draadloos netwerk tussen 2 routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

bisopn

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
ik ben aan het proberen een draadloos netwerk te maken tussen 2 routers.
dit schijnt te kunnen. maar het lukt me niet.
- op de ene router heb ik dhcp-server uitstaan. en op de andere waar de internet ingaat. staat het aan... kanaal heb ik op de zelfde kanaal 6. en nog even niet beveiligt.

als ik een kabel in de draadloze router doe zonder INinternet. kan ik niet op internet komen.... wat en waar moetik nogmeer opletten

Laatst bewerkt:
2 routers

Dus U wilt 2 routers draadloos met elkaar laten zenden.
Of wilt U 2 routers aan elkaar met UTP en die allerbij laten zenden.

Misschien kunt U iets beter beschrijven hoe U het wilt.
:)

In het eerste geval (2 routers met elkaar laten zenden) moet de 2de router een zogeheten 'repeat' mogelijkheid hebben..

Dan functioneert de 2de router als repeater. Niet elke router biedt deze mogelijkheid.

als de routers met elkaar willen zenden moeten ze beiden WDS (wireless distribution system) hebben. Bij deze optie voer je het MAC adres van de andere router en kunnen ze met elkaar communiceren. Bij Linksys routers heb je een soortgelijke optie maar dit heet AP Isolation. nadeel van Linksys is dat deze functie alleen werkt i.c.m. andere Linksys routers en niet met andere merken. als je WDS hebt op de routers moet de DHCP op beiden routers aan staan. In dezelfde IP range, alleen de routers zelf mogen niet hetzelfde IP adres hebben. wees niet bang voor IP conflicten. doordat ze met elkaar communiceren wisselen ze ook routing tabellen met elkaar uit waardoor de kans op conflicten wordt voorkomen

Als je met een kabeltje de routers verbind. moet je vanaf de eerste router, de tweede router een vast IP adres geven. Vervolgens moet je aangeven in de tweede router dat je internet ontvangt van de eerste router dmv invullen van de Gateway (interne IP van de eerste router), Subnet mask (meestal 255.255.255.0), DNS (ook het interne IP van de eerste router) en IP adres (het vaste IP dat je door de eerste router aan de tweede hebt gegeven). Voor alle duidelijkheid DHCP in tweede router moet wel aan staan.

let op. als je de routers via een draadje op elkaar aansluit mag de DHCP niet in dezelfde range zitten ivm de kans op IP conflicten. Het grote nadeel van deze opstelling is dat er in feite 2 netwerken ontstaan wat weer lastig met functies als bestanden delen.

Laatst bewerkt:
let op. als je de routers via een draadje op elkaar aansluit mag de DHCP niet in dezelfde range zitten ivm de kans op IP conflicten. Het grote nadeel van deze opstelling is dat er in feite 2 netwerken ontstaan wat weer lastig met funties als bestanden delen.

Dit is niet helemaal waar:

Geef in de eerste router in dat hij bv. van 192.168.1.1 tot 192.168.1..50 mag uitgeven.
Geef in de tweede router in dat hij bv. van 192.168.1.100 tot 192.168.1.150 mag uitgeven.

Dan heb je geen problemen en maar 1 netwerk.
Je kunt dan ook nog per PC aangeven via welke router ze het netwerk op moeten door de gateway vast in te stellen.

Wds

Draad

WDS kan:D, ik heb het inderdaad ook wel eens gedaan, nu doe ik het met routers aan draad. Van één router staat de DHCP aan, de rest allemaal uit.
Eén nadeel wat ik filnk heb gemerkt aan WDS is dan het verschrikkelijk sloom is met bestanden sharen.:o (Als U veel muren heeft.:rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Dit is niet helemaal waar:

Geef in de eerste router in dat hij bv. van 192.168.1.1 tot 192.168.1..50 mag uitgeven.
Geef in de tweede router in dat hij bv. van 192.168.1.100 tot 192.168.1.150 mag uitgeven.

Dan heb je geen problemen en maar 1 netwerk.
Je kunt dan ook nog per PC aangeven via welke router ze het netwerk op moeten door de gateway vast in te stellen.

WDS

Toen ik het had gedaan, ik had 4 router tussen elkaar, alle routers het Local IP 192.168.1.1 gegeven (was dus ook gateway in het netwerk):)
Werkt perfect, volgens mij is er ook nog een andere manier voor, ik moest namelijk de hele tijd mijn router uit het signaal halen om er in te kunnen.:(

Nee, zo gaat dat niet. Alle routers moeten een apart ip hebben.In jou geval word het dan:

router 1 192.168.1.1 die uitgeeft 192.168.1.2 tot 192.168.1.50
router 2 192.168.1.51 die uitgeeft 192.168.1.52 tot 192.168.1.100
router 3 192.168.1.101 die uitgeeft 192.168.1.102 tot 192.168.1.150
router 4 192.168.1.151 die uitgeeft 192.168.1.152 tot 192.168.1.200

Op deze manier kun je op elke router verschillende PC's hangen. Let er wel op dat de routers 2 t/m 3 dan als gateway router 1 hebben.

router

hmmmm vreemd, bij mij werkt het gewoon hoe dat ik het heb beschreven.:cool:
Oja sorry ik was in het bericht vergeten te zetten dat ik maar van 1 router de DHCP aan had en van de rest niet.
Hij pakt dan gewoon DHCP's van de router die de DHCP's wel aan heeft.
Mijn excuses voor het niet goed uitleggen.:D

Laatst bewerkt:
Werkt perfect, volgens mij is er ook nog een andere manier voor, ik moest namelijk de hele tijd mijn router uit het signaal halen om er in te kunnen.:(

En dit voorkom je dus door elke router een eigen ip te geven binnen je range en dan inderdaad alleen de eerste router met dhcp aan en de rest uit.

routers met kabel verbeinden weet ik al. en daarvoor is niks nodig om het in testellen.
Router krijgt een ip adres van de eerste router die verbonden is met internet. en kan gewoon op internet. die 2e router. alleen zit het (die 2e router) niet in het zelfde netwerk, van die internet verbinding router.

draadloos wilde ik weten of dit lukte, idd 2 routers draadloos met elkaar verbinden...
dat moet dus met wds, en mac adres in de andere router, van de internet verbinding router.

was gewoon benieuwd of dit ging. kan ik als het nodig is dit altijd nog zo maken.

als de routers met elkaar willen zenden moeten ze beiden WDS (wireless distribution system) hebben. Bij deze optie voer je het MAC adres van de andere router en kunnen ze met elkaar communiceren. Bij Linksys routers heb je een soortgelijke optie maar dit heet AP Isolation. nadeel van Linksys is dat deze functie alleen werkt i.c.m. andere Linksys routers en niet met andere merken. als je WDS hebt op de routers moet de DHCP op beiden routers aan staan. In dezelfde IP range, alleen de routers zelf mogen niet hetzelfde IP adres hebben. wees niet bang voor IP conflicten. doordat ze met elkaar communiceren wisselen ze ook routing tabellen met elkaar uit waardoor de kans op conflicten wordt voorkomen

Als je met een kabeltje de routers verbind. moet je vanaf de eerste router, de tweede router een vast IP adres geven. Vervolgens moet je aangeven in de tweede router dat je internet ontvangt van de eerste router dmv invullen van de Gateway (interne IP van de eerste router), Subnet mask (meestal 255.255.255.0), DNS (ook het interne IP van de eerste router) en IP adres (het vaste IP dat je door de eerste router aan de tweede hebt gegeven). Voor alle duidelijkheid DHCP in tweede router moet wel aan staan.

let op. als je de routers via een draadje op elkaar aansluit mag de DHCP niet in dezelfde range zitten ivm de kans op IP conflicten. Het grote nadeel van deze opstelling is dat er in feite 2 netwerken ontstaan wat weer lastig met functies als bestanden delen.

klopt, zo doe ik het ook.

of op de wan (internet) input, maar dan zit het niet in 1 netwerk.

hmmmm vreemd, bij mij werkt het gewoon hoe dat ik het heb beschreven.:cool:
Oja sorry ik was in het bericht vergeten te zetten dat ik maar van 1 router de DHCP aan had en van de rest niet.
Hij pakt dan gewoon DHCP's van de router die de DHCP's wel aan heeft.
Mijn excuses voor het niet goed uitleggen.:D

ik was in de war. als het in de wan gaat kan je niet bij de andere op de netwerkkomen.
als het op 1 van de computer poorten zit wel. maar wel dhcp server uit op de 2e of de 3e router. die niet verbonden is metn internet.

routers met kabel verbeinden weet ik al. en daarvoor is niks nodig om het in testellen.
Router krijgt een ip adres van de eerste router die verbonden is met internet. en kan gewoon op internet. die 2e router. alleen zit het (die 2e router) niet in het zelfde netwerk, van die internet verbinding router.

draadloos wilde ik weten of dit lukte, idd 2 routers draadloos met elkaar verbinden...
dat moet dus met wds, en mac adres in de andere router, van de internet verbinding router.

was gewoon benieuwd of dit ging. kan ik als het nodig is dit altijd nog zo maken.

ik was in de war. als het in de wan gaat kan je niet bij de andere op de netwerkkomen.
als het op 1 van de computer poorten zit wel. maar wel dhcp server uit op de 2e of de 3e router. die niet verbonden is metn internet.

Ja :thumb: ik dacht ook al dat het niet klopte, ik heb hem ook in de één zitten.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan