Draadloos netwerk -> Wat raden jullie aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarkFeather

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2004
Ik wil binnenkort een draadloos netwerk aanleggen. Het netwerk is puur en alleen bedoeld voor internetten. Er moeten 4 computers op worden aangesloten, 2 normale pc's en 2 laptops.

Ik weet dat ik een router moet hebben, 2 pci-kaarten voor de pc's, maar alleen ben ik nog niet helemaal over uit welke oplossing het beste is voor de laptops, ik twijfel tussen een PCMCIA-kaart of USB.

Wat raden jullie me aan, met betrekking tot:
- De router
- De pc's
- De laptops
en de snelheid van het netwerk.

Het is de bedoeling dat het bereik iets van 30 meter is. Het is de bedoeling dat het netwerk het goed doet, waarvoor het moet doen, namelijk internet op alle computers. En het liefst zo goedkoop mogelijk (maar moet wel werken).

Zelf dacht ik hier aan:
Sweex Wireless Router - 55,- (art.nr. LWAE03)
2x Sweex Wireless PCI Adapter - 25,- (art.nr. LWPE01)
2x Asus WL-103B CardBus - 29,- (art. nr. LWCA03)

Prijzen+artikelnummers zijn van Alternate.nl. Is dit een goede combinatie? Of is het zoals het spreekwoord al zegt: goedkoop is duurkoop? En kan je die router rechtstreeks op de modem van @home aansluiten, of wordt het internet verdeeld via een van de computers? Het moet namelijk zo zijn dat je vanaf elke computer kan internetten, zonder dat een van de andere aanstaat.

Laatst bewerkt:
Sweex is niet mijn merk, maar zal wel werken. Ik raad je aan de PCM of C't van deze maand te kopen, in een van de twee staat een test (of van de vorige maand, moet ik even nakijken, ben echter niet thuis).

Als het voor een bedrijfsnetwerkje is, zou ik vooral naar de beveiliging kijken. De ervaringen van Rijkswaterstaat zijn veelzeggend, daar kon iedereen het netwerk op.

Het voordeel van USB is dat het goedkoper is, het voordeel van een PC-card (PCMCIA) is dat je die kaart in de laptop kunt laten zitten. Een USB-dongle die uitsteekt kan, als je deze vergeet, tot beschadigingen leiden.

Als je een router gebruikt (wireless accesspoint) kun je via elke Pc internetten zonder dat een andere PC aan moet staan.

Het is gewoon voor een studentenhuis. Maar aangezien er boven/naast/onder ons ook studenten wonen, moet de beveiliging wel een beetje werken, het hoeft niet state-of-the-art te zijn, maar ook niet elke idioot met een laptop moet er gebruik van kunnen maken.

Ik denk zelf ook meer aan een PCMIA kaart ipv USB.

Iemand enig ervaring met de SWEEX?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een draadloos netwerk met een draadloze router en op iedere pc een usb adapter (alles van sweex). ik ben er best tevreden over en aansluiten is best gemakkelijk. de pcmcia kaart en de usb adapter waar ik tussen kon kiezen hadden bij mij dezelfde prijs. ik neem aan dat je je router wel rechtstreeks kan aansluiten op je modem van @home (voor de zekerheid natuurlijk aan de verkoper vragen)
of je een bereik van 30 meter haalt.. dat weet ik nog zo net niet. ligt er natuurlijk ook aan of je een magnetron ed. tussen je pc en je router zet ;)

[edit]
ik weet niet veel van beveiliging maar je kunt WEP encryptie enablen in de configuratie van je router en wachtwoord instellen etc. dus ik denk dat het redelijk veilig is.

[/edit]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan