Draadloos printen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

elenoyd

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2013
Berichten
7
Hallo,

Sinds ik verhuisd ben naar een andere studentenhuis lukt het me niet om mijn Brother MFC-J4510DW draadloos te installeren.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is;
De installatie vanuit de CD
Een poging tot werken met ip-address en MAC (maar daar weet ik niet alles vanaf)

De testpagina drukt hij moeiteloos af.
Maar zodra ik wil printen vanuit Word geeft hij aan; fout bij het printen.

Ik heb de volgende gegevens op papier staan:
MAC
ip address
Subnet mask
Gateway

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
Ps. het is me wel gelukt om in de router in te loggen, mocht dat helpen

B.v.d.
 
1. Al gecontroleerd (Configuratiescherm -> Apparaten en printers) of de Brother toch wel als standaardprinter staat ingesteld?
2. Lukt afdrukken met een vaste verbinding wel? Indien ja, dan heeft het probleem met de draadloze verbinding te maken. Hierboven heeft men je al naar de juiste webpagina's verwezen. Het is vaak nodig om een printer een vast ip-adres toe te wijzen om de verbinding tussen printer en computer niet te verliezen.
 
Gegeven dat je wel op de printer kunt inloggen geeft aan dat je pc/laptop en de printer netjes in hetzelfde netwerk zitten.
Wat ik zou verwachten is dat je de "Eigenschappen van printer" moet opvragen in Apparaten en printers, naar tabblad Poorten gaan en daar Poort configureren kiezen.
Hopelijk staat daar een ip-adres in, dat je dan moet aanpassen naar het ip-adres dat je nu van de printer hebt.

Tijs.
 
Update

Bedankt voor de bovengenoemde reacties.

Ik ben aan de slag gegaan met de WPS verbinding.
WLAN repport resultaat connection: OK
Daarna ben ik de software opnieuw gaan installeren, en daar loop ik nu in vast.

Bij de installatie wizard kan hij de Brother printer niet vinden 'in de lijst'.

Groet, Roel
 
Waarom doe je niet gewoon wat ik schrijf?

Tijs.
 
Update

Hoi Thijs,

Jou manier heb ik toegepast.
Helaas geen resultaat.

De printer geeft aan 'offline' te staan.

Groet.
 
a. Geef een stukje foto van hoe de ip-instellingen van de printer er nu uitziet. Dus druk een nieuwe instellingenpagina af en fotografeer het ip-adres instellingen.
b. Geef een schermafdruk van het Poorten gedeelte van de printer en ook eentje van wat er te zien is als je "Poort configureren" hebt gekozen op de poort waar een vinkje bij staat.
c. Rechtsklik op de printer, ga naar "Afdruktaken weergeven", kies Printers uit het menu (evt. even kort de Alt-toets indrukken om het menu te zien) en kijk of er de keuze staat "Printer offline gebruiken" en zo ja, of die aangevinkt is.
d. Check in services.msc of de Print Spooler service wel gestart is.

Tijs.
 
Dag Tijs,

In de bijlage de screenshots.
Ik heb gekeken voor de Print Spooler service, maar mijn Brother printer staat daar niet tussen?
De drivers zijn naar mijn weten wel geinstalleerd.

Printer staat niet offline.

Printer IP is 192.168.001.196

Groet
 

Bijlagen

  • Poort.png
    Poort.png
    24 KB · Weergaven: 52
  • Poort1.png
    Poort1.png
    11,2 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Ok, een paar dingen:
a. De Print Spooler service is voor alle printers op je systeem, niet alleen voor de Brother.
Check gewoon of die service nu als Gestart staat.
b. M.b.t. de Poort-instellingen:
- Begin met het ip-adres in het tweede invulvakje te veranderen van 192.168.001.196 naar 192.168.1.196
Werkt het dan nog niet, test de volgende scenario's individueel:
- Zet "SNMP-status ingeschakeld" uit.
- Zet het om van LPR naar RAW (daarmee verandert ook de poort van 515 naar 9100, overigens).
- Werkt het dan nog niet, dan in tabblad Geavanceerd de optie "Geavanceerde afdrukopties gebruiken" uitzetten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
A. Printer spooler staat aan.
B. - Ipadres aangepast
- SNMP uitgezet. Hierdoor staat de printer wel online. Echter geeft deze een foutmelding dat hij een document niet kan printen.
- LPR naar RAW omgezet. Hetzelfde probleem (printer geeft nu weer offline te staan)
- Geavanceerde afdrukopties uitgezet. Printer geeft foutmelding offline te staan.

Bovenstaande is individueel uitgevoerd.

Groet
 
Ok, dus met LPR en SNMP status uitgeschakeld komt hij wel online.
Doe het volgende:
Verwijder alle printopdrachten die evt. nog in de wachtrij staan voor de printer. Doe dat ook voor alle andere printers die je evt. nog hebt staan in Windows.
Zet de poort-instelling weer om naar LPR, gebruik je eigen schermafdruk daaromtrent uit posting #10 om de instellingen m.b.t. LPR wachtrij etc. weer goed te zetten. Natuurlijk SNMP status uit laten staan.
Zet/laat die geavanceerde afdruktopties uit.
Kijk of het werkt. Indien niet, probeer dan nog het volgende erbij:
Zet in tabblad Poorten het vinkje uit bij "Ondersteuning in 2 richtingen inschakelen"

Tijs.
 
Dag Tijs,

Je opdrachten zijn uitgevoerd.
Het vinkje bij 'Ondersteuning in 2 richtingen' kan niet uit of aan gezet worden. Deze staat standaard uit.

Verder helaas geen resultaat.

Groet
 
Wat bleek aan de hand:
De printer was wel verbonden met het juiste wifi netwerk, maar had vanuit de vorige lokatie een vast ip-adres, namelijk 192.168.1.196
Het wifi netwerk van elenoyd gebruikt echter de 192.168.0.x ip-reeks.

Nadat elenoyd de printer op DHCP had gezet, kreeg die als ip-adres 192.168.0.101 van de router, dus we hebben een TCP/IP poort gemaakt met dat ip-adres en de printer met die poort verbonden.
Daarna werkte het.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden die gegeven zijn, en uiteindelijk bedankt Tijs, voor de hulp op afstand.

Mijn printer doet het weer ;)

Groet, Roel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan