Draadloos printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lupot

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2002
Ik heb hier een draadloos netwerk met een Linksys ADSL router (draadloos). Nu heb ik ook een oudere SMC router met een printerpoort, normaal als ik die router gebruik en ik installeer de software van SMC kan ik via de poortinstellingen (PRT mate) de aangesloten printer bereiken en printen. Nu wil ik die SMC router achter de Linksys router hangen met een netwerkkabel en op de SMC de printer aansluiten.
Ik krijg het echter niet aan de praat. Dus ik ga van de Linksys Lan aansluiting naar de SMC Wan aansluiting. Waar kan mijn probleem zitten?

Waarschijnlijk in de instellingen van de Linksys en de SMC. Als je de SMC enkel wil gebruiken om je printer aan te sturen, kan je best de routerfuncte uitzetten.
Wat zijn de IP-adressen die de Linksys en de SMC krijgen?
Staat de Linksys als DHCP host?

De standard ip zijn 192.168.1.1 voor de linksys en 192.168.123.254 voor de SMC, de Linksys staat als DHCP server.

OK, om deze configuratie te laten werken moet je de SMC als access point instellen (dus de router functie afzetten).
De IP adressen die je hebt doorgegeven zijn (neem ik aan) de LAN adressen van de beide routers.

De Linksys geeft adressen in de 192.168.1.xxx range. De SMC zou dus aan de WAN zijde een IP adres in die range moeten hebben. De DHCP van de SMC moet af staan.

Haal de SMC van het netwerk en sluit je PC aan met een kabel. Geef je netwerkkaart een vast IP adres in de range 192.168.123.XXX en probeer in de setup van de SMC te komen.
Indien gelukt, je netwerkkaart opnieuw op "automatisch IP adres krijgen" zetten en de SMC een vast IP adres geven in de 192.168.1.XXX range.

Daarna zou het moeten werken.

Heb de SMC nu een adres gegeven 192.168.1.254. Aangesloten met netwerkkabel aan de draadloze router (van Lan naar WAN) en DHCP uitgeschakeld. Helaas werkt dit niet, bijkomend probleem is dat ik nu niet meer in de setup van de SMC raak... normaal zou ik er toch moeten in geraken via dat nieuwe IP adres?

Zeker dat de SMC het nieuw IPadres heeft aangenomen?
Wat is het IP adres van je PC?
En wat als je de voorbije handelingen herhaalt, SMC van het netwerk halen, enkel je PC erop aansluiten en dan IPadres 192.168.1.254. Lukt dat? Indien niet, lukt het dan op het oude adres 192.168.123.254 (je PC moet je dan wel weer manueel een 192.168.123.XXX adres geven).

Je PC is draadloos op de linksys aangesloten neem ik aan?

Vreemd. Kijk eens in de linksys onder de tab status>local network>DHCP client table
In deze tabel zou je normaal het IP-adres van de SMC moeten terugvinden.

Indien dit niet werkt, SMC van de stroom halen of resetten (moet ergens een knopje op staan).
De SMC komt dan terug in de fabrieksinstellingen.

Laatst bewerkt:
Vreemd. Kijk eens in de linksys onder de tab status>local network>DHCP client table
In deze tabel zou je normaal het IP-adres van de SMC moeten terugvinden.

Indien dit niet werkt, SMC van de stroom halen of resetten (moet ergens een knopje op staan).
De SMC komt dan terug in de fabrieksinstellingen.

Vind hem daar ook niet terug, en een reset knopje staat er ook al niet op.... vrees dat ik vast zit..... misschien ben je met het type iets SMC SMC7004BR

Normaal bevindt zich achteraan een klein gaatje. Steek hierin een paperclip en druk aan gedurende ongeveer 15sec. Haal dan de stroom van de router, nog steeds de paperclip aangerukt houoden. Laat dit zo voor 15 sec. Steek vervolgens opnieuw de stroom in, nog steeds met de paperclip erin. Na 15 sec gaan de leds vooraan flashen, teken dat de reset goed gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan