draadloze netwerken verdringen die van mij

Status
Niet open voor verdere reacties.

ermeel

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Malle toestand, ik weet geen oplossing.
Bij een kennis die via UPC Technicolor router bedraad zowel als draadloze verbinding heeft.
Probleem zit 'm bij de draadloze verbinding.

Zijn netwerknaam en ww komt overeen met de gegevens aan de onderzijde van deze router.

Als ik internet op ga en via Draadloze Netwerken kijk via welk netwerk dat gebeurd floepen er steeds wisselende netwerken langs.
Het is in het centrum van Amsterdam dus veel passeert dat in bereik ligt.
Het lukt me niet om deze 'foute' te verwijderen, ja, maar niet voorgoed. Ze komen weer terug.

Inloggen bijvoorbeeld via 192.168.0.1 in de router brengt me naar een standaard KPN site....!!

De bescherming van die router is natuurlijk niet voldoende, dus dat zullen we wijzigen.
Buiten het feit dat z'n admin/admin inlog nooit is gewijzigd is de beveiliging WPA2 Personal.
Windows Vista.

We hebben min of meer besloten de laptop (Acer Aspire M7220) binnenkort weer volledig van zero af aan in te richten.

Maar als iemand een idee heeft sowieso wat hier aan de hand is, dan hoor ik het graag.
Ik lees wel over UPC hotspots maar heb geen idee of hij daar ongewild voor open staat (ikzelf heb dat afgewezen en ken in het geheel het probleem niet wat hij heeft).

Dank voor jullie aandacht
robert

Hoezo verbind je automatisch met netwerken die niet beveiligd zijn? Ik vermoed dat dáár het probleem in zit.
Standaard wordt er niet met netwerken verbonden zonder dat je zelf aangeeft ermee te willen verbinden. Ik ken 1 uitzondering, zie citaat:
Are you using an Intel Wireless Adapter? If so your wireless adapter has been set to connect to free hotspot automatically. To disable, open Intel PROSet/Wireless Tools (you can do that by searching it on your start menu), under "Intel Wifi Hotspot Assistant" click "Settings" and untick "Automatically Connect to Free Wifi hotspots"

Heb je een netwerk met een generieke naam waar je ooit wél actief een verbinding mee hebt gemaakt en er is weer een (ander) netwerk maar met dezelfde naam in bereik, dan wordt daar ook mee (geprobeerd) te verbinden. Stel voor je eigen Wifi netwerk een SSID/naam in die onder normale omstandigheden niet (ook) door anderen wordt uitgezonden. Natuurlijk een naam kiezen die niet meteen op jou herleidbaar is, zoals (voorbeeld): Wifi148023

Verder is WPA2 personal prima, vooropgesteld dat de wifi toegangscode niet te kort is en niet alleen uit letters en cijfers bestaat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je Tijs.

Donderdag heb ik afgespoken en ga ik je tips na.
Zeker dat verhaal over Intel lijkt me interessant omdat ik me herinner zoiets op de laptop voorbij 'te hebben zien komen'.

De SSID naam is de oorspronkelijke naam zoals onder de Router vermeld, dus iets als UPC1234567. Het wachtwoord -staat ook onder de router- heb ik al veranderd (letters, tekens, cijfers).

Als ik dus op dat betreffende UPC netwerk wilde inloggen kreeg ik KPN-nogwat, Schouwburg, en nog vele andere inderdaad onbeveiligde netwerken.
De laptop verkoos verbinding te maken met KPN-nogwat (ik weet niet meer precies wat daar achter stond in de naam), soms met een ander enz.
Als ik corrigeerde en de laptop verbinding liet maken met mijn eigen UPC1234567 netwerk duurde dat soms kort, soms lang maar áls er verbinding was was dat met een van de andere genoemde netwerken.

Bij draadloze netwerken stonden er trouwens wel 50.

Als ik donderdag ter plaatse ben zal ik je tips nagaan.
Lukt het niet dan start ik met Vista opnieuw installeren en opnieuw verbinding op zetten / netwerk maken.

Ik herinner me nu dat het Netwerk bij al die ongewenste verbindingen op Openbaar stond. Dat dus veranderd naar Particulier.
Dan kreeg je de vreemde situatie dat de netwerk naam wel die UPC1234567 was, maar dat er verbinding werd gemaakt via KPN-nogwat netwerk.

Ik laat snel resultaat weten. Dank
Robert

Je kunt per netwerk het afzetten dat je ermee wilt verbinden: Open Netwerkcentrum, kies "Draadloze netwerken beheren" (of zoiets, staat in de linkermarge van Netwerkcentrum).
Rechtsklik op elke vermelde verbinding individueel waar je géén verbinding meer mee wilt maken en kies Eigenschappen. Vink uit "Automatisch verbinding maken met dit netwerk in bereik is" en klik op OK. Zoals gezegd voor elke netwerk doen wat er staat, behalve voor het wifi netwerk waar je wél automatisch verbinding mee wilt maken (in jouw geval moet dus UPCxxxxxxxx met rust gelaten worden).

En het is juist oliedom om bij die ongewenste verbindingen het type op Particulier te zetten, want dat is juist minder beveiligd (qua firewall-beveiliging etc.) dan als je Openbaar zou kiezen!
Alleen je eigen netwerk mag op "Particulier", alle andere netwerken (tenzij bij goede vriend, op kantoor etc.) moeten op Openbaar!

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tip top Tijs, ga ik allemaal doen!

Correctie van mijn kant: mijn vriend zijn verbinding op Particulier gezet, niet de andere!

Helaas kan ik niet eerder dan donderdag aan de slag, zou eea graag nu al in de praktijk brengen.
robert

Maakt niets uit, we horen het wel ergens einde van de week. :)

Tijs.

Vandaag de gelegenheid gehad om alle niet gewenste netwerken op hand ipv automatisch te zetten. Dan hielp!
Overigens maakt deze Acer gebruik van 'die uitzondering' van die Intel automatisch verbinden situatie. Dat kon ik nergens ongedaan krijgen, maar door eerst vermelde oplossing is het in orde.

Nu ziet de printer de router niet in het netwerk dus dat moet ik nog oplossen.

Maar voor dit : hartelijk dank! (Tijs)

robert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan