Draadloze printer houdt verbinding met laptop niet vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

reef66

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2012
Berichten
133
Ik heb een HP Photosmart 7200 series die ik draadloos met mijn "netwerk" heb verbonden. Wij hebben hier 2 laptops, waarvan er 1 bekabeld internet heeft en de andere via wifi. Deze laptop heeft elke keer problemen met de verbinding met de printer. Ik moet hem dan uit het systeem verwijderen, vervolgens wordt hij bij het installeren niet gevonden en lukt het me pas na heel veel zoekwerk om hem weer geïnstalleerd te krijgen. Een dag later heb ik hetzelfde probleem weer!
Wat mij vandaag opviel, toen er weer een printopdracht niet lukte (fout-afdrukken), dat er achter het ip-adres een _2 stond. Dat lijkt me niet goed...
Als ik onder instellingen"" bij printers kijk, zie ik ook 2 printers staan: HP Photosmart C7200 series en HP Photosmart C7200 series (kopie 1)...
 
Ik heb een draadloze printer in huis en alle apparaten vinden deze printer. (ik werk wel met Linux)
Ik heb alleen mijn draadloze printer een vast ipadres gegeven in het modem/router van mijn provider.

Als je op de ene laptop die problemen heeft alle printers die hij heeft, eerst eens verwijderd (ook de configuratie daarvan, dus overal verwijderen waar maar kan) en daarna de hp printer weer opzoekt via het netwerk, nadat je dus een vast ipadres hebt gegeven, moet het toch goed komen zou ik zeggen.
 
Had iets duidelijker gekund, die startposting:
a. Begrijp ik goed dat er maar 1 laptop met het probleem is? En dat dat degene is met een wifi verbinding?
b. Is de wifi verbinding van die laptop wel stabiel?
c. Conform wat femke98 al schreef: Een vast ip-adres instellen op de printer (eentje die 'vrij is' en (dus) zeker niet het ip-adres van de router is en niet valt in de DHCP reeks van je router ) is het handigste, want dan kun je een TCP/IP poort gebruiken om verbinding te maken met de printer.

De reden dat er nu een tweede poort bestaat met een _2 er achter is dat je blijkbaar hetzelfde ip-adres voor de printer opnieuw hebt toegevoegd als TCP/IP poort. Dat kan verder geen kwaad, maar is niet nodig (je kunt gewoon de originele TCP/IP poort hergebruiken).

Dan over een mogelijke oplossing:
a. Dat de wifi verbinding van de laptop stabiel moet zijn spreekt vanzelf. Is dat niet het geval, dan moet je daar je aandacht als eerste op richten.
b. Mogelijk heeft de printer tussendoor een ander ip-adres gekregen (bijv. vanwege herstart van de printer en/of herstart van je router, als op de printer de DHCP optie wordt gebruikt voor toekennen ip-adres (dus niet een vast ingesteld ip-adres van toepassing is op de printer)).
Als laptop1 een WSD verbinding óf een HP printer poort gebruikt terwijl laptop2 (die met de wifi) een TCP/IP poort gebruikt en het ip-adres van de printer tussendoor wijzigt dan heeft laptop1 daar geen last van maar laptop2 wel...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, duidelijk. Maarrehh...hoe doe ik dat, een vast IP adres instellen?:eek:
 
Kijk welk merk & type modem/router je hebt en zoek via Google naar de handleiding van het ding...daarin staat het allemaal uitgelegd.
Zo moeilijk is dat toch niet..?
 
Kijk welk merk & type modem/router je hebt en zoek via Google naar de handleiding van het ding...daarin staat het allemaal uitgelegd.
Zo moeilijk is dat toch niet..?

Dat kan voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft, wel moeilijk zijn.
Ikzelf heb in de modem/router van mijn provider de printer op een vast ipadres gezet. Ik weet niet welke provider je hebt, geef dat anders eens door en kijk welk modem/router je hebt.
Als je dat weet kan je ook via google zoeken hoe dat moet en anders vraag je het even hier. (wel eerst zelf zoeken, daar leer je van ;) )
 
Handleiding van de printer: hier
Kijk in de configuratie van de gebruikte wifi router(-modem) na welke reeks wordt gebruikt als DHCP reeks (doorgaans bij LAN instellingen te vinden).
Geef de printer een ip-adres dat wel in dezelfde 192.168.x.y reeks valt maar niet in de DHCP reeks zit en ook niet het LAN ip-adres van de wifi router(-modem) is.
Uiteraard moet je daarna een nieuwe TCP/IP poort maken naar dat ingestelde ip-adres (in tabblad Poorten van de configuratie van de printer). Dat zal (mogelijk) ook nodig zijn op de laptop die nu geen problemen heeft.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan