - - - - - - | laptop

----- kabel
- - - draadloos
| firewall / av / rechten

(tussen de sitecom en internet zit ook nog een firewall)

Het gedeelte tussen de beidde || is je netwerkverkeer, dat wat je over je netwerk stuurt, dat is even veilig als de zwakste schakel (WEP). De aangesloten computers/laptops worden nog extra beveiligd door firewall etc.

Het gaat dan om de veiligheid van de gegevens die je verstuurd over het netwerk, tussen computers of als je internet.

Als je het netwerk niet gebruikt tussen computers onderling kun je de netwerkfunctionaliteit van de sitecom uitzetten. Dan is het alleen nog een router voor internet, en is de kabel veilig.

Helaas is WEP niet echt veilig: google wep+unsafe.
Nog een goede link: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/3

Vr.Gr. Egel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan