Draadloos netwerk valt uit bij intens gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

69Kempi

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Hallo,

Wij delen het internet met meerdere mensen in het huis. Nu is het zo dat bij normaal bezoek van websites het internet het prima doet. Alleen als het verkeer wat intenser wordt, zoals youtube en facebook tegelijkertijd met een download, of stream film vanaf 1 computer, de verbinding beëindigd. Het internet stopt er gewoon mee ook al geeft de laptop aan dat er nog wel verbinding is.

Als ik het netwerkcentrum dat laat onderzoeken wat er mis is, geeft hij aan dat de draadloze netwerk adapter opnieuw ingesteld moet worden. Zeer irritant en tijdrovend dat de verbinding er telkens uitvliegt. Nu kan ik nooit een download laten lopen als ik weg ben of als ik voor mijn werk zwaar internet verkeer nodig heb.

Weet iemand een oplossing op dit probleem? Het modem functioneert prima en de router ook.

Alvast bedankt

het is niet zo ongewoon dat de typische consumenten routers er onderdoor gaan bij teveel verkeer. Wat is het merk en type van router? En hoeveel is "meerdere" mensen precies, 3, 4, 5, 10?

Goedenavond 69Kempi,

We hebben, zoals contrazoom aangaf, inderdaad wat meer gegevens benodigd.
- Heeft u als enigste deze problemen?
- Wat voor internet abonnement is er afgesloten?
* Is dit ADSL of kabel?
* Indien dit ADSL is, is hier ook digitale televisie op aangesloten?
* Is de meegeleverde modem/router aangesloten of een alternatief model?
- Hoeveel mensen maken gebruik van het draadloze netwerk?
- Hoe zit het met de bekabeling?
* Bij ADSL, hoever staat het modem vanaf het punt waar het internet binnenkomt (ISRA)?

Om uitleg te geven aan de bovenstaande punten. Het kan aan een heleboel factoren liggen en we moeten toch wat dingen uitsluiten. Zoveel mogelijk antwoord geven op de bovenstaande vragen resulteert in een snellere oplossing.
We wachten de antwoorden af.

Er maken zo'n 11 mensen gebruik van het internet. Alles is destijds aangelegd door UPC.

Beneden komt hij binnen op een Cisco modem (pas nog vervangen) en netgear router. Er zitten nog wel kabels aan het router maar die worden niet meer gebruikt behalve 1 die naar 2e verdieping loopt voor een range versterker. Het is gewoon kabel zonder digitale tv. Iedereen heeft het zelfde probleem maar ook al is er niemand thuis blijft hij erg snel overbelast.

Type abbonement weet ik niet. In iedere geval iets van €50,- en met een speed test haal ik 12mb download en 5 mb upload.

Het kan met verscheidene factoren te maken hebben;
- bekabeling
- cisco router (geeft vaak problemen)
- snelheid internet (prijzen staan op de website van UPC, 50 euro voor alleen internet? Speedtest 12Mb zou betekenen dat je een downloadsnelheid hebt van ongeveer 1 tot 1.5MB p/s en dat kan tegenwoordig snel overbelast raken)

Je zal het eerst in de twee eerste genoemde factoren moeten zoeken, bekabeling en router.
- Laat een meting doen door UPC, ze kunnen dan zien of de signaal waarden in het modem goed zijn. Zo niet dan wordt er kosteloos een monteur aangestuurd als dit probleem bij hun ligt.
- Als de waarden goed zijn, dan sluit je zonder tussenkomst van andere apparatuur de laptop rechtstreeks op de cisco aan. Heb je dan nog hetzelfde probleem?
- Bij de Cisco kan het van alles zijn, configuratie, defect etc.

Welke Cisco is het?
En welke Netgear? is die dual-band en hebben sommige ook een dual-band lan kaart?

Via 192.168.100.1 kun je het modem kijken en indien het een modem/router is die op "bridge" in gezet, is de "radio" dan wel op disabled gezet.

Het is een Netgear RP614 en een Cisco epc3212 die pas vervangen is omdat de adapter doorgebrand was (2 weken terug) maar het probleem is gebleven.

het draadloze deel komt dus alleen van de range extender? Noch de Cisco noch de Netgear hebben wireless. De Netgear gebruik je dan ook als gewone switch hoop ik? Want dat is een DSL router.

Uhm volgens mij niet. Aangezien het signaal bij de Netgear en Cisco een stuk beter is dan op mijn kamer waar de range extender voor hangt (als ik mij niet vergis een Samsung range versterker) Wat je precies bedoelt met switch weet ik niet. Wel dat als de cisco er uit ligt ik geen internet heb omdat hij geen DSL packages krijgt.

Update: het is blijkbaar een NETGEAR WPN824

die Cisco heeft geen draadloos (of Wifi). Die Netgear is al een ouder toestel die "maar" de 802.11g norm ondersteunt (weliswaar met mimo). Als je met 11 mensen daarop werkt, raad ik je ten stelligste aan een nieuwe draadloze accesspoint of router aan te schaffen. Alle huidige toestellen ondersteunen de 802.11n -norm waar theoretische snelheden tot 300 à 450Mbps mogelijk zijn. Reken in de praktijk op een 50 à 100Mbps.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan