Draadloos printen in thuisnetwerk met zakelijk labtop

Status
Niet open voor verdere reacties.

toinebastings

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jul 2010
Ik heb een labtop van de zaak, hangend in een domein.
Wanneer ik thuis ben maak ik gebruik van mijn draadloos thuisnetwerk (om op internet te komen). Dit werkt prima.
Mijn printer hangt met usb aan mijn deskjet, echter mijn labtop kan deze niet vinden (vind sowieso de deskjet niet). De privé labtop van mijn vrouw (hangende in dezelfde workgroup) werkt wel!

Hoe kan in mijn zakelijk, domein gekoppelde, labtop draadloos laten printen op de deskjet??

Gr. Toine

Je moet zorgen dat je in de zelfde workgroep (MSHOME ?) hangt als die van de dekstop/laptop waar de printer aan hangt

Hoi,

Kijk inderdaad even of alles dezelfde werkgroepnaam heeft.
Misschien moet je ook eens overwegen een netwerkprinter ( WIFI) aan te schaffen of een Router met USB of Printserver.
Zo ben je van het probleem af dat je PC aan moet staan als je vanaf de laptop wil printen. Dan kan je altijd en overal vanuit je huis printen en dat is wel zo makkelijk :thumb:

@Terrarabo en Webstarr:
Het omzetten naar werkgroep is hier dodelijk: De laptop hangt in een Windows domein!
Stel dat het de topic-starter zou lukken, dan hangt de laptop niet meer in het domein!
Dit mag dus NIET gedaan/geprobeerd worden!

@topic-starter: Het is mij niet duidelijk waar de thuisprinter nu aan hangt, dus geeft het nog eens duidelijk aan:
a. Via USB aan dezelfde laptop waar je het over hebt
b. Via USB aan een pc in het netwerk die de printer deelt
c. Via USB aan een printerserver die via het netwerk bereikbaar is
etc.

Je moet toch toegeven dat de beschrijving: "Mijn printer hangt met usb aan mijn deskjet, echter mijn labtop kan deze niet vinden (vind sowieso de deskjet niet)."
volstrekt onduidelijk is over hoe en waar de printer op aangesloten is... :rolleyes:

Tijs.

De printer hangt via usb aan de pc in het netwerk (en is gedeeld).
Het probleem zit hem in de combinatie van domein en workgroup. De labtop moet in het domein blijven hangen anders krijg ik geheid problemen.

Ok, probeer dan het volgende:
1. Achterhaal het ip-adres van de pc waar de printer aan hangt. Op die delende pc:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
2. Gebruik het gevonden ip-adres van 1. om te zien of je dan wél de gedeelde printer kunt zien. Op de zakelijke laptop:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\ip-adres-gevonden-bij-1
dus stel dat de delende pc ip-adres 192.168.1.5 heeft zou het worden:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\192.168.1.5

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
@dnties,

Help mij even verder dan want ik was in de veronderstelling dat een voorwaarde is dat alle systemen dezelfde werkgroepnaam moeten hebben? Zit ik er naast meld mij dat dan even en bied ik mijn excuses aan voor het op het verkeerde spoor zetten van TS.

Ben je het er verder niet mee eens dat een printserver ( eventueel i.c.m. router) en of netwerkprinter eenvoudiger is?

Laatst bewerkt:
@terrarabo: Het moet (strikt genomen) niet nodig zijn om dezelfde werkgroepnaam te hebben, maar het zoekt/bladert wél veel gemakkelijker in je (thuis-)netwerk.
Je begrijpt hopelijk nu dat het aanpassen van-domein-naar-werkgroep geen goed idee is, omdat dat de topic-starter dan grote problemen krijgt in het bedrijfsnetwerk (niet kunnen aanmelden, geen toegang tot programma's/gedeelde mappen etc., geen gecentraliseerd beheer meer mogelijk, ruzie met de systeembeheerder etc.)

Ik ben het met je eens dat een printserver en/of netwerkprinter makkelijker is (want meestal te bereiken via meerdere manieren dan een pc-gedeelde printer (denk aan TCP/IP printing, LPR, IPP etc.), er hoeft geen pc aan te staan om te kunnen printen via het netwerk etc.), maar niet alle printers zijn geschikt om aan te sluiten op een printserver en/of niet alle printers zijn uit te rusten met een netwerkaansluiting. Dit geldt vooral voor all-in-one printers en 'simpele' thuisprinters.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan