Draadloos printen werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2008
Hallo,

Het volgende probleem doet zich voor:
Ik heb een netwerk met 5 computers (bekabeld)
En een draadloze laptop.
Alle computers kunnen onafhankelijk van elkaar internetten en printen. Tenminste tot nu toe. :confused: Alleen het draadloos printen met de laptop werkt helaas niet meer.

Actie's tot nu toe gedaan:
Laptop geformatteerd (NTFS), Windows XP Pro geinstalleerd, SP 2 geinstalleerd, IPX protocol geinstalleerd, Printerserver (Sweex) geinstalleerd, Printerdriver geinstalleerd (Canon Primax IP 4000).
Er is wel verbinding met de printerserver, maar als ik een testpagina wil afdrukken krijg ik alleen maar rechtsonderin op de Taakbalk de tekstballon te zien met de melding dat deze pagina niet afgedrukt kan worden.
Verder geen foutmeldingen.
In het verleden heeft het altijd perfect gewerkt, had nooit problemen hiermee.
Als ik de laptop met een kabel aansluit op de router dan kan ik wel printen.

Wie wil mij proberen te helpen met dit probleem.

Heb je een TCP/IP poort aangemaakt voor de printer?

groeten,

Webster18

Nee, ik heb het IPX protocol toegevoegd. De printerserver heeft dit IPX protocol nodig, anders werkt het niet.

Verbinding met de printserver is ok , zeg je. Ik neem aan dat je hebt kunnen pingen naar het IP adres van je printserver.
Ik neem ook aan dat je Sweex vrij oud is, anders begrijp ik niet waarom je niet via TCP/IP gaat.

Het feit dat je wel met draad kan printen, zou erop kunnen wijzen dat de beveiliging er voor iets tussen zit. Zet de wireless beveiliging (WEP, WPA) eens af en probeer dan nog eens.

groeten,

Webster18

De printerserver is al wat jaartjes oud ja, pingen gaat niet. Maar met de computer die met een draad is verbonden en waar het printen wel werkt kan ik ook niet pingen.
Beveiliging van de router aan of uit heeft geen resultaat.

ipconfig.jpg

Misschien heb ik zelf wat gevonden. Wie kan mij vertellen wat er bedoelt wordt met de regel tekst bij de rode pijl?
Ik heb het zelf nog nooit gezien.
Als ik deze regel lees, is mijn eerste gedachte dat de netwerkkaart niet is aangesloten, dat kan natuurlijk niet want ik kan wel internetten en e-mailen.

Je hebt in de computer zowel een LAN kaart als een wireless adapter zitten.
De boodschap die je ziet betekent gewoon dat je via wireless bent verbonden en niet met een kabel.

Als je de computer met een kabel verbindt, zal je net het omgekeerde zien, nl. een IP adres bij de LAN adapter en de melding "medium ontkoppeld" bij de wireless adapter.

groeten,

Webster18

Hoe is je printserver eigenlijk op het netwerk aangesloten. Zit hij met een kabel aan de router verbonden?

groeten,

Webster18

Je hebt in de computer zowel een LAN kaart als een wireless adapter zitten.
De boodschap die je ziet betekent gewoon dat je via wireless bent verbonden en niet met een kabel.

Als je de computer met een kabel verbindt, zal je net het omgekeerde zien, nl. een IP adres bij de LAN adapter en de melding "medium ontkoppeld" bij de wireless adapter.

groeten,

Webster18

ok dit is duidelijk, bedankt want deze wist ik niet.

:confused:Is er nog iemand met tips/truuks om toch draadloos te kunnen printen?????

Hallo,

Het volgende probleem doet zich voor:
Ik heb een netwerk met 5 computers (bekabeld)
En een draadloze laptop.
Alle computers kunnen onafhankelijk van elkaar internetten en printen. Tenminste tot nu toe. :confused: Alleen het draadloos printen met de laptop werkt helaas niet meer.

Actie's tot nu toe gedaan:
Laptop geformatteerd (NTFS), Windows XP Pro geinstalleerd, SP 2 geinstalleerd, IPX protocol geinstalleerd, Printerserver (Sweex) geinstalleerd, Printerdriver geinstalleerd (Canon Primax IP 4000).
Er is wel verbinding met de printerserver, maar als ik een testpagina wil afdrukken krijg ik alleen maar rechtsonderin op de Taakbalk de tekstballon te zien met de melding dat deze pagina niet afgedrukt kan worden.
Verder geen foutmeldingen.
In het verleden heeft het altijd perfect gewerkt, had nooit problemen hiermee.
Als ik de laptop met een kabel aansluit op de router dan kan ik wel printen.

Wie wil mij proberen te helpen met dit probleem.

Hoi Opa Aart,

Check eens of de draadloze netwerkadapter in de laptop het IPX/SPX protocol wel ondersteunt en meer specifiek de interface tussen layer 3 en layer 2.

Ga naar je netwerkverbindingen en selecteer je draadloze verbinding. Klik rechts en kies eigenschappen.Onder de tab Algemeen klik je op instaleren of toevoegen (ik heb een Engelse XP versie)

Kies protocol en check in de lijst of het IPX/SPX protocol wordt ondersteund.
Indien niet, heb je de oorzaak van het probleem gevonden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan