draadloos netwerk - welke hardware ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

leukerdt

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
Hallo
Ik ben een complete leek op het vlak van netwerken doch zou mijn laptop draadloos in huis willen gebruiken, daarom volgende vragen :

1. Op wat moet ik letten bij het kopen van de router ?
2. Idem voor de PCMIA-card ? Zelfde merk als de router?
3. Kan ik ook een USB-card kopen ? Of werkt dat minder goed/krachtig ?
4. Ik heb al een ADSL-modem dus vermoed ik dat ik enkel een router nodig heb. Is het dan zo dat de netwerkkabel die nu naar de laptop gaat dan naar de router gaat (er is immers geen aansluiting meer voor nog een kabel) ?
5. Als ik op reis wil inloggen op een hotspot (of netwerk van een buur dat onbeveiligd is - mag eigenlijk niet maar om een mailtje te sturen zie ik daar niet direct het grote kwaad van) heb ik dan voldoende met die PCMIA-card (of USB-card) ?
6. Ik las ook iets over een ad hoc of peer-to-peer netwerk dat werkt zonder router. Kan je dan gewoon twee computers verbinden met zo een PCMIA of USB-card ? En wat zijn de mogelijkheden dan ? Kunnen beide computers dan mekaars harde schijf "zien", kan de ene computer internetverbinding "aftappen" van de andere ?

Thx

Luc

1. Koop een Netgear
2. Neem een usb key en geen PCMCIA
3. zie 2, hoeft niet van hetzelfde merk te zijn, maar neem een goede
4. De kabel gaat dan van het modem naar de router... je hebt dan nog een kabel [éénmalig] nodig van de router naar de laptop om de router te configureren
5. Ja
6. Als beide computers tot dezelfde "werkgroep" [kun je zo instellen] behoren: ja

Wat voor adsl modem heb je nu (de meeste modems zijn namelijk modem en router,dus kijk uit met wat je gaat kopen) en welke provider heb je ?

- het is een Speedtouch 510v6 modem (modem alleen)
- provider = Euphony

In elk geval bedankt voor de info

Hallo
Volgend op mijn vragen van 08.10 had ik graag het volgende nog geweten :

- wat is het verschil tussen een router en een wireless access point ?
- om met mijn laptop draadloos te surfen heb ik dan voldoende met deze Starterskit voor 54 Mbps draadloos netwerk met router en USB-adapter van D-Link (DWL 922)
http://www.dlink.be/?go=gNTyP9CgrdFO...rqySdL+YsIA9rj

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan