Draadloze netwerkverbinding heeft geen geldige IP-configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariekebotman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2014
Hallo

ik heb een ASUS EeePC, en heb sinds een tijdje een probleem met het wifi netwerk hier thuis. Andere computers/apparaten kunnen er gewoon gebruik van maken, maar met de ASUS krijg ik geen verbinding. Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat er geen geldige IP-configuratie is, en heb al geprobeerd dit op te lossen met ipconfig/release en ipconfig/renew maar dat heeft niet geholpen. DHCP is ingeschakeld (onder draadloos LAN-adapter voor draadloze netwerkverbinding), maar het automatisch geconf. IPv4 adres begint met 169.254, en via andere fora heb ik geleerd dat daar het probleem ligt? Maar hoe los ik dit op?
De opdracht ipconfig/all geeft dit:
Tunneladapter voor isatap:
medium ontkoppeld, DHCP uitgeschakeld, fysiek adres 000000xxx, autom. config. ingeschakeld
hetzelfde voor tunnel adapter voor teredo tunneling pseudo interface.

Dingen als router opnieuw instellen etc heb ik al geprobeerd, en voor de rest ondervind ik dus geen problemen met de WIFI thuis. Op de meeste andere plekken doen de ASUS het wel met internet, maar op één andere plek heb ik hetzelfde probleem gehad. Kan iemand mij hiermee verder helpen? Zou erg fijn zijn! Mocht er nog meer informatie nodig zijn hoor ik het graag.
Bedankt,

Hartelijke groet,
Marieke

Laatst bewerkt:
2 stappen (in deze volgorde, check na elke stap of het probleem is opgelost):
a. Log in op je draadloze router, en kijk na of misschien de MAC filter beveiligingsoptie hebt ingesteld. Daar moeten dan MAC adressen instaan die er uit zien als (voorbeeld):
F4-B7-E2-C8-B8-FD
of
F4:B7:E2:C8:B8:FD
of
F4B7E2C8B8FD
of
f4b7e2c8B8fd

Staat MAC filtering aan, zet die gewoon uit en sla het op, want MAC filtering is een magere beveiligingsmaatregel waar je meer 'last' van hebt dan enig (beveiligings-)voordeel.
NB: Vergis je niet, het gaat over MAC filtering. Het gaat dus niet over de DHCP Lease table waar ook MAC adressen in staan!
b. Haal op de Eeeepc in Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) onder Netwerkadapters de wifi adapter weg (=klik er 1x op en druk op de DEL toets). Niet het vinkje zetten bij dat ook de stuurprogramma's verwijderd moeten worden!
Hetstart de Eeeepc, de netwerkadapter wordt automatisch weer toegevoegd.
Maak weer verbinding met jouw wifi netwerk.
Kijk of die dan wél een (geldig) ip-adres krijgt toegewezen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

bedankt voor je reactie! Ik snap alleen nog niet helemaal wat je bedoelt met de MAC filter uitzetten (waar vind ik dit? Ik ben een beetje een digibeet). De tweede stap die je noemt heb ik eerder al een keer uitgevoerd, mocht niet baten. Heb zelfs al een keer de hele computer teruggezet naar fabrieksinstellingen, en het probleem bestaat nog steeds. Nog andere ideeën om ervoor te zorgen dat mijn computer weer een geldige ipconfiguratie krijgt?
Dank!

Groetjes,
Marieke

Als je niet weet wat MAC filtering is, dan zal het wel niet zijn ingesteld op je draadloze router. Waar het te vinden is is per router verschillend, dus daarvoor zou ik het merk + type router moeten weten.

Ik kan nóg een reden bedenken waarom je geen ip-adres krijgt via DHCP van je router: De DHCP leases zijn uitgeput. Dit kan bijv. gebeuren als er een oneindige lease tijd staat ingesteld en er ondertussen zoveel apparaten voorbij zijn gekomen dat jouw apparaat uit de lease-pool niets meer kan krijgen.
Dit probleem zou opgelost moeten zijn met een herstart van je draadloze router, dus probeer dat eens: De draadloze router waar je mee verbindt van de stroom halen, even wachten, en dan de stroom er weer op. Wacht totdat die helemaal is opgestart en dan je Eeeepc herstarten. Mogelijk levert dit wat op.

Andere optie die mogelijk wat oplevert is een nieuwere driver, maar dan moeten we weten:
a. Welke versie Windows draait op de Eeepc en is dat een 64-bit of 32-bit versie (ik vermoed een 32-bit versie, dus als je dat niet weet dan gaan we daar vanuit).
b. Welke wifi adapter staat vermeld in Apparaatbeheer, onder Netwerkadapters?
c. Welke Eeeepc heb je precies? Er zijn meerdere types van, vandaar.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan