Draadloze modem verbinden met draadloze router

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammy14

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2006
Dag

Sinds enkele dagen hebben ze hier thuis digitale tv van telenet laten installeren. Mijn gewone modem is vervangen door een draadloze modem waaraan enkele decoders zijn aangesloten. Doordat er ook een decoder op mijn kamer kwam moest ik de utp kabel die normaal in mijn printer zat, opofferen voor de decoder. De draadloze router (D-link DIR-655) die ik eerst had aangesloten aan mijn vorige modem was door de nieuwe draadloze modem niet meer nodig.

Nu heb ik mijn printer beneden gezet, waar wel nog een utp kabel vrij is(die aan de nieuwe modem is gekoppeld). Maar daar staat ook nog een pc waar een utp kabel in moet. Dus ik dacht mijn D-link router daar te plaatsen en verbinding te maken met mijn modem, zodat ik terug 4 uitgangen heb voor utp kabels(en een 2de netwerk).

Maar de router met de modem verbinden leek niet zo makkelijk te zijn. Ik had alles geïnstalleerd en ik had 2 netwerken, maar op het netwerk van men router kan ik geen verbinding maken met het internet, enkel lokaal. Nu zal er waarschijnlijk wel iets moeten veranderen in de instellingen van de router maar ik weet niet wat..

Ik hoop dat iemand het begrijpt want het is eigenlijk redelijk ingewikkeld :confused: . Ik heb geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Alle hulp is welkom en alvast bedankt!

Je praat over een modem maar is het dat wel of het het een modem/router ?

Volgens mij moet je de Dlink instelllen als een accespoint.
In je Dlink configuratie kun je ergens een Static IP opgeven, geef hier een vrij IP adres op in dezelfde range als die van je nieuwe modem/router.
(De 2 routers hebben nu denk ik 2 verschillende IP ranges vandaar dattie ze ziet als 2 netwerken).

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ja ik heb het wel degelijk over een router en modem appart. Maar ik dacht de router niet als accespoint te gebruiken maar gewoon te verbinden met de modem via een utp kabel en zo een 2de netwerk te creëren(met een ander draadloos kanaal natuurlijk) of is dat niet mogelijk?
Indien het niet mogelijk is, hoe kan ik dan die statische IP range vinden van die modem?

OK, je hebt dus een modem en een Dlink router.

Hoe laat je de router verbinden met het modem ?
welke (IP) instellingen voer je in in de router ?
Ergens in je router moet je kiezen voor Dynamic IP (DHCP) en niet voor Static IP.
(ervan uitgaande dat je geen vast IP adres hebt gekregen van je provider)

Je hebt de UTP kabel in het internet poortje in je router gestopt neem ik aan, want dat ik OK.

(Stuur eventueel wat screenshotjes van de config pagina's van je Dlink router)

Misschien heb je nog iets aan deze link.
(Met name pag. 1 t/m 3)

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Dag Marcel

Ik verbind mijn router met de modem d.m.v een utp kabel, die ik in het internetpoortje steek zoals je zei. De ip instellingen staan ook op dynamisch. Maar mijn modem werkt ook als (draadloze)router, misschien schuilt daar het probleem? Kan ik misschien beter mijn D-link router instellen als accespoint, maar dan kan ik mijn printer misschien niet aansluiten op de router?

Greetz!

Dag Marcel

Ik verbind mijn router met de modem d.m.v een utp kabel, die ik in het internetpoortje steek zoals je zei. De ip instellingen staan ook op dynamisch. Maar mijn modem werkt ook als (draadloze)router, misschien schuilt daar het probleem? Kan ik misschien beter mijn D-link router instellen als accespoint, maar dan kan ik mijn printer misschien niet aansluiten op de router?

Dat is dus precies wat ik eerder bedoelde met de vraag of het een modem of een router is, in jouw geval is het dus inderdaad een router.
Je zal dus je Dlink in moeten stellen als een accesspoint met een ipadres in de range van je andere router(modem)

heb je een beetje verstand van IP adressen/Statische IP's/Dynamische IP's ?
Weet je bijv. hoe je kan zien wat de IP-range of IP-adres is van je router/modem ?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ja, mijn IP adres van de modem(laat ik het zo noemen om verwarring met de D-link router te voorkomen) heb ik. Ik weet wel niet juist hoe ik die D-link router moet instellen als accespoint. Maar als ik hem zo instel, kan ik dan nog gebruik maken van de LAN poorten van de router of is een accespoint enkel draadloos?

Alvast bedankt!

hetzelfde, kan dat?

Ja, dat adres is redelijk "standaard" voor een router... maar dat is ook jouw probleem: een "IP conflict" ... geef de tweede router een ander adres, bijvoorbeeld 192.168.2.1 en dan zal het mogelijk beter werken.

Ok, dacht het al, maar hoe verander ik het ip-adres van de 2de router dan?

Greetz!

open je browser en typ in de adresbalk http://192.168.0.1
Nu kom je in het configuratiemenu van je router.
Als je er nooit iets aan gedaan hebt is je inlog: admin en laat je wachtwoord leeg.

Je moet wel zorgen dattie alleen aan je pc is gekoppelt omdat je nu nog steeds een IP conflict hebt.
Dus hij mag niet meer verbonden zijn met je 1e router.
Koppel hem gewoon met een UTP kabel aan je pc.

Als dit niet werkt moet je even (tijdelijk) het IP adres van je pc netwerkkaart veranderen naar bijv. 192.168.0.2.

Wanneer je je routers IP adres hebt veranderd naar bijv 192.168.2.1 en je hebt op save settings gedrukt dan kun je alleen nog in je router komen door in je adresbalk http://192.168.2.1 te typen.

HIER heb je ook nog een link naar de handleiding van je router.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Het was eigenlijk een stomme fout van mij, maar dankzij jullie hulp is het gelukt!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan