• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(draai?)grafiek die verandert als een bepaald product gekozen wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik heb een tabel in excel die productnummers bevat, met daarbij per product de omzetgegevens voor een aantal periodes. Alle productnummers staan in een kolom (productnummer is uniek), elke periode vormt een aparte kolom. Nu wil ik graag een grafiek maken die de omzetten per periode weergeeft. Ik wil dit echter zo doen dat ik een product kan selecteren (niet intypen, want de productnummers zijn lang) waarbij dan vervolgens de grafiek wordt gegeven. Telkens als ik een ander product selecteer dan moet de grafiek meeveranderen.

Ik ga er van uit dat dit moet kunnen maar ik kom er niet uit. Ik heb zitten zoeken op dit forum (zonder succes). Iemand die een oplossing heeft?

Ik heb verder zitten klooien met draaigrafieken en tabellen maar ik weet niet echt hoe dit werkt. Ik kan bijvoorbeeld maar een reeks selecteren bij het maken van een draaitabel anders krijg ik een foutmelding. Iemand die weet wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt!

Met een draai tabel is dat eigenlijk toch het makkelijkste op te lossen.

Kijk eens naar het voorbeeld.

Ga in een willekeurige cel van je tabel staan en start onder Data, draaitabel en klik gewoon altijd op volgende of voltooien.

Bij het slepen van de verschillende velden sleep je Product nummer naar het linker vlak.
Dan sleep je Omzet Jan naar het midden vlak, de overige maanden sleep je naar het dan nieuwe vlak totaal.
Als je dat doet krijg je een tabel zoals die nu zichtbaar is.
Haal je het vinkje Alles weergeven weg bij Product nummer kun je daarna een product nummer kiezen en krijg je alleen die te zien.

Voor een oplossing die precies past bij je vraag zal er waarschijnlijk een macro gemaakt moeten worden, zal eens kijken hoe ver ik kom.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ben weer iets dichte bij een oplossing. Alleen krijg ik de tabel zoals jij die in je voorbeeld hebt gemaakt niet voor elkaar. Bijgevoegd heb ik mijn vruchteloze poging om met mijn gegevens een fatsoenlijke draaitabel te maken.

Kan iemand me vertellen hoe ik het wel voor elkaar krijg?

Bijlagen

Is met Xp en Excel 2003 gemaakt, ben nu bezig op een eerdere excel versie, is inderdaad wat lastiger.

Het lijkt me echter dat je zelf al de oplossing voor je eigenlijke vraag hebt gevonden.
Alleen die draai tabel werkt nog niet goed, of heb ik je nu niet goed begrepen?

Ik heb het probleem dat ik het product niet kan selecteren uit een lijst nog steeds niet opgelost. Ik krijg het niet voor elkaar met een draaitabel, zal best kunnen maar het lukt me niet.

Op een andere vraag van me kreeg ik een antwoord dat ook betrekking heeft op dit probleem (zie onder). Kan ik inderdaad op een vergelijkbare wijze als hieronder geschetst een keuzelijst maken, ik zie namelijk niet in hoe.

Uit de werkbalk Formulieren de knop (Grijs vierkantje) aanklikken en ergens in het werkblad een Knop maken (naar de positie gaan, linker muisknop ingedrukt houden en schuiven)
Nadat de knop gemaakt is wordt gevraagd om een macro toe te wijzen, kies voor nieuw en zet er de onderstaande macro in

Sub Knop1_BijKlikken()
For i = 2 To 9999:' 2 is de eerste rijnummer die vergeleken moet worden, 9999 de laatste.
If Cells(i, 1) < Cells(1,1) * Cells(i, 2) Then Rows(i).Delete:'Cells(i,1) komt overeen met Kolom A (kolomnummer 1) en Rij i, vergelijkbaar met excel-functie Adres(Rij,Kolom)
'Cells(1,1) is Cel A1, hierin staat 0,9 of een ander getal.
Next i
End Sub

Op deze wijze kun je overigens ook een keuzelijst maken in Excel, een antwoord op een vraag van een ander onderwerp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan