Draadloos netwerk traag/valt steeds uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bluedog

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Hallo,

ik heb deze week een nieuw ADSL abonnement genomen via Compuserve. Het betreft ADSL+telefonie, downloadsnelheid 8064 Kb/sec. Bij dit abonnement zat een draadloos modem.

Ik had alles snel aangesloten en goed werkend, maar het draadloze netwerk met mijn laptop wil steeds niet lekker lopen. Dit probleem had ik hiervoor met een draadloos routertje ook al, maar nu is de snelheid nog lager.

Ik zit in dezelfde kamer als het moden, afstand 3 meter. Op het modem staan alle lampjes op groen,ook voor het draadloos netwerk. Op mijn laptop staat ook alles aan, windows kan ook netwerken, inclusief het mijne vinden. Overigens vind ik met Network Stumbler wat meer netwerken. Maar goed, op zich werkt alles dus wel.

Via een LAN kabel is de verbinding prima. Continue de maximale downloadsnelheid van rond de 900 KB/s. Met mijn draadloos netwerk haal ik als ik geluk heb hooguit de helft, maar meestal is het veel lager, soms slechts 50 KB/s, en daarbij valt de verbinding vaak even weg.

Hiervoor gebruikte ik een standaard ADSL modem met een draadloze router. Daarbij had ik ook regelmatig problemen met de verbinding. Ik vermoed dus dat het probleem in mijn software of netwerkkaart op mijn laptop zit. Ik kom er echter niet uit. Ik weet dat een draadloos netwerk langzamer is dan een bedraad netwerk, maar een 54 MB netwerk moet toch makkelijk die maximale downloadsnelheid van 900 KB/s kunnen halen?

Ik heb de router al ingesteld op kanaal 5. Deze werd in mijn omgeving nog niet gebruikt (volgens Net Stumbler)

Wie kan mij helpen?

Hieronder alle gegevens, mocht er iets ontbreken dan hoor ik het graag:
Laptop: HP Paviljon ZD8290EA
Processor: Pentium 4, 3,4 Ghz
1 GB werkgeheugen
Windows XP home edition (origineel) inc. alle updates. Vorige week alles opnieuw geinstalleerd.
Netwerkkaart draadloos: Broadcom 802.11b/g WLAN met laatste drivers
LAN kaart: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
1394 verbinding: 1394-netwerkkaart, geen idee waar deze voor is???
Draadloos modem:Zyxel type P-2602HW-D1A
In de bijlage zie je een plaatje van de modeminstellingen.
Virusscanner + Firewall: McAfee security center 8.0
TCP/IP: automatisch IP adres laten toewijzen en automatisch DNS adres laten toewijzen, DHCP ingeschakeld

Alvast bedankt voor de informatie en de hulp.

Groeten van Bas

Bijlagen

• Modem.JPG
    Modem.JPG
    61,2 KB · Weergaven: 53
1394 verbinding: 1394-netwerkkaart, geen idee waar deze voor is
Dit is je firewireaansluiting

Wat het trage internet betreft kan er spraken zijn van interferentie met een ander draadloos apparaat(ik had zelf erg last van een weerstation)

Verder moet je liefst twee kanalen van andere netwerken afzitten, dus 3 wanneer de buren 5 hebben.

Mogelijk geeft de beveiliging een probleem. Bij sommige adapters/routercombinaties geeft wpa2 vertraging(aldus hp zelf). (even) proberen zonder, wanneer je wpa(2) hebt.

Zelf heb ik ook een hp latop en daar lees ik helaas meer over dat de draadloze verbinding niet stabiel is.
Bij mij hebben bovenstaande maatregelen wel geholpen,maar de snelheid is nog altijd niet constant.
Een andere adapter is natuurlijk een oplossing, maar dan zit je met kosten en altijd een uitsteeksel.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een kanaal gekozen dat vrij is, ook de kanalen eronder en erboven zijn vrij, dus dat zou goed moeten zijn.

Als beveiliging heb ik een WEP-key aangemaakt. Ik heb geen idee wat WPA2 is of hoe ik kan zien of deze aanstaat. (ben een behoorlijke leek op netwerkgebied).

Is het mogelijk en niet te duur om wellicht de interne netwerkkaart op mijn laptop te vervangen voor een beter exemplaar? Anders zal het inderdaad wel een externe kaart worden, want nu heb ik er ook weinig aan...

Overige tips en trucks zijn van harte welkem, en nogmaals bedankt voor de hulp.

Groeten van bas.

WPA is de (veiligere) opvolger van de WEP beveiliging.
WEP zou probleemloos moeten kunnen.
Wat vervangen betreft is het vast de goedkoopste oplossing om extrene adapter te kopen.
Wannner je nog in de garantie zit, is het natuurlijk ook de moeite waard om contact op te nemen met HP.
Het zou uiteindelijk gewoon goed moeten werken.
Maar. zoals je zelf al zegt, even kijken nog of de gouden tip nog komt.
mvg elo

Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost, dus mochten er meer ideeën zijn, dan hoor ik het graag.

Overigens ben ik wel zeer tevreden over de helpdesk van HP. Ik had hen ook een mailtje gestuurd, en ze doen hun best om me te helpen. Ik kreeg zelfs een mailtje toen ik even niet had gereageerd, met het verzoek vooral te vragen als het nog niet was opgelost. Aangezien ik de laptop alweer ruim 2 jaar heb, vind ik dat goede service.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan