Draadloos netwerk Studentenflat

Status
Niet open voor verdere reacties.

PDAWIILAPTOP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jul 2007
Ik woon in een Studentenflat en we hebben per kamer een ingang voor een UTP kabel voor 100Mbit. We moeten bij het intreden van een kamer een MAC-adres opgeven, met enkel en alleen deze kan je dan vervolgens internet gebruiken. Nu heb ik echter een probleem: Ik heb een PDA, Nintendo Wii en laptop die dolgraag gebruik willen maken van een draadloos netwerk.
Onlangs kocht ik een USB Wifi adapter en probeerde een draadloos netwerk te starten, alles scheen te werken totdat hij bleef hangen op: "Netwerk adres verkrijgen". Ik probeerde vervolgens om te testen een internetverbinding tot stand te brengen op mijn laptop. Ik pakte de UTP kabel en stak hem er in, ook daar begon hij met: "netwerk adres verkrijgen". Nu weet ik dat meerdere mensen in de flats toch wel een draadloos netwerk tot stand kunnen brengen. De meeste gebruiken een Wireless router en veranderen nog het een en ander. Ik heb echter alleen een usb wifi adapter en wil het daarmee proberen...kan dit? ZO niet, hoe moet ik het dan tot stand brengen met een Wireless router? (Stap voor stap graag).

Als zowel de wireless als de wired blijven hangen op "netwerkadres verkrijgen", controleer dan of er wel een DHCP-server op het netwerk actief is.
Zoniet: stel dan een eigen IP adres in.

Als zowel de wireless als de wired blijven hangen op "netwerkadres verkrijgen", controleer dan of er wel een DHCP-server op het netwerk actief is.
Zoniet: stel dan een eigen IP adres in.

Ik weet vrij veel van computers maar bij het hoofdstuk "Netwerk" schiet ik te kort. Zou je het ietwat kunnen toelichten over Hoe en Wat te doen. Het enige wat werkt is dus de wired variant op mijn pc waarvan het mac-adres is doorgegeven bij mijn woningstichting. Alle andere apparaten werken niet.

Laatst bewerkt:
Ik weet vrij veel van c
z021_2.PNG
omputers maar bij het hoofdstuk "Netwerk" schiet ik te kort. Zou je het ietwat kunnen toelichten over Hoe en Wat te doen.

Start
Instellingen
Configuratiescherm
Netwerkverbindingen
Eigenschappen van de actieve verbinding (begin maar met LAN, wired)
Eigenschappen van TCP/IP
* U dient zelf een IP adres te kiezen voor de computer. Dit adres moet uniek zijn in het gebruikte netwerk. Indien dit netwerk via een LAN-to-LAN verbinding in contact komt met een ander netwerk mag het IP adres niet voorkomen in het andere netwerk. Bijvoorbeeld: als het netwerk adressen gebruikt in de 192.168.1.(0-255) reeks is 192.168.1.100 toegestaan, tenzij de computer dit al eerder (automatisch) aan een andere computer heeft gegeven.
* Het IP adres moet liggen in hetzelfde bereik als de rest van het netwerk. In de praktijk betekent dit meestal dat de eerste drie getallen gelijk moeten zijn aan de rest van het netwerk..
* Niet op 0 of 255 eindigen. In veel netwerken is het adres dat op 1 of 254 eindigt het adres van de router zelf, dus dit valt ook te ontraden.
^ ^ informeer dus even bij een medestudent welk IP hij/zij heeft.
De DNS-servers krijg je van de provider.

Ga naar
Start
Uitvoeren
cmd.exe
"ipconfig /all"
Om achter bestaande instellingen te komen bij een ander.

Kan je niet met een medestudent zijn/haar wifi netwerk delen??
Zoniet, koop dan een wifi router, in die router moet je dan het netwerkadres klonen van de pc die wel toegang krijgt. Daarna kan je zelf een wifi netwerkje bouwen over die router.

Op de toegestane pc via start, uitvoeren, cmd, dan intypen ipconfig /all, daar zie je dan ook het macadres van je netwerkkaart, dat adres moet dus in je router gezet worden.
Meestal doe je het alsvolgt: sluit je utp-kabel van je goede pc aan op de router, start het webbased programma en laat de router het macadres automatisch vinden en klonen, dat zou moeten werken.

Kan je niet met een medestudent zijn/haar wifi netwerk delen??
Zoniet, koop dan een wifi router, in die router moet je dan het netwerkadres klonen van de pc die wel toegang krijgt. Daarna kan je zelf een wifi netwerkje bouwen over die router.
Ze hebben in de hele flat een WIFI, begrijp ik eruit.

Er zijn hier dikke muren, een kamer op een andere gang met Wifi kan ik al niet zien met mijn PDA, was laatst door de gang gelopen en hij kon de verbinding pas zien om de hoek. Die USB dingen zijn wel goedkope meuk geloof ik. Ik heb er talloze programma's en onduidelijke handleiding bij. Ik denk dat ik toch maar een degelijke Wireless router ga aanschaffen, daar gaat het ook een stuk makkelijker mee neem ik aan. Enig advies omtrent een degelijk niet al te dure variant? (Ik ga nog even wat dingen proberen, maar anders zet ik mijn USB lekker op Marktplaats en koop ik een Router).

Als je je macadres hebt moeten doorgeven dan veronderstel ik dat de beheerder daar filtert op macadressen, dus een ander apparaat waarvan het macadres niet in de mactabel van de hoofdrouter staat vermeld zal blijven steken op "netwerkadres verkrijgen". Moest het zijn dat dat je gewoon een tweede of derde macadres mag laten toevoegen (moet je daar vragen) kan je op die utp-uitgang in je kamer een draadloos accespoint (50 €) inpluggen zodat je op jou kamer een goed draadloss signaal hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan