draadloze printer verliest netwerkverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alfons de Haan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 dec 2010
> Ik heb 2 laptops draadloos via KPN experia op een netwerk staan. Ik heb een Samsung draadloze laserprinter gekocht die ik eerst mbv een usb kabel heb verbonden met een an de laptobs. Installatie gedraaid en alles werkt prima, ook draadloos. Alles uitgeschakeld en op dezelfde manier ook de 2e laptob van de draadloze printer voorzien. Werkt prima ook als stroon eraf is geweest. MAAR ... na een tijdje gaat het fout: ik krijg constand de mededeling dat Netwerkprinterstatus niet beschikbaar is. Geldt voor beide laptops. Nieuwe installatie geeft na een tijdje dezelfde foutmelding. Wie kan mij helpen.

Probeer je netwerkprinter een vast IP-adres te geven als je dat nog niet gedaan hebt.
Verder hoef de printer niet via een USB-kabel gekoppeld te zijn indien je de printer wil installeren. Aan het draadloze netwerk hangen met de juiste instellingen is voldoende.

netwerkprinter

Bedankt voor je reactie. Maar ik heb geen verstand van installeren daarom heb ik ook de installatie cd gebruikt.
Ik wil best wel een vast ip adres aan de printer geven. Maar geen idee hoe dat moet en moet dat dan niet corresponderen met de laptop?
Omdat dat te kunnen moet de laptop toch verbonden zijn met de printer, hoe kun je anders instellingen wijzigen?

groeten Alfons
om eventueel rechtstreeks te reageren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig de Samsung ML 2525W?

Grappig! Laat ik nu net twee weken voor de kerst bovenstaand beestje hebben gekocht en exact dezelfde problemen ondervinden als jij!

De mazzel die ik heb is dat ik de printer min of meer in het 'voren' heb gekocht, voor de dag in 2012 dat ik mijn desktop definitief de deur uit doe en een 'dure' laptop als hoofdmachine ga kopen.

Omdat ik het ook niet voor elkaar kreeg het ding draadloos te laten werken, hangt de printer nu wel bedraad aan mijn dekstop. De grap is dat ik nu wél draadloos vanaf mijn netbookje op de printer kan printen (uiteraard alleen wanneer de desktop aanstaat).

@silkcom : voor de 1e installatie moet de wireless Samsungprinter bedraad worden geïnstalleerd, daar is geen ontkomen aan. Al tijdens de installatie mag de draad eraf, maar zonder draad starten wil gewoon niet.

@alfons de haan : haal je mailadres svp weg, of je moet door de halve aardbol gespammed willen gaan worden............... (post ipv je hoofdaccount een hotmailadresje of zo)

Laatst bewerkt:
Ml 2525w

Zo zeker, het is de ML2525W.

Toch een beetje onhandig als ik eerst mijn desktop op moet starten om via mijn laptop te kunnen printen. De printer staat op een plekje uit de buurt van de desktop ivm de beschikbare ruimte. En opstarten wil dat alleen zeggen dat ie aan moet staan?

En kan iemand mij nog vertellen hoe het met de vaste ip adressen zit. Is dat een optie en zo ja hoe moet ik dat dan doen. Ik ben daar echt onhandig in.

Je hebt pech v.w.b. je vraag op het gebied van het vaste IP adres. Op dit terrein ligt helaas niet mijn kennis.
Als niemand reageert, dan wel een gegeven advies blijkt niet te gaan werken, dan heb ik mogelijk toch een bruikbaar adviesje voor je:

voordat ik die printer kocht heb ik mij een aantal weken 'ernstig' verdiept in merken en types. Uiteindelijk bleef de Samsung over. Tijdens mijn zoektocht heb ik ook vele pagina's gebruikerservaringen gelezen en op meerdere pagina's las ik 'ons' probleem, terwijl andere kopers van de 2525 totaal geen problemen hadden. Waarom dat zo is kan ik je niet vertellen, maar wat ik je wél kan vertellen is dat ik las dat meerdere probleemhouders simpelweg de technische ondersteuning van Samsung hebben gebeld waarna hun printertje in notime draadloos online was. Ik was het ook al van plan maar door de feestdagen nog even niet aan toegekomen.
Btw : wat een printertje he? De eerste pagina duurt even, maar daarna vliegen de pagina's er zo'n beetje sneller uit dan ik ze uit de uitvoerbak kan oppikken..........
Mocht jij gaan bellen en ze geven je hét advies / instellingen, doe mij dan een lol en post de oplossing hier. Dat scheelt mij dan weer een belletje naar Samsung.
Ik ga in ieder geval binnenkort bellen.

Even uit nieuwsgierigheid : waarom viel de keus op dit merk en type bij jou en wat heb je er voor moeten betalen? (Ik hoop voor je net zo weinig als ik en mogelijk nog beter voor je, nog minder dan ik ... ;) )

Bijlagen

• 2525.jpg
    2525.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 442
Laatst bewerkt:
Ml2525w

Ik heb de printer in Raalte (Azer..) gekocht voor €152,-
Ik moet zeggen dat hij het fantastisch deed de eerste paar keer. Ik ben nog niet zover dat ik hem USB aangesloten heb, ik hoop nog dat het draadloos gaat werken.
Ik zocht een draadloze laserprinter binnen een bepaald budget. Er waren er twee, deze en een ? (naam even ontschoten maar in dezelfde prijsklasse. Deze is het geworden omdat de specificaties en de garantie net even iets beter leken.
Zogauw ik een oplossing heb zal ik het hier neer zetten.
Overigens wel een directe link naar Samsung (http://www.samsung.com/nl/support/main/supportSupportMain.do) gekregen en onderstaand antwoord vanochtend gekregen. Mij nog te technisch.

gr. Alfons.

Printer en workstation aansluiten met LAN-kabel
• Printer en workstation IP adres in deze range geven (dus de drivers nog niet installeren)
• Met behulp van de browser de printer benaderen (SyncThru Web Service)
• Wireless wizard uitvoeren in SyncThru
• Printer uitzetten
• Kabel verwijderen
• Printer opstarten
• Wachten tot Printer IP-adres heeft ontvangen
• Netwerk rapport afdrukken (en IP adres controleren)
• Nu pas de drivers installeren en laten zoeken naar het IP-adres van de printer [/COLOR]

Helaas ook voor mij niet weggelegd.
Ik begrijp uit het antwoord dat je van Samsung kreeg dat er meer wegen naar Rome leiden want ik heb gekozen voor de USB verbinding tijdens de installatie (wat de handleiding ook mogelijk laat zijn). Via een LAN kabel heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik binnenkort dan nog maar eens proberen.

Aangezien ook jij de USB installatiemethode hebt gevolgd zit daar misschien ons manco : misschien moeten we LAN kabel gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb maar even Samsung gebeld en het probleem voorgelegd.
Eerst nog even een update van de situatie bij mij:

- bedraad netwerk
- Thompson TG 712 modem/router van Online
- Samsung 2525W printer
- tijdens de installatie van de printer wordt aan het eind een keurig printje gegenereerd waarin ik word gefeliciteerd met de installatie van de draadloze printer
- is de pc uit geweest en gaat daarna weer aan, dan never en nooit meer een netwerklampje op de printer, m.a.w. draadloos printen is voorbij
- bij een warme reset van de pc blijft het blauwe netwerklampje op de printer branden en kan er geprint worden (geen probleem)

Toevallig tijdens het bellen naar Samsung het volgende ontdekt:

de pc uitgezet, printer uit en daarna de boel aangezet. Géén netwerklampje op printer brandend, m.a.w. dradloos printen niet mogelijk.
Telefoonnummer van Samsung opgezocht (Google) en techhnische ondersteuning gebeld.
Nu komt 'ie : tijdens het zoeken van het nummer, het wachten in de wachtrij en het uitleggen van het probleem aan de Samsunbg techneut, hetgeen alles bij elkaar zo'n 10 tot 15 minuten duurde, ging SPONTAAN het netwerk lampje op de printer branden en kon ik draadloos printen.
Samsung techneut vindt 10 tot 15 minuten véél te lang duren, maar had geen technische oplossing. Adviseerde de printer indien mogeljk bij een familielid op het netwerk te testen en als daar ook 10 tot 15 minuten wachttijd is, aanspraak maken op garantie / omruiling printer.

Zelf denk ik dat het echter niet aan de printer ligt, maar aan de modem / router die ik heb van provider Online. Ik vermoed (als netwerkleek dat ik 'iets' in het menu van de modem / router moet instellen / veranderen waardoor de printer en het modem elkaar veel sneller vinden).

Samengevat : @Alfons de Haan, heb je wel eens 10 tot 15 minuten gewacht na het opstarten van Windows? Zo nee, doe dat dan eens en hopelijk gaat ook bij jouw 2525W het blauwe wifi lampje branden. Zo ja, dan heb jij een compleet ander probleem.

Ik heb het koud opstarten en 10 tot 15 minuten wachten inmiddels 3x herhaald en steeds weer gaat het goed. Nu nog alleen de wachttijd bekorten na minder dan een minuut. Zijn er netwerk / modem / router 'deskundigen' die mij / ons een hint kunnen geven bij welke instelling / waar op de Thompson TG 712 modem / router het probleem gezocht moet worden?

Laatst bewerkt:
Heren,

Ik heb deze printer ook sinds 2 dagen en raad eens: Hetzelfde probleem! Ik ben er inmiddels wel achter dat het komt doordat de printer na enige tijd in slaapstand gaat. Wanneer dit is gebeurd is printen helaas niet meer mogelijk. Wat bij mij tot nu toe helpt is de printer vanuit het het Smartpanel te herstarten. De printjes komen er dan weer uit. Niet handig, maar wel een tijdelijke oplossing!

Als ik de oplossing heb, zal ik deze uiteraard plaatsen!

Met vriendelijke groet,

Berendjan Endedijk

Welkom bij de Helpmij!
Zoals ik hierboven schreef is eigenlijk mijn probleem wel opgelost; 2 tot 10 minuten na het inschakelen gaat het blauwe netwerklampje van de printer branden en blijft branden en kan ik (blijven) printen. Bij mij is de slaapstand dus geen 'spelbreker'. Enige waarmee ik moet 'leven' is het feit dat na aanzetten pc even snel een printje maken er niet bij is. Maar ach, daar Vista toch al gauw een minuut of twee nodig heeft om alle residente programma's te laden kan ik er wel mee leven.

Een netwerkdeskundige die mij zou kunnen vertellen wélke instelling in mijn router / modem veranderd moet worden om de printer snel gedetecteerd te laten worden verdient al snel koffie koek............
Wellicht is de firewall en / of antivirusprogrammatuur ook wel debet aan de netwerk delay van de printer maar helaas ontbreekt mij de kennis om het e.e.a. te bevestigen en / of te ontkennen.

Enne, machtig razendsnel printertje he? De velletjes kunnen bijna niet uit de uitvoerbak worden geraapt of de volgende ligt er al weer.

Laatst bewerkt:
probleem deels opgelost

Inderdaad een razendsnel printertje (als die het doet;)! Ik heb inmiddels de printer een statisch ip gegeven. Samsung wist mij te vertellen dat wanneer de printer in de slaapstand gaat de router denkt dat hij is afgemeld; de printer daarentegen denkt dat hij nog staat aangemeld. Printer wil met zelfde IP verdergaan, maar router geeft aan dat deze verlopen. Gevolg: geen verbinding. (Snap je het nog?)
Door de printer een statisch IP toe te kennen, zitten beiden (router en printer) op dezelfde golflengte en dat werkt wel!
Het enige nadeel is dat het Smartpanel, de verbinding niet detecteert, maar daar valt mee te leven!

Groet,

Berendjan

Oké! Nu begrijp ik echter iets anders weer niet. We hebben alle drie hetzelfde type printer en dus zou het ding bij ons ook in de slaapstand meoten gaan (automatisch) én dus zouden wij ook dat probleem moeten hebben, of heb jij ergens iets ingesteld dat de printer in de slaapstand gaat?

Als je bij de printerinstelling kijkt, zie je dat de printer in standby modus gaat. Hierbij kun je een waarde kiezen van 1 minut tot 2 uur. Uischakelen is geen optie.

Dus: Instellingen Printer > Machine Settings > Setup > Powersave.

Dat bedoel ik met de slaapstand.

Inmiddels gevonden, dat stond bij mij op 1 minuut. Ik zag ook in het smartpanelschermpje dat de printer in de 'slaapstand' stond. Toch werkt deze probleemloos als ik 'm aanstuur. Het lijkt erop dat de soort router ook nog een rol speelt (omdat het bij mij wel goed werkt)?

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 383
Laatst bewerkt:
Inmiddels een nachtje verder en mijn printer zonder problemen opstarten vanmorgen! Lekker hoor!:P

Goed dat er een forum als de Helpmij is. Zo kunnen we elkaar (en anderen) mogelijk met waardevolle tips helpen. Ik neem aan dat het 'probleem' idd. 'iets' met die slaapstand te maken heeft (al dan niet in combinatie met merk en typer router). Probleem is alleen dat ik te weinig verstand heb van de werking van een router om dat verband gefundeeerd te kunnen leggen. Ik weet zelfs niet of dat verband er wel kan zijn......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan